Gå til innhold

Støy fra graikkort-vifte

Anbefalte innlegg

Kan jo også bare "volt-modde" vifta. Slik at du tar ledningene fra skjermkortvifta og putter dem i en drevkontakt (powerkabel til HD'er etc..). På en slik kontakt har man 12V (GUL leder), 5V (RØD leder) og minus (begge de svarte). Vifta på skjermkortet har to ledninger (minus og pluss, seff) dvs. rød & svart.. eller lignende. Svart i hvert fall vanligvis minus (jord).. Uansett; Hvis du vil gi 5V til vifta så putter du RØD fra vifta til RØD på drevkontakten, og svart fra vifta til svart på drevkontakten.. For å gi 7V (mod) tar du rød fra vifta til gul på drevkontakt, og svart på vifta til rød på drevkontakten (12V - 5V = 7V) For forståelsens skyld..slik gir man 12V til vifta: Rød fra vifta til gul på drevkontakt, svart fra vifta til svart på drevkontakt.. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En motstand på 80 ohm 1 watt tar det værste bråket til slike småvifter. Kjølingen blir forholdsvis bra opprettholdt.

Kjøp noen forskjellige motstander mellom 50 til 100 ohm og prøv. Det koster en bagatell.

Til større vifter er det lurt å velge 5 watts motstander.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd både 50 og 100 ohms motstand i serie. 100 ohm ble vifta treg å starte og lagde nesten ingen vind, så det regnet jeg med ble for smått.

med 50 ohm virket det ok på benken, men i maskina ga dette en forferdelig resonans; akkurat som at vifta går tungt og sliter fordi den er under normalt arbeidsområde.

Derfor har jeg nå bestillt en Titan chipsettkjøler Kobber. Så får vi håpe det blir bedre... Hvis ikke limer jeg på svære ribber og dropper vifra...

Lenke til kommentar

Jada; oppfølger kommer når jeg har fått vifta; Microplex har pakket den men ikke sendt den ennå. Har den vel ikke før på mandag tidligst vil jeg tro.

Blir det ikke stille så får du vite hvor lenge kortet funker uten vifte....

Lenke til kommentar

Da er Titan Copper vifra som jeg bestillte fra Microplex.no montert. Her er tilbakemeldingen jeg lovte å komme med:

Orginalvifta har ett kulere utseende men vifta fra Titan går nesten lydløst, hvilket for meg er langt viktigere. (og grunnen til at jeg bytter)

Installasjonen var enkel, og kjøleribbene føles ikke varme etter ca 30 minutters kjøring, hvilket tyder på at kjølingen er god nok.

Bilde av jobben: http://hjem.sol.no/tosaeboe/geforce2.jpg

Jeg er storfornøyd! Sliter du med støy i GeF2 kort fra Gainward er dette en perfekt løsning - løp og kjøp:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=TTCCUV1AB

Vifta koster 127,- kr men med oppkrav og porto kom den på 265 kr. Absolutt verdt prisen!

/Tore Sæbø; [email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...