2remann Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Klaget for litt siden over mye støy i ny PC; trodde det var poweret som bråkte. Det jeg har kommet frem til er at det faktisk er vifta på grafikk-kortet som lager ett forferdelig leven (les: mye viftestøy). Enkelt funnet ut ved å sette en finger må viftas sentrum å bremset den litt. Grafikk-kortet er ett Gainward GeForce2 Ti 450. Noe godt råd til å dempe støyen her? Jeg overklokker ikke kortet så mulig det går uten vifte dersom det er tilstrekkelig kald i kabinettet? Lenke til kommentar
mcper Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 har akkurat samme problemet. chieftec maxitower m/sidevifte (denne bråkar ganske mykje, lurer på om nokre ekstra vifter i kabinettet vil fikse på det...), xp 1600+ og zalman 5005cu kjølar, og samme grafikkort som deg. Tenkte på å bytte vifte til ei av dei som microplex sel (kanskje Titan, sidan den skal vere <24db), men er usikker på om eg får av originalvifta uten å øydelegge noko. Prøvde å koble frå vifta på kortet, men ribba vart så heit etter kvart at eg ikkje turde å la det stå slik permanent... per Lenke til kommentar
2remann Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Jeg har også sett på vifter fra Microplex men har ikke funnet noen jeg tror passer dette grafikkortet. Hvor lenge kjørte du GeF2 kortet ditt uten vifte før kjøleribbene blei varme da? Lenke til kommentar
mcper Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 er ikkje dei festa som dei brukar på grafikkort standardiserte då? etter det eg kan sjå på microplex sine sider så burde jo den titan-vifta passe, men er som sagt ikkje sikker. veit heller ikkje om originalvifta er limt fast--viss den e det så er jo det absolutt eit problem. er ikkje heilt sikker på kor lenge eg køyrde uten vifte, men det var iallfall under 15 min. tippar eg. Ribba vart så heit at eg omtrent ikkje kunne holde fingeren på den. per Lenke til kommentar
2remann Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Kjøleribbene er klipset fast med 2 hvite klips. Den sitter ellers løst ned på chippen. (den kan vris litt frem og tilbake pga litt sideveis slark i klipsene). På kjøleribbene er vifra festet med 3 -tre- skruer. Jeg har ikke funnet noen løse vifter som har tre skuers feste; alle har 4. Lenke til kommentar
mcper Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 må ta dette frå minnet, sidan eg ikkje har maskina lenger (bygde den for en kamerat), men meinar at kjølaren var festa med to klips til kortet. Du byttar jo sjølvsagt både ribbe og vifte når du først er i gong. Det Titan-settet hos microplex har jo to festepunkt. men, kanskje eg hugsar feil... per Lenke til kommentar
2remann Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Der fant jeg den ja; så på vifter jeg; ikek chipset-kjøling :smile: Den ser ut til å passe ja; får ta ut kortet å måle om den passer etterpå :smile: Takker og bukker! Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 det er noe med Gainward GeForce2 Ti sjermkortene. De bråker forferdlig! sinnsykt! Lenke til kommentar
mcper Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 kanskje du kan gje tilbakemelding her på forumet dersom det endar med at du byttar kjølaren? interessant å vite kor mykje stress det er og kor mykje mindre støy det blir. per Lenke til kommentar
Marvel Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Kjøp deg zalman flower kjøler. Den limer du fast på chip'n, så den sitter ihverfall skikkelig. Husk å kjøpe tilhørende vifte. Jeg har ihverfall tenkt å gjøre det, bestille fra microplex, men jeg finner ikke vifta nå, den var på tilbud for et par uker siden. Selv har jeg et Asus GeForce 2 pro, men det første jeg gjorde var å bytte ut original kjøleren med en blueorb, men jeg har funnet ut at den bråker for mye. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Var det ikke noen her på forumet som hadde kjørt en gts uten vifte over lengre tid og uten problemer da? nVidia sin første versioner av gf2 kom visst uten aktiv kjøling tror jeg. Så lenge du ikke overklokker må da en rimelig stor kjøleribbe gjøre jobben? Lenke til kommentar
mcper Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 zalman flower er etter mi meining overkill. Det blir dyrt, og tar jo så mykje plass at ein ikkje kan bruke pci slot 1 (og 2?). Dessutan må den, som du og sa, limast fast sidan den eigentlig ikkje er berekna til bruk på grafikkort. per Lenke til kommentar
mcper Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 panzerfaust - med den heten det var på ribba når eg kobla frå vifta, så veit eg ikkje om eg ville teke sjansen på å køyre det slik over lenger tid... Dessuten, viss eg må til å skifte ut noko som helst, så kvifor ikkje gå for noko a la den titan-kjølaren, som jo er ganske billig (og støysvak?), og som og burde gje rom for litt moderat overklokking. Eller hur? :smile: per Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 angående forslaget om titan chipset-kjøleren er kanskje denne artikkelen interessant... :smile: http://www.icrontic.com/index.php?page=pub...&hardwareId=199 Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Overse prisen på duell-vinneren. koster 54 på microplex Lenke til kommentar
mcper Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 rollo - den zalman-saken ser ut til å vere betre til å kjøle og på støynivå er den jo suveren :smile:, men den er jo berekna til northbridge-kjøling... Men, viss ein er villig til å ofre pci-slottar og ein har dei nødvendige plastfesta liggande så er jo det ingen tvil om at det må bli zalman. per Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Det du eventuelt kan gjøre, er å lodde inn en motstand på 50-70 ohm i serie med minuslederen (sort) til vifta. Da vil den gå med redusert hastighet, (=mindre støy), men også redusert kjøling! Som et rimelig alternativ til dyre(?) vifter. Men pass nå for all del på temperaturen på GPU´n! Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 hæ. ge-force 2 ti?`fra gainward... vel kan ikke si at det kortet bråker så mye. jeg har det kortet! skjerkort eller små vifter kan bråke mye i starten pga oljelager... men slutter når det blir varmt :smile: lykke til! Lenke til kommentar
2remann Skrevet 10. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2002 Så jeg bør overklokke kortet slik at jeg får det varmt slik at vifta slutter å bråke? Tror heller jeg seriekobler den med en motstand jeg... Skal prøve med 100 ohm 0,5W; blir det for mye legger jeg inn en motstand til i paralell med denne slik at jeg får 50 ohm motstand i serie med vifta. Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Siden det er en så liten vifte så kan du jo montere et potmeter i serie med den. Da kan du jo "tune" den slik at du får akuratt vekk det verste bråket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå