kallstrom Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg har fått i oppgave å starte en motor automatisk i stjerne/trekant. Den skal startes ved en startknapp, og skal stoppe automatisk etter 15 sek. Jeg må lage styre og hovedstrøm. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan løse problemet? Har glemt det meste fra motor styring:( Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg har fått i oppgave å starte en motor automatisk i stjerne/trekant. Den skal startes ved en startknapp, og skal stoppe automatisk etter 15 sek. Jeg må lage styre og hovedstrøm. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan løse problemet? Har glemt det meste fra motor styring:( En 3 fasemotor kan normalt kobles i både X & Y på koblingsbrettet. Det er her kontaktorer tar over jobben. Bruk kontaktorer for å vende mellom X & Y. Bruk timer (forsinket inn) for å flytte styrestrømmen fra X til Y. Bruk timer (forsinket ut) for å stope motor. Forriglinger: Styrestrøm kobles som holdestrøm gjennom kontaktor om startknapp med automatisk retur brukes. (Slik at motor kjører også etter at du har sluppet knappen) Styrestrøm kobles gjennom både X & Y kontaktor på en måte som garanterer at de aldri kan kjøre samtidig. Kjør først oppsettet med spenning kun på styrestrømskretsen. Da får du kontrollert at alt jobber som det skal før du legger spenning på motorkurs. Lenke til kommentar
kallstrom Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Takk for svar, setter veldig stor pris på det! Når det gjelder timerene, må ikke disse være plassert på hjelpekontaktorer? Slik at det tilsammen blir 5 kontaktorer. De kontaktorne til Y/D venderen blir jo montert med hjelperele? Jeg skulle også ha varsel lamper for start/stopp Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Timerne fungerer som en egen kontaktor, bortsett fra at det er forsinket inn/ut avhengig av type. Jeg mener det skal være mulig å feste en hjelpekontaktor på timeren. Anlegget vil bestå av tre kontaktorer, to timere og en motorvernbryter. Når skal du være ferdig med dette? Lenke til kommentar
kallstrom Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Skal igrunnen ha en planleggingsdel ferdig til onsdagen. Husket bare noe om at vi måtte montere hjelpekontaktorer for timere på skolen, men viss jeg kan kan samkjøre timeren og rele'et, hadde det hjulpet godt på plassen i skapet. Edit: Kan foressten opplaste arbeidet jeg gjør etterhvert, slik at det kan bli til hjelp for andre. Endret 29. februar 2008 av kallstrom Lenke til kommentar
kallstrom Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg undersøkte litt om tidsrele nå. Trengte ikke å plassere disse på en kontaktor. Men jeg må ha hjelpereleer på kontaktorne. Jeg har prøvd å laget en styretegning. Viss noen med større kunnskap på dette området enn meg komme med noen kommentarer på tegningen hadde jeg satt pris på dette Endret 1. mars 2008 av kallstrom Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Kan du fortelle litt om komponentene og hva du har tenkt? F.eks. så ser S0 & S1 ut til å ha samme funksjon. Gjør også tydeligere hva som er åpen og lukket funksjon (Q3.11-12 / Q3.13-14) Lenke til kommentar
kallstrom Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Har fått hjelp til styringen. jeg måtte legge det ene tidsreleet på hovedkontaktoren. Jeg hadde satt begge inn på stjerne. Lenke til kommentar
realf Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 her er koblingskjema visst det kan hjelpe HOVEDSTR_MSKJEMA.doc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå