Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har sendt inn klage på inkassokrav. Svarfrist for motparten?

razzle

Anbefalte innlegg

Har fått et inkassokrav imot meg, som er feilaktig angående en annonseplass. Har sendt eposter til og fått svar fra inkassobyrået, som igjen har kontakt med firmaet som krever pengene. Sendte sist en epost til inkassobyrået for to uker siden, med ganske god informasjon for min del. Kan egentlig bevise at annonsefirmaet lyver, de sier de aldri har mottatt eposter fra meg der jeg ber dem om å slette annonsen, som jeg hadde rett til på det tidspunktet. Men så er det info som de ikke kunne fått tak i på annen måte enn i en av epostene jeg sendte, og det forklarte jeg for inkassobyrået. Nå haler annonsefirmaet ut tida, sendte den siste eposten til inkassobyrået for to uker siden men de har ikke fått svar fra annonsefirmaet ennå. Er redd for at de dryger ut tida for å koke sammen nok en løgnhistorie nå, så lurer på om de har en svarfrist de må forholde seg til ovenfor inkassobyrået før kravet blir annullert?

På forhånd takk for svar.

Endret av razzle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg missforstår fremstillingen din , men det aller første du bør gjøre er å kontakte firmaet som sendte deg regningen å tilbakevise kravet med begrunnelse. Det er ingen god begrunnelse å ikke ville betale. Du må vise til konkret årsak / årsaker.

Om det er så lurt her å benytte mail vet jeg ikke, men jeg hadde benyttet signert brev eller fax og muligens begge deler.

Hvis bedriften hadde neglisjert din klage og sendt saken til inkasso bør du kontakte inkassobyrået med beskjed om at kravet er omtvistet.

Dette kan du godt gjøre både muntlig og skriftlig og sende kopi av brevet du sendte til firmaet.

Inkassobyrået kan ikke kreve inn omtvistede saker så det vil være opp til firmaet å prøve saken for forliksrådet hvis dere ikke kommer til enighet.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Forklarte det nok ikke detaljert nok her.

Har selvsagt kontaktet både annonsefirmaet og inkassobyrået.

Jeg har som selvstendig næringsdrivende inngått en avtalte om annonseplass for mitt nyoppstartede firma, hvor jeg skulle ha mulighet til å fritt endre annonsen når som helst ved å sende dem en epost. Det som opprinnelig ble skrevet i annonsen av selgeren etter telefonsamtalen der vi inngikk avtalen, var helt bak mål. Det var så godt som umulig for aktuelle kunder å finne fram, da søkeordene ikke hadde noe med bransjen å gjøre. Sendte derfor en epost med instrukser for endring, som avtalt. Eposten inneholdt også firmalogoen min for å få den i annonsen. Ventet en måneds tid, logoen ble oppført men informasjonen ble ikke endret. Regning kom i posten men hørte ikke noe annet fra dem. Sendte så epost hvor jeg krevde at annonsen skulle slettes da jeg ikke hadde fått det jeg betalte for, og sannsynligvis aldri kom til å få det heller. Hørte ikke et pip på flere måneder.

Fikk så en dag en telefon fra et inkassobyrå, der det annonsefirmaet nå krevde meg for penger.

Forklarte saken og de sa jeg skulle sende det skriftlig i epost til dem. Gjorde det, og de videresendte det til annonsefirmaet. Fikk beskjed fra inkassobyrået om at annonsefirmaet hevdet de aldri hadde fått epost fra meg, som jeg kan bevise at er løgn siden logoen tydeligvis fant veien fram i den første eposten. Det er ingen annen måte de kunne få tak i den på.

Dette forklarte jeg i den andre eposten til inkassobyrået, som de igjen videresendte til annonsefirmaet.

Nå har ikke annonsefirmaet gitt lyd fra seg til inkassobyrået på over to uker, så det jeg er redd for er at de sitter og pønsker ut nok en løgnhistorie, kanskje ikke en jeg kan motbevise denne gangen. Lurer derfor på om de har en svarfrist å forholde seg til overfor inkassobyrået før jeg kan kreve å få saken annulert. Synes ikke de skal kunne hale det ut i det uendelige, jeg vil bare få denne saken ut av verden fortest mulig så jeg slipper å bruke mer tid på den.

Håper det forklarer saken bra nok.

Vet ikke helt hvordan det fungerer når jeg representerer et firma, må vel gå via Kredittilsynet? Har forstått det sånn at Forliksrådet er kun for saker mellom firmaer og privatpersoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...