Gå til innhold

Et tapt skolesystem!


frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg har ni år grunnskole, og to år videregående, og et halvt år høyskole, og jeg er 20, jeg har hele skolelivet mitt slitt med en del ting.

 

Jeg har ikke slitt med ADD/ADHD, jeg har ikke slitt med lese, lære, lese, eller skrivevansker. Jeg har slitt med mobbing, men det er en bagatell. Det jeg virkelig har slitt med er to ting: Inkompetente lærere, og og et system som hindrer stimulering, og personlig utviokling

 

(trenger ikke å lese neste avsnitt siden det bare forteller min opplevelse av min utdannelse gjennom 12 år)

 

Jeg er veldig annerledes fra andre, det har jeg vært hele livet. Jeg har vært meget moden for alderen. Jeg ble kalt veslevoksen, men i motsetning til en som er det, altså later som om at han er voksen, så var jeg faktisk moden. Jeg så ting med andre øyne enn mine klassekammerater. men ikke bare modenhet var en ting jeg skillte meg ut, men min språkforståelse har vært milevis forann mine medelever, og til og med noen av engelsk lærerne mine har vært direkt dårlig i engelsk sammenlignet med meg. Dette er ikke meg som skryter, men meg som er bekymret, for selv om jeg var utrolig flink i norsk, engelsk, og samfunnsfagene, så var jeg dårlig i praktiske fag. Jeg ble derfor ikke sett på som noe geni, og derfor ble det ikke gjort noe ekstra for å stimulere mine evner. Dette gjorde at jeg ble skoletrøtt i femte klasse, noe som resulterte i mye skulking, og mobbingen gjorde det ikke mer motiverende å gå på skolen. Men hvorfor så folk etter om jeg var dum? Hvorfor så ikke lærerne at tingene vi gjorde på skolen ikke utfordret meg, ikke stimulerte meg?

 

Nå som min bagrunn er dekket så kan vi ta issuet:

Med den nye reformen har regjeringen gjort det umulig for et ekstra smart barn å hoppe over klassetrinn, og bli fremmet til et gunstigere nivå. De har og lagt opp til en mer enerettet undervisning, som er i sin helhet lagt opp til å lære til prøven.

 

Vi lærer på skolen at alle er like mye værdt, men at alle er forskjellige og at vi må respektere disse forskjellene. Samtidig som at skolen er lagt opp til at alle er helt identiske, både i oppførsel, og læreevne. Skulloe man ha en god hjerne for mattematikk, så må man sitte å kalkulere regnestykker som var kjedelige for deres letthet.

 

Hvis man skal ha en skole så må man fostre ulighetene, man må dele opp i klasser etter evne, og man trenger ikke å 20 elever som følger hverandre i alle fag. hvis det er 100 elever på et klassetrinn kan man dele dem inn i fem grupper i mattematikk, slik at de som er svakest får det inn med tesje, mens de som har en kvikkere hjerne kan gå frem raskere. Dette kan resultere i at en 15 år gammel tiendeklassing ligger på 7. klasse nivået i matte, men kanskje han ligger på høyskolenivået i engelsk, dette gi barna muligheten til å finne sin nisje i sine fag.

 

Dette er sikkert en idé som får mange til å få frysninger ned over ryggen, men jeg vet hvertfall at jeg hadde stortrives i et slikt system

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Redigerer du ditt, redigerer jeg mitt.

 

Er forøvrig enig i det du skriver, men barneskolen er kanskje litt tidlig å differensiere. Da bør man heller sette opp det generelle nivået, og bare akseptere at de evneveike ligger litt bak.

 

TAKK!!! godt å vite at jeg ikke er helt sprø...

 

jeg mener femteklasse er tidspunktet man trenger å differansiere for da kommer man inn på "mellomtrinnet" og man skal ha lært grunnlaget for all annen læring...

Lenke til kommentar

Bare sånn til å begynne med:

Du fremstår som litt ekkel og full av "jeg er bedre enn dere komplekser." Litt som meg i grunn.

 

Jeg er enig, med mye av det du skriver. Tror ikke på å hoppe over klasser og sånt, men jeg tror på forskjelige nivåer av forskjelige fag sånn at elever som er bedre i en ting kan velge vanskligere nivåer om det er gym eller matte.

Er laterlig at at jeg har brukt mye av min skole tid, og gjør den enda på vidregående, til å vente på de svakere elevene.

 

Det værste er dog samfunnet vi lever i, hva som er viktig. Du får mere respekt hvis du er bedre i fottball eller er kjekk en hvis du er god i matte eller norsk. Vi bygger et samfunn der ting som å løpe fort og bruke mye hårvoks er viktigre enn å lese og pugge.

Vi lever et samfunn der se og hør er viktigere enn bøker.

Vi skaper ikke genier og vet du hva? Norge er ikke så gode i fotball at det gjør noe heller.

 

Jeg mener at vi må endre hele samfunnet hvis vi overleve som en nasjon, jeg tror at teknologien kommer til å bli enda viktiger og da trenger vi mennesker som kan finen den opp og bruke den. På samme måte som vi trenger bønner. Vi trenger ikke de som er gode i fotball eller har greie på hva Mette Marit driver med akkurat nå.

 

Det må komme mere penger og bedre lærere inn i det norske skolesystemet.

 

På enn annen side så trenger vi folk til å kjøre søplebil eller vaske kontorer og det er vel ikke riktig å gi de oppgavene bare til våre nyelandsmenn.

Lenke til kommentar
At du gjør det dårlig i praktiske fag skal vel strengt tatt ikke påvirke dine teoretisk faglige prestasjoner. Stiller meg derfor tvilende til at manglende praktiske evner er årsaken til at du ikke ble sett på som noe geni.

 

Vel jeg følte meg som et geni, hvertfall sammenlignet med mine gjevngamle, men takk og lov for at der var litt mer jevnt nivå med meg når jeg gikk på videregående, og et par var milevis over meg, (real nerds), men jeg tror geni var feil ord å bruke, men finner ikke noe bedre ord, nerd er ikke helt riktig det heller:P...

Lenke til kommentar

Joda, eg kan vere einig i at skulen består av mange dårlege lærarar. I tillegg til å vere dårlege innan sitt fagfelt, favoriserar dei, nokon som burde vere sparkgrunnlag imo. Sjølvsagt kan ikkje den norske stat sparke ein lærar på vidaregåande nivå! Det er jo mangel på lærarar slik det er no! Flinkare lærarar vil vi berre få om vi privatiserar skulane, men det er vel igrunn uaktuelt.

 

Vi er alle forskjellige individ, og eg kan vere einig med deg at ein bør skilje ut folk som er gode på ting i større grad. Men det burde ikkje bli gjort før etter barneskulen imo. Eg ser på barneskulen som ein "moralskule" der du skal lære kva som er rett og galt, og ha det sosialt med andre born. Det eg hugsar best frå barneskulen, er i stor grad korleis ein heklar og byggjer ting på sløyden, friminutta og gymtimane. Kva vi lærte i norsken/matten osv hugsar eg lite av, men sjølvsagt, eit visst grunnlag gir det jo.

 

Eg er einig i mykje av kva du seier, og uenig i andre ting. Dårlege lærarar vil det vere så lenge skulen er offentleg eigedom. Vi alle slit med dei, og ja, lærarane har utruleg mykje å seie for di læring av faget, likevel er det lite vi kan gjere med det.

Lenke til kommentar

Smart er et fint ord som jeg liker å bruke.

Jeg var rett og slett smarte enn de aller fleste helt til jeg begynte på vidregående og på enkelte områder er jeg smartere enn de alle der også.(Fysikk)

 

Et geni er jeg nok ikke, men jeg tror at jeg kunne vært enda smartere med bedre stimulanse helt fra barne skolen.

Lenke til kommentar
Bare sånn til å begynne med:

Du fremstår som litt ekkel og full av "jeg er bedre enn dere komplekser." Litt som meg i grunn.

 

Jeg er enig, med mye av det du skriver. Tror ikke på å hoppe over klasser og sånt, men jeg tror på forskjelige nivåer av forskjelige fag sånn at elever som er bedre i en ting kan velge vanskligere nivåer om det er gym eller matte.

Er laterlig at at jeg har brukt mye av min skole tid, og gjør den enda på vidregående, til å vente på de svakere elevene.

 

Det værste er dog samfunnet vi lever i, hva som er viktig. Du får mere respekt hvis du er bedre i fottball eller er kjekk en hvis du er god i matte eller norsk. Vi bygger et samfunn der ting som å løpe fort og bruke mye hårvoks er viktigre enn å lese og pugge.

Vi lever et samfunn der se og hør er viktigere enn bøker.

Vi skaper ikke genier og vet du hva? Norge er ikke så gode i fotball at det gjør noe heller.

 

Jeg mener at vi må endre hele samfunnet hvis vi overleve som en nasjon, jeg tror at teknologien kommer til å bli enda viktiger og da trenger vi mennesker som kan finen den opp og bruke den. På samme måte som vi trenger bønner. Vi trenger ikke de som er gode i fotball eller har greie på hva Mette Marit driver med akkurat nå.

 

Det må komme mere penger og bedre lærere inn i det norske skolesystemet.

 

På enn annen side så trenger vi folk til å kjøre søplebil eller vaske kontorer og det er vel ikke riktig å gi de oppgavene bare til våre nyelandsmenn.

 

WOW, jeg tror jeg har funnet noen som er et speilbilde av meg:P...

 

Jeg ser du er like flink til å lese igjennom innleggene som det jeg er:P...

 

Jeg har og merket at boken har kommet vekk, og selv om jeg er prinsippielt imot pugging, så er det klart at vi trenger å stimulere folk til å åpne bøkene, og faktisk lese. Når jeg tok IKT, var det halve klassen (ca 10 stk), som aldri hadde lest en roman. og jeg har lest over 200 romaner, (hørt halvparten av de som lydbøkerl). Jeg kan ikke forstå folk som ikke kan lære, jeg suger til meg kunnskap, jo mer jo bedre. Men mange vil bare jobbe, det de ikke skjønner er at de aldri kommer opp av gulvet, før de har lært nok, om samfunnet, mennesklige relasjoner, og ren kjedlig teori. Jeg er 20 og jeg har allerede en nedre mellomledelsesposisjon, fordi jeg er god med mennesker, men en person som har brukt tre år på sitt toårige yrkesfagsutdannelse, og har knapt vært i timene, vil jobbe under en bil, eller stå på et kjøkken, eller vaske eldre mennesker, resten av livet, men sj vi som tar å faktisk utdyper vår kunnskap blir de som faktisk blir de som bestemmer over disse på gulvet, og fotballspilleren som var en vinner når han var 19 og var i toppforn, og hadde alle jentene og ingen bekymringer, sitter som 30åring med ødelagte knær, og ankler, og ingen utdannelse. jeg vet ikke hvor jeg hadde tenkt å komme med dette men je har hvertfall glemt det nå:p

 

Skolen trenger ikke MER penger, men pengene må slutte å brukes på idiot ting sånn som stoler som ødelegger ryggen til barn, eller turer for lærerne slik at de ikke skal bli utbrendte, mens hele klasser er skoletrøtte i 7. klasse. hvorfor skal fåtallet ha goder flertallet ikke får?? jeg har vært elevrådsleder på VGS og jeg skjønnte fort at det lærne ble passet på som små unger mens elevene ble sett på som en plage. Og i tillegg er det slik at lærere som har jobbet mer enn XX antall år, kan under ingen omstendigheter sparkes, ikke engang når ledelsen, og kolegaer insisterer på at læreren er så dårlig i faget sitt at den dårligste eleven kunne vært en bedre lærer. Vi trenger skoleøkonomi som setter fokus på elever, og at elevene skal ha det så koslig, og lærerikt og stimulerende som mulig....

 

Joda, eg kan vere einig i at skulen består av mange dårlege lærarar. I tillegg til å vere dårlege innan sitt fagfelt, favoriserar dei, nokon som burde vere sparkgrunnlag imo. Sjølvsagt kan ikkje den norske stat sparke ein lærar på vidaregåande nivå! Det er jo mangel på lærarar slik det er no! Flinkare lærarar vil vi berre få om vi privatiserar skulane, men det er vel igrunn uaktuelt.

 

Vi er alle forskjellige individ, og eg kan vere einig med deg at ein bør skilje ut folk som er gode på ting i større grad. Men det burde ikkje bli gjort før etter barneskulen imo. Eg ser på barneskulen som ein "moralskule" der du skal lære kva som er rett og galt, og ha det sosialt med andre born. Det eg hugsar best frå barneskulen, er i stor grad korleis ein heklar og byggjer ting på sløyden, friminutta og gymtimane. Kva vi lærte i norsken/matten osv hugsar eg lite av, men sjølvsagt, eit visst grunnlag gir det jo.

 

Eg er einig i mykje av kva du seier, og uenig i andre ting. Dårlege lærarar vil det vere så lenge skulen er offentleg eigedom. Vi alle slit med dei, og ja, lærarane har utruleg mykje å seie for di læring av faget, likevel er det lite vi kan gjere med det.

 

 

NYNORSK!!! FY!! :p

 

(bare tulla)

Lenke til kommentar

Så klart er du "top in your class" om du har gått IKT. IKT var jo værtse slaskefaget på vidaregåande skule. Eg gleder meg berre så sjukt til eg kjem på universitetet. Kompetente lærarar (forhåpentlegvis), vekk med atferdskarakter, og ikkje minst, vekk med dei 50% av folka som berre vel allmen for å "ha noko å gå på", og lager bråk for dei andre 50% som faktisk vil vidare her i livet.

 

Og Frank:

NYNORSK!!! FY!! :p

 

(bare tulla)

Eg trudde du hadde eit bra språkøyre eg? :)

Lenke til kommentar
Så klart er du "top in your class" om du har gått IKT. IKT var jo værtse slaskefaget på vidaregåande skule. Eg gleder meg berre så sjukt til eg kjem på universitetet. Kompetente lærarar (forhåpentlegvis), vekk med atferdskarakter, og ikkje minst, vekk med dei 50% av folka som berre vel allmen for å "ha noko å gå på", og lager bråk for dei andre 50% som faktisk vil vidare her i livet.

 

Og Frank:

NYNORSK!!! FY!! :p

 

(bare tulla)

Eg trudde du hadde eit bra språkøyre eg? :)

 

Hehe, jeg hadde en naturfaglærer på grunnkurs, som hadde tavle undervisning fem timer i uken på nynorsk, og jeg får vondt i hode bare jeg ser nynorsk tekst. etter den tredje uklen måtte jeg spør han om hav (til dømes) betydde:P, jeg har et godt språkøre, men jeg er dessverre imot nynorsk, dvs, jeg er imot to skriftspråk i norge, om vi alle mått skrive nynorsk, så er det kjempegreit, men jeg vil ikke at man skal ha TO skriftsformer av samme språk. det samme mener jeg om at man bør kalle der "skandinavisk" og ikke. Norsk, svensk, og dansk, siden språkene, er bare variasjoner av hverandres ord, (med litt engelsk attåt)...

Lenke til kommentar
Så klart er du "top in your class" om du har gått IKT. IKT var jo værtse slaskefaget på vidaregåande skule. Eg gleder meg berre så sjukt til eg kjem på universitetet. Kompetente lærarar (forhåpentlegvis), vekk med atferdskarakter, og ikkje minst, vekk med dei 50% av folka som berre vel allmen for å "ha noko å gå på", og lager bråk for dei andre 50% som faktisk vil vidare her i livet.

 

Men hvorfor går du på en skole med slike elever? Det finnes flust med skoler i Norge hvor elever som bryr seg lite om skolen rett og slett ikke kommer inn. Selvfølgelig, bor du på landet er det kanskje litt vanskeligere, men hvis du er motivert er det da ingenting som hindrer deg fra å flytte på hybel i byen (med forbehold om økonomi, men jeg trodde staten ga en del støtte for hybel).

Lenke til kommentar

Jeg har sjøl sitti en hel skoletime en gang i barneskolen (5./6. klasse) og hørt på en lærer som forsøkte å forklare for ei jente, at når en enkeltbillett hver vei koster 35 kr, så koster tur-retur 70 kr. Utallige forklaringer gikk rett og slett ikke inn. Resultatet var at resten av klassen ble sittendes og kjede seg, og ingen - selvfølgelig - fikk regne på noen oppg. i mellomtida. Så, ja, jeg skjønner til en viss grad frustrasjonen din, frankhaugen.

Lenke til kommentar
Jeg tror det var ganske riktig å ikke se på deg som noe geni. Du kan ikke nynorsk, skriver ikke bedre enn middels og har gått IKT. For all del, klart det er systemet sin feil. Alt er systemet sin feil.

Haha, som jeg skulle sagt det selv! Jeg tror store deler av problemet til trådstarter her ligger i en noe manglende ydmykhet og livserfaring.

 

Mange store ord om de fantastiske evnene, men ligger noe bak? I stedet for å sitte å kjede deg på skolen, kunne du vel kanskje ha pusset på din mildt sagt elendige skriftlige framstillingsevne, lært deg nynorsk eller rett og slett hjulpet dine medelever som ikke er utstyrt med din megahjerne. Holdningen din er dessverre typisk for en hel del unge menn i rundt 20 med "mellomlederposisjoner", null utdanning og innbilt modenhet.

 

Mitt tips er å forsøke å tone ned din egen betydning og prøve å forstå at du ikke er "the one" - du er en av mange, og alle har krav på oppfølging på skolen. Hvis du og andre genier skulle få mer av lærernes oppmerksomhet, skulle da de mindre ressurssvake seile sin egen sjø? Du tror ikke det ville ha gått bedre om du hadde lettet på liket, tatt ansvar for egen læring og sluttet med den gudsjammerlige sutringa som bare får meg til å tenke på halvovervektige, kvisete unggutter med skjorte, slips og Frpu-medlemspin (basert på egen videregående-erfaring.... :) ).

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

I løpet av snart 10 år grunnskole, de fleste av dem som en av de beste i klassen i de fleste fag, har jeg fått ETT ekstratilbud. Til sammenligning tas de som henger etter temmelig ofte ut av timene og har tilpasset undervisning.

 

Vi skulle en stund begynne med deling etter nivå i matten. Tror det varte en, kanskje to ganger. Og vi lærte ikke noe nytt, men fikk noen oppgaver vi kunne jobbe med. Og det var forøvrig snakk om tre nivåer, og det er fire klasser på trinnet, noe som vil si større klasser enn vanlig for de fleste. Ikke akkurat imponerende.

 

Så ja, jeg er for nivåinndeling. Nå bremses de som faktisk vil av de som ikke gidder, og gir til slutt opp selv

Lenke til kommentar

Du skriver så fint om din egen modenhet, din utrolige språkforståelse og din overlegenhet, men skylder på lærerne for at du ikke har utviklet dine evner godt nok.

 

For det første fremstår hele innlegget ditt som svært lite modent. Jeg opplever et veldig lavt nivå av refleksjon og evne til abstrakt tenkning, som jo defineres av Ericson som det nivået de fleste når i 15-16-årsalderen, men som noen aldri når. For meg har du ikke nådd dette utviklingsnivået.

 

For det andre skryter du uhemmet av din språkforståelse og ditt gode språkøre. Her er eksempler på nettopp mangel av språkforståelse og språkøre. Disse feilene kan IKKE forklares vha. hastverk og slurvefeil:

tavle undervisning - Orddelingsfeil

vondt i hode - Mangel på bestemt form

måtte jeg spør - Bruk av imperativ som infinitiv

siden språkene, er bare variasjoner av hverandres ord - Feil tegnsetting samt feil rekkefølge på ord i den andre delen av leddsetningen

prinsippielt - Prinsipielt heter det

 

Det var bare et lite utvalg. Ellers kan det nevnes at innleggene dine tyter over av tegnsettingsfeil.

 

Du sier du har lest over 200 romaner. Da vil jeg påstå at du får utrolig lite utbytte av disse. En som har lest såpass mange bøker bør fremstå som over middels vis.

 

For å nevne meg selv så føler jeg vel kanskje at jeg har vært begavet med litt over middels evnenivå, men dette skyldes etter min mening mest oppdragelsen. Jeg har absolutt følt at jeg gjennom skolegangen har opplevd et godt nivå blant lærere og pensumnivå. Mange av lærerne har vært helt midt på treet eller kanskje under, men til slutt er det en selv det står på, og det er jeg selv som har arbeidet meg inn på medisinstudiet. Du nevner skulking, mangel på interesse for såkalt "kjedelige" fag på skolen. Dette har funnet sted rett og slett fordi du ikke er kompetent nok til å lære deg ting som ikke interesserer deg. Alt skal ikke bare være gøy her i livet. Man må kunne greie å tvinge seg til å lese og lære seg noe man ikke interesserer seg for. Hvis jeg skal beskrive deg i et nøtteskall sier jeg det slik: "Pretensiøs, men sviktet og ensom ungdom som er bitter på verden for sin egen udugelighet og latskap." Husk at det alltid er en vei ut av ulykken, men da må du endre din tenkemåte og selv gjøre en formidabel innsats. Veien til å oppnå sine mål går gjennom hardt arbeid, ikke gjennom lærere og veiledere.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...