IcedInsanity Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hei. Når eg slår anlegget på uten at tenningen er på så er det stille,men når eg slår på tenningen så piper det konstant i høyttalerne,og denne pipingen følger turtallet til bilen..dvs den følger akuratt likt med når eg gasser..hva er det forno? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Antagelig støy fra generatoren. Om du har turbo kan den også i noen sjeldne tilfeller lage støy, men da følger lyden i såfall hastigheten til turboen og ikke motoren. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Har ikke turbo..er en Golf 2 Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 sørg for at signalledningene mellom stereo og forsterker ikke ligger langs strømledningen til forsterkeren. trekk de på hver sin side av bilen. Ofte dette som er feil har jeg intrykk av Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Tror ikke det er det her..de ligger riktignok sammen disse ledningene,men etter den var hos en kar som skulle fikse diskant osv osv,så kom den pipingen når eg kjører...og den var der ikke før Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Det er helt sikkert et jordingsproblem... Har du separat forsterker? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 ehm...forsterkeren er festet på basskassen...og jordingen er bare festet i en skrue bak med bakluken. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 ehm...forsterkeren er festet på basskassen...og jordingen er bare festet i en skrue bak med bakluken. Da har du kanskje feilen der... Jordingen er viktig, og må selvfølgelig ha god kontakt, til rent gods, jeg pleier å sveise fast en festeanordning i gulvet baki Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Tror ikke det er det her..de ligger riktignok sammen disse ledningene,men etter den var hos en kar som skulle fikse diskant osv osv,så kom den pipingen når eg kjører...og den var der ikke før Fikse diskanten? Hva gjorde han? Tror nok det er dynamostøy du har, siden det varierer med turtallet på motoren. Det kommer av at signalkablene ligger ved siden av strømkabelen. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Tror ikke det er det her..de ligger riktignok sammen disse ledningene,men etter den var hos en kar som skulle fikse diskant osv osv,så kom den pipingen når eg kjører...og den var der ikke før Fikse diskanten? Hva gjorde han? Tror nok det er dynamostøy du har, siden det varierer med turtallet på motoren. Det kommer av at signalkablene ligger ved siden av strømkabelen. Tror heller på dårlig jording av forsterker og spiller. Forsterkeren kan med fordel jordes i feste til baksete eller sikkerhetsbelte bak. Prøv også å jorde spilleren med en ledning fra chassiet til spilleren til chassiet i bilen, i tillegg til den ordinære jordingskabelen. Slik støy kommer ofte som et resultat av spenningsforskjell mellom jordingspunktene. Er f.eks forst. jordet i chassiet på et sted som kanskje bare er punktsveist fast i resten av chassiet i bilen kan det bli litt ohmsk motstand mellom jordingspunktene til spiller og forst. Det vil føre til en liten spenningsforskjell, og det er den forskjellen du får som støy på anlegget. Prøv eventuelt å jorde spiller å forst. på samme punkt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Tror ikke det er det her..de ligger riktignok sammen disse ledningene,men etter den var hos en kar som skulle fikse diskant osv osv,så kom den pipingen når eg kjører...og den var der ikke før Fikse diskanten? Hva gjorde han? Tror nok det er dynamostøy du har, siden det varierer med turtallet på motoren. Det kommer av at signalkablene ligger ved siden av strømkabelen. Tror heller på dårlig jording av forsterker og spiller. Forsterkeren kan med fordel jordes i feste til baksete eller sikkerhetsbelte bak. Prøv også å jorde spilleren med en ledning fra chassiet til spilleren til chassiet i bilen, i tillegg til den ordinære jordingskabelen. Slik støy kommer ofte som et resultat av spenningsforskjell mellom jordingspunktene. Er f.eks forst. jordet i chassiet på et sted som kanskje bare er punktsveist fast i resten av chassiet i bilen kan det bli litt ohmsk motstand mellom jordingspunktene til spiller og forst. Det vil føre til en liten spenningsforskjell, og det er den forskjellen du får som støy på anlegget. Prøv eventuelt å jorde spiller å forst. på samme punkt. Karosseriet skal jo ha 0V, og ikke være strømførende, så det vil vel ikke bli noen forskjell i spenningen der? Anyway, jeg hadde akkurat samme problemet, og jeg hadde jordet forsterkeren til en gjennomgående bolt i karosseriet, og det var signalkabelen som lå sammen med strømkabelen et lite stykke som var problemet. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Tror ikke det er det her..de ligger riktignok sammen disse ledningene,men etter den var hos en kar som skulle fikse diskant osv osv,så kom den pipingen når eg kjører...og den var der ikke før Fikse diskanten? Hva gjorde han? Tror nok det er dynamostøy du har, siden det varierer med turtallet på motoren. Det kommer av at signalkablene ligger ved siden av strømkabelen. Tror heller på dårlig jording av forsterker og spiller. Forsterkeren kan med fordel jordes i feste til baksete eller sikkerhetsbelte bak. Prøv også å jorde spilleren med en ledning fra chassiet til spilleren til chassiet i bilen, i tillegg til den ordinære jordingskabelen. Slik støy kommer ofte som et resultat av spenningsforskjell mellom jordingspunktene. Er f.eks forst. jordet i chassiet på et sted som kanskje bare er punktsveist fast i resten av chassiet i bilen kan det bli litt ohmsk motstand mellom jordingspunktene til spiller og forst. Det vil føre til en liten spenningsforskjell, og det er den forskjellen du får som støy på anlegget. Prøv eventuelt å jorde spiller å forst. på samme punkt. Karosseriet skal jo ha 0V, og ikke være strømførende, så det vil vel ikke bli noen forskjell i spenningen der? Anyway, jeg hadde akkurat samme problemet, og jeg hadde jordet forsterkeren til en gjennomgående bolt i karosseriet, og det var signalkabelen som lå sammen med strømkabelen et lite stykke som var problemet. 0V er riktig, men chassiet er i høyeste grad strømførende. Minuspolen på batteriet er koblet til chassiet for å bruke det som minuskontakt til alt elektrisk i bilen. Avstanden fra jordingspunktet til batteriet helt foran i bilen, og helt bak til bak luka kan gi litt spenningsforskjell fordi det er litt ohmsk motstand i selve chassiet. Jo nærmere du kommer jordingspunktet til batteriet jo mindre blir motstanden. Tar du da + til både forsterker og spiller direkte fra batteriet, men minus til spiller foran og minus til forsterker bak på et svakt punkt, vil avstanden mellom punktene gi utslag i støy pga en liten spenningsforskjell. Spenningen fra dynamoen er bare likerettet ved å snu de negative halvperiodene i sinuskurven til positive. Spenningen er ikke glattet ut med kondensatorer. Du vil derfor ha en ujevn likespenning inn på batteriet. En såkalt rippelspenning. Denne rippelspenningen er det som forårsaker støy. Edit: Korrektur. Endret 2. mars 2008 av Trainman Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 0V er riktig, men chassiet er i høyeste grad strømførende. Minuspolen på batteriet er koblet til chassiet for å bruke det som minuskontakt til alt elektrisk i bilen. Avstanden fra jordingspunktet til batteriet helt foran i bilen, og helt bak til bak luka kan gi litt spenningsforskjell fordi det er litt ohmsk motstand i selve chassiet. Jo nærmere du kommer jordingspunktet til batteriet jo mindre blir motstanden. Tar du da + til både forsterker og spiller direkte fra batteriet, men minus til spiller foran og minus til forsterker bak på et svakt punkt, vil avstanden mellom punktene gi utslag i støy pga en liten spenningsforskjell. Spenningen fra dynamoen er bare likerettet ved å snu de negative halvperiodene i sinuskurven til positive. Spenningen er ikke glattet ut med kondensatorer. Du vil derfor ha en ujevn likespenning inn på batteriet. En såkalt rippelspenning. Denne rippelspenningen er det som forårsaker støy. Edit: Korrektur. 0V = 0A er jo grunnleggende elektroteknikk. Så det du da mener er at spenningsforskjellen gir nok spenning til at det kan gå strøm i karosseriet? Det er nok sikkert litt motstand i karosseriet, men hvis man ser på det som en leder(/ledere) så er jo de veldig massive, så da vil det vel ikke være snakk om mange milli/desi-ohmene, siden det egentlig ikke går noe strøm her? Har han en veldig dårlig jording slik at det ikke er kontakt over hele kontaktflata på tilkoblingen så kan vel det kanskje resultere i støy. Men jeg kan ikke helt se at dynamostøyen kommer både via karosseriet og den positive (strømførende) lederen. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 0V er riktig, men chassiet er i høyeste grad strømførende. Minuspolen på batteriet er koblet til chassiet for å bruke det som minuskontakt til alt elektrisk i bilen. Avstanden fra jordingspunktet til batteriet helt foran i bilen, og helt bak til bak luka kan gi litt spenningsforskjell fordi det er litt ohmsk motstand i selve chassiet. Jo nærmere du kommer jordingspunktet til batteriet jo mindre blir motstanden. Tar du da + til både forsterker og spiller direkte fra batteriet, men minus til spiller foran og minus til forsterker bak på et svakt punkt, vil avstanden mellom punktene gi utslag i støy pga en liten spenningsforskjell. Spenningen fra dynamoen er bare likerettet ved å snu de negative halvperiodene i sinuskurven til positive. Spenningen er ikke glattet ut med kondensatorer. Du vil derfor ha en ujevn likespenning inn på batteriet. En såkalt rippelspenning. Denne rippelspenningen er det som forårsaker støy. Edit: Korrektur. 0V = 0A er jo grunnleggende elektroteknikk. Så det du da mener er at spenningsforskjellen gir nok spenning til at det kan gå strøm i karosseriet? Det er nok sikkert litt motstand i karosseriet, men hvis man ser på det som en leder(/ledere) så er jo de veldig massive, så da vil det vel ikke være snakk om mange milli/desi-ohmene, siden det egentlig ikke går noe strøm her? Har han en veldig dårlig jording slik at det ikke er kontakt over hele kontaktflata på tilkoblingen så kan vel det kanskje resultere i støy. Men jeg kan ikke helt se at dynamostøyen kommer både via karosseriet og den positive (strømførende) lederen. Støyen kommer via den positive lederen fordi jordingspunktet bak har et litt annet potensiale enn jordingspunktet foran. Tenk deg et batteri og to lyspærer. Begge lyspærene har en ledning på 20 cm til pluss på batteriet. Minusledningen til den ene pæren er også 20 cm, mens minusledningen til den andre pæren er på 20 meter. Du vil da pga motstanden i ledningen få litt svakere lys i den andre pæren fordi den får lavere spenning. Spenningsforskjellen til pærene vil da ligge over den lange minusledningen til den andre pæren. Forskjellen i spenning til pærene får du uansett om det er pluss eller minusledningene som differensierer i lengde. Nå får man jo lange kabelstrekk til plussledningen når man har forsterkere bak i bilen, så forskjellen kan også ligge der selvfølgelig. Uansett så kan man få støyspenning hvis det blir spenningsforskjell mellom to komponenter i samme krets. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Kan også legge til at når tenningen ikke står på og eg setter på stereoen så kan du høre i høytalerne at CD-en går rundt/jobber.... Endret 15. april 2008 av Diesel_ Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Nå sier jo han at han har ikke det problemet når tenningen er av. Er det jordings feil så hadde lyden vært der uansett. Tipper heller at børstene på dynamoen som er slitt. Hvordan er lysene på bilen når den går på tomgang? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Neida,dynamoen er ny den så det er ikke problemet,når tenningen er av så hører du cd spilleren jobbe..ingen piping..men når eg slår på tenningen så piper det hele tiden,og gasser eg da så piper det høyere i "takt" med gassingen Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Sjekk over at alt av ledning bak spilleren sitter ordentlig. Mulig at phonokablene ligger for nært strøm eller at den er for dårlig skjermet. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Vel,strømkabelen til spilleren og ledningen fra spilleren til forsterkeren ligger ilag hele veien bak til basskassen Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Vel,strømkabelen til spilleren og ledningen fra spilleren til forsterkeren ligger ilag hele veien bak til basskassen Ligger signalkabelen din sammen med strømkabelen? I så fall har du svaret på hvorfor det piper.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå