Mr.Anki Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Hei, Jeg har en maskin der jeg ikke får innstalert XP. Når jeg kommer litt uti innstalasjonen kommer det en bluescreen. Har hatt lignene feil før og da var det minne. Kan feilen være at jeg kjøre 800mhz ram og hovedkortet støtter egentlig bare 533mhz? Ting funker fint i Ubuntu. Noen som kan hjelpe? Endret 29. februar 2008 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Det høres usannsynlig ut. (800/533) Fortell hvilke komponenter det er snakk om! Juster spenningen til minnet etter hva de er spesifisert for. Kjør en runde med memtest. Kunne vært greit å vite hva som står i BSODn. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) På bluescreenen kommer denne koden opp: 0x0000007B Hardware: MSI 915p Neo2 Pentium 4 3.0ghz Corsair TWIN2X 6400 DDR2 nvidia 7900GT IDE disk Hva kan være feil? Jeg får jo kjørt Linux. Endret 29. februar 2008 av Mr.Anki Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 7B betyr INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (Windows får ikke tilgang til harddisken din.) Dette kan skyldes et drøss av feil: IRQ-I/0 port konflikt. (Uvanlig i dag) Korrupt filsystem på harddisken. Harddisk oppsett feil oppsatt i BIOS. Plug and Play Manageren kan ikke sette opp minne til harddisken. Feil på Cd-platen. Når i installasjonen skjer dette? Er det etter det innledende oppsettet av Windows hvor det laster de mest grunnleggende komponentene eller er det etter at det grafiske grensesnittet er blitt lastet? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Det er helt i starten når det grunnleggende filene legges inn. Det står at harddisken er der da. Har prøvd både en IDE disk og en SATA disk. Hva kan jeg prøve å gjøre for å få fikset dette? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Vel for det første om cd-platen ikke er original kan man nå alltids prøve en annen cd-plate for å sjekke at det ikke er noe feil på den. (Selv om cd-platen fungerer i en maskin behøver den ikke å fungere i en annen, det har med hvor god cd-rom'ens feilkontroll er.) Hvordan er oppsettet på CD-ROM og HDD? HDD som Primary Master og Secondary Master? I obskure tilfeller kan CD-rom og HDD på samme IDE-kanal forårsake feil. Vær også sikker på at det ikke finnes diskfeil på disken med å feks kjøre chkdsk. Du kan jo prøve Memtest om det er noe feil med minnet som kan få PNP manageren til å sette opp oppsettet feil. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Hvordan kjører jeg chdsk? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Chkdsk finnes i mange versjoner men det ligger feks på Gjenopprettingskonsollen på Xp-platen. Chkdsk /r var vel bryteren for å reparere sektorfeil. Men om du nylig formaterte partisjonen med vanlig formatering (Altså ikke hurtig-formatering) Burde alle sektorne på harddisken automatisk gjennomsøkes og merkes som skadet automatisk. Endret 29. februar 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Harddisken står som IDE primær. Kan det ha noe med bios verjon å gjøre? Kan det funke om jeg innstaler XP fra en annen maskin på den harddisken jeg skal bruke? Endret 29. februar 2008 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Har du (har hatt) linux på disken må du skrive en ny windows MBR (bootloader) til den. Boot med XP CD-en og avbryt til Repair (recovery console) og bruk fixmbr kommandoen . Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 BIOS'en burde forresten sette ned hastigheten automatisk. Ukorrekt firmware på BIOS og harddisk KAN også forårsake dette problemet men dette ville vært veldig rart på en såpass enkel ting som en IDE-harddisk. Du bør vertfall være sikker på at BIOS-innstillingene først og fremst er korrekte, at cd-rom fungerer, cd-plate fungerer, minne er ok og harddisk er ok FØR du oppdaterer BIOS isåfall, da dette kan være en risikofyllt operasjon. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Har ikke hatt linux på denne disken. Disken er formatert, men har to partisjoner. Noe å si? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Det er faktisk teknisk sett mulig å installere xp med harddisken på en annen maskin og flytte over harddisken tilbake i den første maskinen igjen. Men dette krever litt teknisk innsikt i hvordan windows fungerer men faktisk er det nok at du bruker korrekt HAL og NTOSKERNL så vil det fungere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Ja : Det kan være ukjent (for XP) bootloader/kode i MBR . Slett alle partisjoner under xp install og opprett ny . Og deretter fortsett. Se (clean install XP ) : http://www.theeldergeek.com/xp_home_install_-_graphic.htm Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Vel feil i MBR vil vanligvis gi en feilmelding fra MBR da Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg kommer ikke så langt som å begynne å dele opp partisjoner osv. Kommer ikke engang dit som en velger hva en vil gjøre. "reparer" "fortsett" "avbryt" elns. kommer ikke dit. Kan det hjelpe å innstalere fra en annen maskin? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Så blåskjermen kommer opp FØR du får satt opp partisjoner og sånnt? Du kan jo prøve å ta ut harddisken og sette den i en annen maskin og kjøre litt diskkontroll på den for å være 100% på at den er i orden da. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) JA, vi hater den gammle cd-spillern som plutselig ikke vil virke!!! Har fått det til nå! :D Tok ut sata spillern min og brukte den, da virket det Endret 29. februar 2008 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå