Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vanvittige priser på bakbremser Peugeot 307


Anbefalte innlegg

Vi hadde vår Peugeot 307 til Service i går, og sin første PKK (eu kontroll). Dette ville koste ca 4000kr for servicen og PKK.

 

Men, for å få den godkjent, måtte bakbremser skiftes. Skiver og klosser. Dette kostet den nette sum av 8000kr, dvs 4000kr for skiver og klosser på en side bak!! Forklaringen vi fikk var at lager og skive er en del, derav den høye prisen. Jeg har aldri hørt på værre patent. Jeg trodde når vi ble oppringt at 8000kr var for nye skiver foran og bak, samt alle 8 klosser. Sjokket ble større når det gjaldt bare bak.

 

Er det virkelig mulig at det skal koste 8000kr for 2 skiver og 4 klosser (med bytte) men allikavel. Skiver og klosser foran skal byttes, men det tar jeg selv, for en kan bli ruinert på bertel og steen for småting.

 

 

Noen som har oversteget denne prisen her på tilsvarende deler noen gang?? Jeg synes dette er her så vanvittige priser at vi vurderer å kvitte oss med hele bilen.

 

Kan det virkelig stemme at det koster 8000kr for 2 skiver og 4 klosser ferdig bytta (tar vel 1 arbeidstime)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tar nok litt lengre enn en arbeidstime, men var uansett dyrt

 

Er sjelden det lønner seg å gjøre noe på de aller største verkstedene

 

Sjekka på biltema sine sider nå, å det burde være mulig å få alle de delene du må bytte (ihvertfall det jeg oppfattet av hva du skrev) for adskillig mindre(bremseklosser/skiver)

 

Er jo ikke sikkert at biltema har den beste kvaliteten da, men beviser ihvertfall at det var dyrt nok

Lenke til kommentar

Prisen er ca 1500kr for arbeidet om jeg leser rett av fakturaen.

 

Dessuten var en oljetemp måler gåen. Den var ikke på lager, og ble derfor ikke bytta i går (de som fant feilen). Den mente de at vi måtte betale. Den koster 1200kr + arbeid, men da smalt i jeg i bordet og mente at den fikk gå som reklamasjon, da det ikke er en slite del i den for stand.

 

Til sammenligning så koster en totalt bremsepakke på den 12 år gamle Mondeoen for ca 1600kr på Biltema. Det er 2 skiver foran, 4 Bremseklosser foran, 2 tromler bak, og 2 bremseband samt montering sett. De holder like lenge som på Peugeoten. Her fikk vi ikke ei skive en gang.

 

En ting er avgifter til staten ved nybilkjøp, men slike delepriser hører ikke hjemme. De er det Moms på og ikke masse andre avgifter i tillegg som på en ny bil. Alle vet at å kjøpe ting i deler er dyrt, men med tanke på hvor stor del av en ny bilpris går til staten, så burde forskjellen mellom hele produktet og delepriser være mer normalt. Hele bilen koster vel maks 50 000kr ut fabrikken. Da er 6500kr for to skiver og 4 klosser latterlig. Det er 13% av en ny bil fra fabrikk.

 

Bilen er for ny til at Biltema har noe til denne enda. Skiver og klosser foran kommer jeg til å skaffe i sverige og bytte selv. Det gjør jeg nok med resten heretter. Evnt reperasjoner som tas på verksted kommer jeg også til å gjøre i sverige hos Peugot der (med mindre de er like syke i hode).

 

Kan bare si en ting jeg....sinnsykt. Deleprisene hos originalforhandlere begyner å gå over stokk og stein.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Jeg måtte sjekke deleprisen på Mekonomen. For 307 2003-2006:

 

Bremseklosser bak: ATE=637,- Mintex=435,-

 

Bremseskiver bak: 2004,- pr stk

 

Sum: 4443,- på det rimeligste fra Mekonomen

Jeg kjøpte Brembo bremseskiver og Mintex klosser bak til min bil for ikke så lenge siden. Det kostet totalt 1281,-

Lenke til kommentar

En del av skylden er nok patentet, at skive og hjullager bak er en enhet. Kan ikke fatte at det er mulig å lage det sånn. Burde da fint gå med normalt lager/boss bak og skive utapå som de fleste andre biler. At slitedeler er laget sænn at man må bytte andre deler i tillegg vitner om total mangel på sunn fornuft. Skivene blir 4 ganger dyrere enn nødvendig, samt at arbeidskostnaden også øker.

 

Foran er det vel mer normale priser, men uansett, det byttes selv.

 

Man føler seg regelrett snytt og rundlurt når man har sånt. Har ikke sånne kostnader knytta til Mondeoen heller. Dyreste noen gang er registerreim bytte til 5000kr.

 

Det blir ikke Peugeot neste gang, det er helt sikkert. Det skyldes ikke bilen i seg selv, men vanvittige priser og service nivået til Bertel og Steen.

Lenke til kommentar
En del av skylden er nok patentet, at skive og hjullager bak er en enhet. Kan ikke fatte at det er mulig å lage det sånn.

 

Er nok ikke tilfeldig at de har valgt den patenten med tanke på prisen. Mye penger å tjene på slike ting, men det er ikke nødvendig og en ganske uvanlig løsning...

Lenke til kommentar

Nei, jeg har aldri sett det før. Et hjullager kan holde lenge. På mondeo som har gått over 260 er bak aldri bytta, og de er de ikke noe feil med.

 

Nei, det er sleipt, og kun penger som du sier LiamH. Men, man lærer av sine feil, da de vil tape på det når den skal byttes.

 

Folk sier Ford er dritt, men det er jaggu meg det beste av vanlige personbiler jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Er vel fort baktanker med slike konstruksjoner, er jo enkelte bilmerker som selges billig, fordi de ser delene som god inntjening siden. Neste gang du må reparere på bilen din vil jeg anbefale deg å titte i Sverige om du bor slik til. På Servicer på merkeverksted er det 50-60% billigere enn i Norge+ at du vinner på dagens gode kurs også

Lenke til kommentar
Det blir ikke Peugeot neste gang, det er helt sikkert. Det skyldes ikke bilen i seg selv, men vanvittige priser og service nivået til Bertel og Steen.

Til informasjon: Det er ikke Bertel og Steen, men Bertel O.(Otto) Steen.

Lenke til kommentar

Jobber på Bertel O steen. Ja, den løsningen er der er jo knall for at peugeot skal tjene penger. Skifte begge bak, bruker jeg drøyt 45min med normal jobbing.

 

Er enig at det er svindyrt for kunden for akkurat bremser bak. Men problemet for mange kunder er at bremsene ikke blir brukt nok- dermed ruster klossene fast, og skivene får da enten konstant kontakt eller ikke noe kontakt= rustne/slite skiver og klosser.

 

Ved mange servicer hvor vi ser klossene begynner og sette seg fast- annbefaller vi klosser ut inn. Da betales det vel for 1 times arbeid- og klosser/kaliper blir demontert- pusset og slipt ved annleggsflatene. Vi pusser litt mer slik at det blir et liten slakk der- slik at klossene ikke setter seg fast med det første. Smører godt opp og setter sammen.

 

Dette er en veldig god løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Er vel fort baktanker med slike konstruksjoner, er jo enkelte bilmerker som selges billig, fordi de ser delene som god inntjening siden. Neste gang du må reparere på bilen din vil jeg anbefale deg å titte i Sverige om du bor slik til. På Servicer på merkeverksted er det 50-60% billigere enn i Norge+ at du vinner på dagens gode kurs også

Ikke alltid billigere, sjekk først! Jeg skulle ha 75' km service på min Astra, og sjekket i Sverige: 1800 SEK. Samme service på mitt lokale Opel merkeversted: 1700 NOK. Ble ingen Sverigetur på meg da. Tidligere hadde jeg Golf III, og da var det ca 1/2 pris i Sverige. Mao: samme pris på Astra og Golf i Sverige, dobbel pris for Golf i forhold til Astra i Norge; det sier vel sitt om Møller...

 

Uansett, det er kjedelig at biler konstrueres slik at deler blir unødvendig dyre å bytte, eller at deler "henger sammen" slik at man må bytte flere deler dersom 1 er utslitt. Gjelder dette bare franske biler, eller er det andre som har tilsvarende eksempler på andre merker?

Lenke til kommentar

De tjente på det nå, men om det er sånn de ønsker å "lure" kundene, så blir det med den ene gangen, og anbefalingen videre til andre som er interissert mister de.

 

Ja, vi kommer ikke til å gjøre noe mer her i Norge nå. Det er rett og slett blitt helt sykt. Det var bare en Service og PKK som skulle tas. De bremsene kom litt uventet. Men å få servert en sånn pris har gjort at vi har sagt takk for oss. Så det vi evnetuelt ikke gjør selv heretter, kommer vi til å ta i Sverige på denne.

 

Jeg kjenner en til med samme bil og han har sagt han trenger nye skiver bak. Jeg skal definitivt si fra og anbefale han sverige.

Lenke til kommentar

Fattern hadde også en 307 stv som fikk problemer med bremsene bak. Verkstedet (= nybilselgeren) sa at det var pga han ikke bremset hardt nok. Sant nok det, fattern prøver jo å holde jevn fart og bremse minst mulig.

 

Imidlertid hadde ingen forklart ham at han måtte bråbremse men jevne mellomrom. Det står heller ikke i instruksjonboken. Derfor fikk han det dekket på reklamasjonsretten.

 

Det var for øvrig ikke eneste problemet med den bilen. En gang løsnet svinghjulet (eller noe sånt), slik at den låste seg i 2. gir. Men Peugeot-importøren var generøs og forutseende, og inkluderte 3 års medlemskap i Viking i nybilsalget. Så da kom bilen seg på verksted. Ei heller her måtte fattern betale en krone. Kløtsjen ble imidlertid veldig vanskelig å dosere etterpå.

Lenke til kommentar

Dette er en 307 SW Diesel 1.6/109HK. Teknisk sett er det vel ingenting som skiller den fra den vanlige stasjonsvogna på sånne deler.

 

Bremser må brukes, og derfor bremser jeg ekstra hardt en gang om dagen. Bilen har gått 80K med de bremsene, så kan vel ikke direkte klage. Det var først og fremst prisen. Det er veistandarden og det forbanna saltet som har hovedansvaret.

 

Problemene vi har hatt med denne:

 

Bryter til bakdør streika pga fukt og måtte byttes (garanti).

Deffekt øvre bremselys der to plastikkfester var rett og slett ødelagt. Simpel plast. (garanti)

Rustbobler rundt håndtak på bakluke. Måtte levers inn 2 ganger pga ny bakluke ble levert med sveisehull (garanti, og totalt 12 dager på verksted).

Håndbrekkvaier hang seg opp (måtte betale selv).

Deffekt oljetemp måler (skal dekkes via reklamasjon)

1 lenkestag deffekt, lagde ramlelyd (garanti)

 

Ellers er bilen god å kjøre. Svært fornøyd med dieselmotoren. Kjøre egenskapene er også bra. Pen å se på. Vært litt mye småtterier som har måtte tas og trekker helhetsnivået ned. Kunne vel vært værre om den stoppa til stadighet :-). Ingen kritiske deler som har svikta.

 

Til sammenligning så har den 12 år gamle mondeoen gått og gått. Aldri vært noe å reklamere på. Kun normal service årlig og andre slitedeler ettersom de trengs. Gjøres for øvrig selv. Vurderer å skaffe en stasjonsvogn av denne også, da deler finnes på biltema i hopetall. Ny bil stiller ford sterkt. Absolutt vært det beste vi har eid. Her har det mer vært forhandleren som har svikta. Det kan man finne andre av...

 

Det er utrolig hvor dyrt og kunstig nivået på en blekk-kasse med 4 hjul i norge har blitt, både i kjøp, deler og service. Nybilprisen er det staten som står for, men deleprisene har så definitivt mye å gå på (kun moms). En normal familiebil koster vel ca 50 000 ut fabrikk. Da blir bare deleprisene mange titals dyrere her i landet. 13% utgjorde 2 skiver og 4 klosser av den. :new_woot:

Lenke til kommentar

Se det på den lyse siden du har fått nye hjullagere bak i samme slengen. Dårlig patent ja, men det kommer mer og mer av det på alle bilmerker. Deler som sitter fast i andre deler. Foringer som ikke produseres og du må bytte komplette bakstiller osv.

 

Uansett så er jeg enig at det der var dyrt. Du skulle ringt rundt og pressa priser så hadde du fått det billigere. Når jeg sjekker våre forhandlere finner jeg bare en med komlett hjullager og ABS ring. Det er hos hellanor og koster rundt 1850,- pr. stk. Det som er rart er at alle levrandørene har skiver, men det er uten lager og ABS ringen. Er du sikker på at man ikke får pressa over lageret? Rep. tiden bør uansett ikke være så høy når du har alt komplett. Tar ikke lange stunden det der. Tiden hadde vært forsvarlig hvis de hadde pressa lagrene.

 

Har jeg skiver bak smører jeg alltid opp ved hvert hjulskift. Det setter seg fast nesten uansett hvor hardt du bremser. Hvis du bremser grisehardt og den ene klossen sitter dønn kan du også lage kast i skiva.

Lenke til kommentar

Det er synd om trenden går den veien. Hjullager slites, er ikke det, men de holder sikkert det dobbelte. Unødvendig kostnad.

 

Hadde jeg visst om det før PKK, hadde det aldri blitt bytta der. Hadde kanskje tatt det selv med deler fra Sverige.

 

Men, men, gjort er gjort, hehe

 

Må skifte skiver og klosser foran nå. De skriker en del til tider. Var litt sånn i våres, da smurte jeg bare opp, men de henger litt igjen nå. Foreløpig ser det ut som en normal patent, så delepriser bør være ok. Skal høre pris hos en peugeot forhandler i Sverige, og mot Bertel o. Steen her. Arbeidet tar jeg enkelt selv på under en time.

 

Trodde poenget med ny bil var at da var det meste nytt, og kun olje og enkle slitedeler skulle skiftes uten enorme summer. Taper jo seg nok i verdi en bil fra før. Mer glede i en god og bra holdt bil. Eneste er at sikkerheten blir bedre og bedre, og det er det viktigste.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Det er masse forskjellige. Husker ikke alle merker osv.

 

Vindusheis på VAG. Det knekker et lite klips inni der og du må bytte hele dør plata og flytte over alt. Et klips hadde kosta 10,-. Den delen du får koster 1500,- ++ masse rep. tid.

 

Foringenene som sitter på spindelen bak på suzkier med uahvengig bakstilling. Disse får du ikke tak og du må han ny komplett spindel. Foringen hadde kosta 100,-. Spindelen koster 2500,- Disse foringene ryker når du demonterer det så det blir alltid rabalder med kunden. Jeg har prøvd og presse ut den ene foringen og sende spindelen i retur, men det så dem :D

 

Det samme gjelder innmaten i de stive bakakslene til suzuki. Bare og kaste hele dritten og kjøpe ny. Koster også mye.

 

Noen clutchsett kommer med svinghjul og hele pakka. Du får ikke tak i løst løpehjul, lamell osv.

 

Indre endeledd/styrestag som ikke er lagd for og byttes. Det skal liksom aldri bli slakk. Her må man også ha ny komplett tannstang.

 

Det er masse fler og jeg syntes det kommer mer og mer sånne ferdig pakker. Du må ha hele dritten liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...