_Brukernavn_ Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Jeg har hatt litt problemer med PC-en min når den jobber mye, og har ofte fått bluescreen. Det skjedde hver gang jeg kjørte programmer som brukte mye RAM (samt høy prosessorkraft), og bestemte meg for å kjøre Memtest86. Den hengte seg opp i test 5, noe jeg fant følgende informasjon om på hjemmesiden deres: "There have been numerous reports of errors with only tests 5 and 8 on Athlon systems. Often the memory works in a different system or the vendor insists that it is good. In these cases the memory is not necessarily bad but is not able to operate reliably at Athlon speeds. Sometimes more conservative memory timings on the motherboard will correct these errors. In other cases the only option is to replace the memory with better quality, higher speed memory. Don't buy cheap memory and expect it to work with an Athlon! On occasion test 5/8 errors will occur even with name brand memory and a quality motherboard. These errors are legitimate and should be corrected." Jeg har: Abit KV8-MAX3 Hovedkort for Socket 754 - K8T800, SATA, AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz - Socket 754, 512 KB cache, TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs (altså 2x512MB) Så det stemmer ganske bra at det RAM'en min ikke er god nok for Athlon systemet. Vil det hjelpe om jeg installerte enda en RAM brikke, feks: Kingston 512Mb 133MHz SDRAM 133MHz Non-ECC CL2 DIMM, selv om det er fra en annen fabrikant? Eller vil det bare skape mer trøbbel ved krevende oppgaver? Jeg har planer om å oppgradere store deler av PC-en min snart, men dersom jeg kan få et mer stabilt system ved å sette inn en ekstra RAM brikke kan jeg utsette det en stund til. LØST: Jeg hadde RAM som var inkompitabel med prosessor/hovedkort. I tillegg klarte ikke strømforsyningen å levere nok strøm når jeg stilte på spenningen til RAM'en. Nå har jeg ny RAM og ny strømforsyning, og PC-en går som ei klokke! Endret 26. april 2008 av pro_odeh Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Jeg har hatt litt problemer med PC-en min når den jobber mye, og har ofte fått bluescreen. Det skjedde hver gang jeg kjørte programmer som brukte mye RAM (samt høy prosessorkraft), og bestemte meg for å kjøre Memtest86. Den hengte seg opp i test 5, noe jeg fant følgende informasjon om på hjemmesiden deres: "There have been numerous reports of errors with only tests 5 and 8 on Athlon systems. Often the memory works in a different system or the vendor insists that it is good. In these cases the memory is not necessarily bad but is not able to operate reliably at Athlon speeds. Sometimes more conservative memory timings on the motherboard will correct these errors. In other cases the only option is to replace the memory with better quality, higher speed memory. Don't buy cheap memory and expect it to work with an Athlon! On occasion test 5/8 errors will occur even with name brand memory and a quality motherboard. These errors are legitimate and should be corrected." Jeg har: Abit KV8-MAX3 Hovedkort for Socket 754 - K8T800, SATA, AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz - Socket 754, 512 KB cache, TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs (altså 2x512MB) Så det stemmer ganske bra at det RAM'en min ikke er god nok for Athlon systemet. Vil det hjelpe om jeg installerte enda en RAM brikke, feks: Kingston 512Mb 133MHz SDRAM 133MHz Non-ECC CL2 DIMM, selv om det er fra en annen fabrikant? Eller vil det bare skape mer trøbbel ved krevende oppgaver? Jeg har planer om å oppgradere store deler av PC-en min snart, men dersom jeg kan få et mer stabilt system ved å sette inn en ekstra RAM brikke kan jeg utsette det en stund til. Såklart vi det hjelpe med 2 X 0.5 gb til. Da må du kjøpe AKKURAT samme brikker som det er inni den fra før. Endret 29. februar 2008 av Gryterett Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Såklart vi det hjelpe med 2 X 0.5 gb til. Da må du kjøpe AKKURAT samme brikker som det er inni den fra før. Jeg har bare plass til en til brikke, og den nøyaktige typen brikker som jeg har selges tydeligvis bare i par. Så det jeg lurte på var om det ville skape mer trøbbel å sette inn enda en 0,5GB brikke som ikke er helt lik de to andre? Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Såklart vi det hjelpe med 2 X 0.5 gb til. Da må du kjøpe AKKURAT samme brikker som det er inni den fra før. Jeg har bare plass til en til brikke, og den nøyaktige typen brikker som jeg har selges tydeligvis bare i par. Så det jeg lurte på var om det ville skape mer trøbbel å sette inn enda en 0,5GB brikke som ikke er helt lik de to andre? Du beskriver det som en: "Kingston 512Mb 133MHz SDRAM 133MHz Non-ECC CL2 DIMM". Dette er en type eldre Ram som ikke vil passe på kortet ditt ( bla. færre pinner ). Endret 1. mars 2008 av GLOCK05 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Såklart vi det hjelpe med 2 X 0.5 gb til. Da må du kjøpe AKKURAT samme brikker som det er inni den fra før. Jeg har bare plass til en til brikke, og den nøyaktige typen brikker som jeg har selges tydeligvis bare i par. Så det jeg lurte på var om det ville skape mer trøbbel å sette inn enda en 0,5GB brikke som ikke er helt lik de to andre? Du beskriver det som en: "Kingston 512Mb 133MHz SDRAM 133MHz Non-ECC CL2 DIMM". Dette er en type eldre Ram som ikke vil passe på kortet ditt ( bla. færre pinner ). Jeg kjørte et program som finner informasjon om hardware du har installert, og karakteriserte RAM'en min som SDRAM, noe som tydeligvis isje stemmer =) Etter litt leting har jeg funnet brikken som kommer nærmest de jeg har installert: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Men den har en høyere CL. Vil ikke det føre til at alle brikkene kjører på tregere hastighet? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Vil ikke kjøre på høyere eller lavere hastighet, men det vil være noe høyere forsinkelse. Altså tiden minne bruker fra det får en instruks til det utfører den. Ville ikke brydd meg om det på et så gammelt system, blir ikke bra uansett. Ville startet med å oppdatere bios. Du kan også forsøke å slakke timings litt (CL=3) og/eller kjøre minnet på 333MHz. Kjør memtest og se om det hjelper. Du skal ha PC3200 DDR minne Lenke. En maskin med minne trøbbel vil neppe bli bedre ved å legge til mer minne. Altså få den stabil før du legger til mer minne eller bytt minne med f.eks 2x1GB brikker. Er da noe dyrt. Lenke hovedkort Minne: * 72-bit memory controller supports DDR at 266, 333 and 400MHz (ECC) * Support 3 DIMM DDR 333 * Support 2 DIMM DDR 400 * Support 3 DIMM up to 2GB Max. Mao du kan kjøpe en 512 eller 1GB brikke til men du må kjøre brikkene på 333 MHz Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Vil ikke kjøre på høyere eller lavere hastighet, men det vil være noe høyere forsinkelse. Altså tiden minne bruker fra det får en instruks til det utfører den. Ville ikke brydd meg om det på et så gammelt system, blir ikke bra uansett. Ville startet med å oppdatere bios. Du kan også forsøke å slakke timings litt (CL=3) og/eller kjøre minnet på 333MHz. Kjør memtest og se om det hjelper. Du skal ha PC3200 DDR minne Lenke. En maskin med minne trøbbel vil neppe bli bedre ved å legge til mer minne. Altså få den stabil før du legger til mer minne eller bytt minne med f.eks 2x1GB brikker. Er da noe dyrt. Lenke hovedkort Minne: * 72-bit memory controller supports DDR at 266, 333 and 400MHz (ECC) * Support 3 DIMM DDR 333 * Support 2 DIMM DDR 400 * Support 3 DIMM up to 2GB Max. Mao du kan kjøpe en 512 eller 1GB brikke til men du må kjøre brikkene på 333 MHz Tusen takk!! Jeg var inne i BIOS og endret minnet til både CL3 og 333MHz, og kjørte memtest uten problemer! Jeg har også prøvd å kjøre krevende oppgaver, som tidligere har gjort at maskinen enten frøs eller startet seg selv på nytt, uten å oppleve noen av delene. Nå som jeg har fått systemet mitt stabilt er det ikke lenger noen grunn til å kjøpe mer RAM av den grunn. Men det er mer aktuelt å kjøpe en brikke til rett og slett for å ha mer minne. Er det ikke best å ha brikker av ca samme størrelse installert? Jeg tror det er aktuelt å gå for denne, da det er samme produsent. Igjen, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Du behøver ikke å ha brikker av samme størrelse, men det skader neppe. Brikken er sikkert et helt greit kjøp. Se forøvrig Hvor mye minne trenger du? Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Jeg kan vel nevne at nå når jeg skal starte PC-en etter å ha skrudd den helt av så begynner den å boote, men skrur seg av med en gang (etter 1-3 sekunder). Jeg får opp feilkode 26 på hovedkortet. I heftet står det oppført som: 1. If Early_Init_Onboard_Generator is not defined Onboard clock generator initialization. Disable respective clock resource to empty PCI & DIMM slots. 2. Init onboard PWM 3. Init onboard H/W monitor devices Jeg vet ikke hva denne feilen betyr. Prøvde å google det, men fant ikke noe som forklarte det ytterligere. Etter litt prøving å feiling fant jeg ut at å la PC-en stå i noen minutter etter en mislykket oppstart, for så å skru av og på strømforsyningen, så starter den normalt igjen når jeg starter den opp igjen. Jeg oppdatere BIOSen, men det samme har skjedd senere også. (Når BIOS var oppdatert så var 333MHz default). Jeg har enda ikke opplved å få opp Blue screen som jeg gjorde før; problemet er når jeg slår av maskinen. Jeg leste på noen andre forum at å plassere minnepinnene i slot 1 og 3, og øke spenningen til 2,7 V (fra 2.5V) burde hjelpe. I tillegg var det anbefalt å sette Hyper Transport Bus til 1.3 V (fra 1.2V). Disse instillingene har jeg nå, og systemet er helt stabilt. Men jeg frykter at når jeg skrur av PC-en så vil det samme skje igjen. Er det noe jeg har gjort galt, eller er det rett og slett NOE galt? Jeg kan vel nevne at når jeg først var inne i BIOS så endret jeg på vifteinstillingene på hovedkortet (den bråker så mye), men jeg kan ikke forstå at det skulle ha noe å si. Uansett så har det blitt satt til default igjen, uten noen forbedring. Endret 6. mars 2008 av pro_odeh Lenke til kommentar
wiak Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) TwinMOS... prøv OCZ eller noe andre https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k men kan være billigere å kjøpe hovedkort + cpu + ddr2 ocz PC6400 ram da Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700,, 668 kr https://prisguiden.no/product.php?productId=91028 AMD Athlon 64 X2 4000+ sokkel AM2, 449 kr https://prisguiden.no/product.php?productId=44806 OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400(2x1024MB), 384 kr https://prisguiden.no/product.php?productId=54841 dette blir 1501 kr, vis ikke kan du skå av ca 300 kr til 1200 kr med et AMD 690G hovedkort ^^ den er med amd 780G hovedkort, som har den beste innebygde grafikkkort noensinde! Endret 7. mars 2008 av wiak Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Såklart vi det hjelpe med 2 X 0.5 gb til. Da må du kjøpe AKKURAT samme brikker som det er inni den fra før. Jeg har bare plass til en til brikke, og den nøyaktige typen brikker som jeg har selges tydeligvis bare i par. Så det jeg lurte på var om det ville skape mer trøbbel å sette inn enda en 0,5GB brikke som ikke er helt lik de to andre? Du beskriver det som en: "Kingston 512Mb 133MHz SDRAM 133MHz Non-ECC CL2 DIMM". Dette er en type eldre Ram som ikke vil passe på kortet ditt ( bla. færre pinner ). Jeg kjørte et program som finner informasjon om hardware du har installert, og karakteriserte RAM'en min som SDRAM, noe som tydeligvis isje stemmer =) Etter litt leting har jeg funnet brikken som kommer nærmest de jeg har installert: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Men den har en høyere CL. Vil ikke det føre til at alle brikkene kjører på tregere hastighet? Det stemte nok det. Det heter DDR SDRAM (double data rate synchronous dynamic random access memory). Endret 7. mars 2008 av ^fmj Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 TwinMOS...prøv OCZ eller noe andre https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k men kan være billigere å kjøpe hovedkort + cpu + ddr2 ocz PC6400 ram da Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700,, 668 kr https://prisguiden.no/product.php?productId=91028 AMD Athlon 64 X2 4000+ sokkel AM2, 449 kr https://prisguiden.no/product.php?productId=44806 OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400(2x1024MB), 384 kr https://prisguiden.no/product.php?productId=54841 dette blir 1501 kr, vis ikke kan du skå av ca 300 kr til 1200 kr med et AMD 690G hovedkort ^^ den er med amd 780G hovedkort, som har den beste innebygde grafikkkort noensinde! Så du mener at løsningen er at selve rammen er for dårlig? Jeg har kjørt memtest, og så lenge hastigheten er 333MHz så klarer den testen fint. Selv med de nye instillingene vil ikke maskinen alltid starte, og dette har aldri kjedd før. Jeg har også prøvd å stille alle instillinger i BIOSen tilbake til default, uten noe mer hell. Kanskje løsningen er å la PC-en stå på konstant? Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 LØST: Jeg hadde RAM som var inkompitabel med prosessor/hovedkort. I tillegg klarte ikke strømforsyningen å levere nok strøm når jeg stilte på spenningen til RAM'en. Nå har jeg ny RAM og ny strømforsyning, og PC-en går som ei klokke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå