Gå til innhold

Kortturer til utland eller innland for fotografering

IceFox

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier: Noen som har noen gode locations i utland eller innland for fotografering? Sikkert flere her på forumet som kunne tenkt seg å ta helgeturer til gode fotosteder, og kanskje kunne tenkt seg tips angående steder.

Flybiletter kan ofte fåes til billig penge, og litt penger må man nesten ofre for å få de virkelig gode bildene. Kult hvis dette hadde utviklet seg til en samletråd, og folk hadde lagt til detaljerte beskrivelser om transsport, sted, og prisantydning inkl. bo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville satset på hovedstaden i en av de baltiske statene (Riga, Tallinn og den jeg ikke husker navnet på). De skal ha flotte gamlebyer, torg og annet som kan være fint å ta bilder av.

I tillegg har vi Krakow i Polen, Praha i Tjekkia og Budapest i Ungarn.

Tom

Lenke til kommentar
I tillegg har vi Krakow i Polen, Praha i Tjekkia og Budapest i Ungarn.

Tom

Pass på i krakow, der er det veeldig mye tyveri av turister, veldig typisk kamera og sekke stjeling. På den måten der de er flere som samarbeider å klipper remsene o.l når du ikke følger med å tar det... kjenner en som mista sekken sin med kamera i, han hadde den på ryggen.. så kom de å klippa remsene tok sekken å løp. var vist mange som så det, men ikke noe hjelp å få.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt spesifikt hvor i norge det er, der det sikkert noen andre som har noe svar på. Men vi var iaf på vei hjem fra stavanger til sørlandet. Vi kjørte langs kysten, og da kjørte vi igjennom masse fjell og opp og ned daler. Var veeldig fint der og masse gode motiv. dessverre var kameraet tomt for batteri.

Lenke til kommentar
Noen tips til steder nær Oslo som har gode motiver? Kan selv anbefale Huk, og har fått mange godbiter med meg hjem derifra :)

Hva het hun ;)

Fra spøk til revolver; jeg kan anbefale å følge Akerselva fra Maridalsvannet og helt ned til Oslofjorden. Kan være en ide å dele turen i to deler; Maridalen-Nydalen og Nydalen-Sentrum.

I Lommedalen har du Bærums Verk og ved Sundvollen har du Krokleivstua.

Tom

Lenke til kommentar

I norge; Syns Skrim er et utrolig fint område, man må bare gå de rette stedene. Som man kan klare finne på kart.

I utlandet anbefaler jeg på det sterkeste og dra til Kreta. Der går du samaria, som er utrolig fint! Motiver rundt deg hele dagen!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Enda flere tips om locations "i nærheten" av Oslo ønskes. Bør ikke nødvendigvis være gåavstand, men ikke såpass langt unna at man ikke klarer å dytte det inn på en dagstur. Kunne virkelig tenkt meg å finne noe skikkelig flott landsskap, men er redd for at jeg må lenger vest eller nord før jeg finner noe av dette... Hvis ikke, skrik ut! :)

Lenke til kommentar

Skal du ha landskap som runger må du nok til Rondane, evt Jotunheimen/Vestlandet eller i nord. Men det finnes da flotte landskap på det flate østland også. Nordmarka/Blefjell/Telemark. Området rundt Gaustadtoppen er jo knallfint.

Eller du kan ta en tur til Norefjell/Høgevarde. I umiddelbar nærhet av Oslo, bortsett fra Oslomarka, er det ikke allverden å hoppe i taket for.

Huk er nevnt; Katten, Hvervenbukta, Ingierstrand er det også fint å ferdes med kamera

He-he...Får meg til å tenke på en tur jeg hadde til Ingierstrand i fjor. Hadde tatt en del bilder av småen, og tok turen opp i stupetårnet for å finne noen alternative vinklinger. Var noen få andre på stranda også. Jeg stod der oppe og tok dette bildet, forøvrig bare et uinteressant bilde og knappest for et shapshot for å regne tenkte jeg der og da.

post-21338-1206999280_thumb.jpg

Men da jeg kom hjem og så litt nærmere på de..Hm..Står en fyr oppe i venstre hjørne og jubler for noe, evt strekker hendene i været og nyter vårsola...?

post-21338-1206999476_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Genialt bilde, Raggamuffin. :p

Har vært på både Huk, Katten, Ingierstrand og Hvervenbukta. Helt klart Huk som er mest interessant. Får kanskje prøve å stikke en tur opp til Nordmarka. Mulig å få utsikt over Oslo derifra?

Lenke til kommentar

Videre har man jo Flom og området deromkring.

Geiranger og fjellheimen med de grønne fjordene slår nok heller ikke feil.

Jølsterfjell i Sogn og Fjordane er også bra... Var på tur der et år. Ble 'innesnødd' i slutten av Juni ;)

dessverre før jeg hadde skaffet meg kamera.

Men det er mye fin natur i Norge, de har en bok som omhandler mange turer i fjell osv på bokhandelen (husker ikke hva den heter). Der er det bra med bilder fra områdene, kart og turer lagt opp, samt pakklister. Ikke en dum bok å kjøpe for de som vil ha en fottur med kamera i naturen.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

I påskeferien var jeg på lista, å gjorde min største tabbe i mitt foto"liv" så langt, jeg glemte batteriet hjemme... Men det var vanvittig flott der, hvis du har sansen for bydg, og sjø. Det er jo helt flatt der osv men sjøen står rett inn å det er mange fine motiver. Masse trær så bare står en rettning pga vinden osv.. Hater meg selv mer for at jeg glemte batteriet når jeg tenker over det.

Lenke til kommentar

Flott med tips her i tråden! :)

Jeg og et par kompiser planlegger nå en omfattende tur til sommerferien. Tenker å være borte en uke (fra kjedelige Oslo :p) på en ren guttetur, hvor foto er målet. Et dilemma er jo om vi skal dra på mange steder i korte perioder, eller få i lange.

I frykt for å bruke for mye tid på reise, er et av alternativene én togtur til et sted på vestlandet/Oppland, og begrense oss til ett område. Det betyr at vi måtte ha forholdt oss til et område med et ikke altfor stort areal. Tenker å bo i telt, og leve i naturen, pretty much by ourself. Et alternativ hadde vært å gå fra punkt til punkt, over forskjellig fjell, men burde gjerne støte på siviliasjon et par ganger, ettersom vi trenger strøm til opplading av diverse utstyr.

Så kommer hovedspørsmålet da: Hvis man skulle vært ett sted i en uke, hvor skulle det ha vært? Hvis dere mener at turen burde inneholde flere togturer, skrik ut med konkrete forslag, og gjerne detaljerte tips om hvordan vi burde organisere det. :)

Lenke til kommentar
Så kommer hovedspørsmålet da: Hvis man skulle vært ett sted i en uke, hvor skulle det ha vært?

Spørs hva du vil fotografere, det.

Havørn = Flatanger (Ole Martin Dahle, og hans Norway Nature)

Fugler generelt = Runde

Landskap = Vestlandet generelt (hehe :D ) eller Rondane

Indere = India

Lenke til kommentar

Blir hovedsakelig landsskap vi hadde i tankene. Ingen av oss har noen erfaring med fuglefotografering, og ingen har, eller har planer om å kjøpe noe ekstrem tele i nærmeste fremtid. Skal klare å skaffe med vidvinkel og makro til disse tider, så blir bilder i denne sjangeren. Samme gjelder for de andre.

Vestlandet er ikke sånn ekstremt spesifikt, og er dessverre ikke noen togstasjon, så vidt jeg vet. :p Burde Jotunheimen være aktuelt?

Lenke til kommentar

Du har jo mye fint i Telemark også. Så hvorfor ikke ta en stopp et passende sted i Telemark, en stopp på fjellet, så Bergen, deretter rundt Lærdal, så hjem igjen ? Burde passe med buss eller tog.

Dere bør starte fredag kveld og satse på å være hjemme igjen søndag uken etter. Da får dere et par dager ekstra.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...