Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen! Feil hastighet på minne? [LØST!]

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en maskin der jeg ikke får innstalert XP. Når jeg kommer litt uti innstalasjonen kommer det en bluescreen. Har hatt lignene feil før og da var det minne. Kan feilen være at jeg kjøre 800mhz ram og hovedkortet støtter egentlig bare 533mhz?

Ting funker fint i Ubuntu.

Noen som kan hjelpe?

Endret av Mr.Anki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7B betyr INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (Windows får ikke tilgang til harddisken din.)

Dette kan skyldes et drøss av feil:

IRQ-I/0 port konflikt. (Uvanlig i dag)

Korrupt filsystem på harddisken.

Harddisk oppsett feil oppsatt i BIOS.

Plug and Play Manageren kan ikke sette opp minne til harddisken.

Feil på Cd-platen.

Når i installasjonen skjer dette? Er det etter det innledende oppsettet av Windows hvor det laster de mest grunnleggende komponentene eller er det etter at det grafiske grensesnittet er blitt lastet?

Lenke til kommentar

Vel for det første om cd-platen ikke er original kan man nå alltids prøve en annen cd-plate for å sjekke at det ikke er noe feil på den. (Selv om cd-platen fungerer i en maskin behøver den ikke å fungere i en annen, det har med hvor god cd-rom'ens feilkontroll er.)

Hvordan er oppsettet på CD-ROM og HDD? HDD som Primary Master og Secondary Master? I obskure tilfeller kan CD-rom og HDD på samme IDE-kanal forårsake feil.

Vær også sikker på at det ikke finnes diskfeil på disken med å feks kjøre chkdsk.

Du kan jo prøve Memtest om det er noe feil med minnet som kan få PNP manageren til å sette opp oppsettet feil.

Lenke til kommentar

Chkdsk finnes i mange versjoner men det ligger feks på Gjenopprettingskonsollen på Xp-platen. Chkdsk /r var vel bryteren for å reparere sektorfeil. Men om du nylig formaterte partisjonen med vanlig formatering (Altså ikke hurtig-formatering) Burde alle sektorne på harddisken automatisk gjennomsøkes og merkes som skadet automatisk.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

BIOS'en burde forresten sette ned hastigheten automatisk. Ukorrekt firmware på BIOS og harddisk KAN også forårsake dette problemet men dette ville vært veldig rart på en såpass enkel ting som en IDE-harddisk.

Du bør vertfall være sikker på at BIOS-innstillingene først og fremst er korrekte, at cd-rom fungerer, cd-plate fungerer, minne er ok og harddisk er ok FØR du oppdaterer BIOS isåfall, da dette kan være en risikofyllt operasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...