Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-kontroll - ca. pris på utbedringer og evt. synspunkter?


Hewitt

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk,

 

Nylig vært på EU-kontroll, og selv om bilen var i veldig god stand, var det et par punkter kontrolløren mente måtte utbedres, noe av det visste jeg om på forhånd. Bilen er en BMW E36 97-modell. Det som må utbedres er:

 

2: Håndbrekket er slakt (kontrolløren mente det kun var en wire som måtte strammes og at det ellers ikke var noe galt)

2: Feil innstilling nærlys og en gåen pære

2: Bytte støtdemperne foran

2: Dokumentere effektanlegg/montere originalt eksosanlegg

 

Har dere noen formening om hva slikt vil ende opp på for både arbeid og deler (trenger ikke originale) på et verksted? Tenker jeg tar en runde hos noen verksted om en ukes tid or so, men det er veldig greit å ha noe sånn ca. hva det vil ende på i bakhodet også, økonomien til en student er jo ikke alltid helt 100% fantastisk.

 

Er det noe av det jeg kan gjøre selv uten store problemer? Jeg kan veldig lite om biltekniske greier, så er det sagt. Nærlyset kunne jeg kanskje ordnet selv, men jeg aner ikke hva som er riktg innstilling, for meg ser lyset helt fint ut ... En pære må skiftes på den ene siden, det kan jeg muligens greie selv også, men ... :p

 

Støtdemperne er vel den "verste" jobben. Noen som vet hva det vil koste i deler og arbeid?

 

Og så har du effektanlegget. Det er satt på av tidligere eier, og jeg trodde det skulle være i orden, men kontrolløren sa han mente det laget litt mye lyd (han hadde jo dog ikke noe måleinstrument for å måle lyden, så han sa at hvis jeg ville kunne jeg ta en måling av det og eventuelt få det godkjent hvis lydnivået holdt seg innenfor det lovlige). Hva bør jeg gjøre her? Hvor mye vil det koste å sette på et originalt eksosanlegg (har det ikke selv, så må jo kjøpes det også i så fall)?

 

Takker. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo godtfolk,

 

Nylig vært på EU-kontroll, og selv om bilen var i veldig god stand, var det et par punkter kontrolløren mente måtte utbedres, noe av det visste jeg om på forhånd. Bilen er en BMW E36 97-modell. Det som må utbedres er:

 

2: Håndbrekket er slakt (kontrolløren mente det kun var en wire som måtte strammes og at det ellers ikke var noe galt)

2: Feil innstilling nærlys og en gåen pære

2: Bytte støtdemperne foran

2: Dokumentere effektanlegg/montere originalt eksosanlegg

 

Har dere noen formening om hva slikt vil ende opp på for både arbeid og deler (trenger ikke originale) på et verksted? Tenker jeg tar en runde hos noen verksted om en ukes tid or so, men det er veldig greit å ha noe sånn ca. hva det vil ende på i bakhodet også, økonomien til en student er jo ikke alltid helt 100% fantastisk.

 

Er det noe av det jeg kan gjøre selv uten store problemer? Jeg kan veldig lite om biltekniske greier, så er det sagt. Nærlyset kunne jeg kanskje ordnet selv, men jeg aner ikke hva som er riktg innstilling, for meg ser lyset helt fint ut ... En pære må skiftes på den ene siden, det kan jeg muligens greie selv også, men ... :p

 

Støtdemperne er vel den "verste" jobben. Noen som vet hva det vil koste i deler og arbeid?

 

Og så har du effektanlegget. Det er satt på av tidligere eier, og jeg trodde det skulle være i orden, men kontrolløren sa han mente det laget litt mye lyd (han hadde jo dog ikke noe måleinstrument for å måle lyden, så han sa at hvis jeg ville kunne jeg ta en måling av det og eventuelt få det godkjent hvis lydnivået holdt seg innenfor det lovlige). Hva bør jeg gjøre her? Hvor mye vil det koste å sette på et originalt eksosanlegg (har det ikke selv, så må jo kjøpes det også i så fall)?

 

Takker. :)

 

Stikk på en bilopphuggeri og spørr om de har en brukt støtfanger til bilen din, tror du skal klare å montere det selv. Det andre som må fikses er ikke så dyrt. Orginalt eksosannlegg kan du jo også kjøpe på et bilopphuggeri.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Hvor i landet holder du til? (hint hint)

 

Lyspære klarer du selv, justere lys trenger du apparat for.

Dempere er vel hvertfall satt opp 2 timer på p bytte begge. Og om du drar på merkeverksted er nok timesprisen rundt 1 k.

Demperne i seg selv ekke så dyrt, hør med mekonomen.

 

Håndbrekket, dette kan du også klare selv. Ta av brekk''posen'' som er bak selve brekkhåntaket.OM du skjønner. Bak der sitter det nok 2 10mm bolter du kan stramme litt.

Gjorde akkurat det på BMW min selv,så det er null stress- i tillegg byttet jeg en god del før EU kont. Bærekuler, etc.

 

Effektannlegg skal ikke være noe stress, så skjønner ikke helt hva han mener der. Skal se i EU boka når jeg kommer på jobb mandag.

 

Stikk på en bilopphuggeri og spørr om de har en brukt støtfanger til bilen din, tror du skal klare å montere det selv. Det andre som må fikses er ikke så dyrt. Orginalt eksosannlegg kan du jo også kjøpe på et bilopphuggeri.

 

Brukt støtfanger ja? det er kjekt.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Hvor i landet holder du til? (hint hint)

Holder til i Stavanger-området. Too bad, ellers skulle jeg tatt turen innom deg. :p

 

Lyspære klarer du selv, justere lys trenger du apparat for.

Dempere er vel hvertfall satt opp 2 timer på p bytte begge. Og om du drar på merkeverksted er nok timesprisen rundt 1 k.

Demperne i seg selv ekke så dyrt, hør med mekonomen.

Aiit, takker.

 

Håndbrekket, dette kan du også klare selv. Ta av brekk''posen'' som er bak selve brekkhåntaket.OM du skjønner. Bak der sitter det nok 2 10mm bolter du kan stramme litt.

Gjorde akkurat det på BMW min selv,så det er null stress- i tillegg byttet jeg en god del før EU kont. Bærekuler, etc.

Takker. Jeg skal prøve og se hva jeg finner ut.

 

Effektannlegg skal ikke være noe stress, så skjønner ikke helt hva han mener der. Skal se i EU boka når jeg kommer på jobb mandag.

Nei, synes det var tåpelig av ham å ta det med, for som han sa selv: det var bare noe han mente utfra eget skjønn, han hadde ingenting å måle det med eller noe, så nå blir jeg nødt til å fikse det på et eller annet vis og uansett måtte punge ut med penger for en følelse han hadde. -.- Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Jeg måtte komme på BT og få effektanlegget godkjent i vognkortet hvis jeg tok tester av lyden og slikt, men hvis jeg satt på et originalt eksosanlegg isteden kunne jeg bare få det ordnet på et verksted og slapp å komme tilbake til BT.

 

Edit:

Håndbrekket, dette kan du også klare selv. Ta av brekk''posen'' som er bak selve brekkhåntaket.OM du skjønner. Bak der sitter det nok 2 10mm bolter du kan stramme litt.

Gjorde akkurat det på BMW min selv,så det er null stress- i tillegg byttet jeg en god del før EU kont. Bærekuler, etc.

Var ute og prøvde lit nå. Det var 2 bolter der bak som jeg prøvde å stramme så godt jeg kunne, men fikk ikke til så veldig mye, etter litt skruing begynte skruene der å gjøre motstand så kom ikke så veldig langt. Tror muligens det ble en smule bedre, men ikke nok til at bilen greier å stå stille i en småbratt bakke.

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar
Hvor i landet holder du til? (hint hint)

Holder til i Stavanger-området. Too bad, ellers skulle jeg tatt turen innom deg. :p

 

Lyspære klarer du selv, justere lys trenger du apparat for.

Dempere er vel hvertfall satt opp 2 timer på p bytte begge. Og om du drar på merkeverksted er nok timesprisen rundt 1 k.

Demperne i seg selv ekke så dyrt, hør med mekonomen.

Aiit, takker.

 

Håndbrekket, dette kan du også klare selv. Ta av brekk''posen'' som er bak selve brekkhåntaket.OM du skjønner. Bak der sitter det nok 2 10mm bolter du kan stramme litt.

Gjorde akkurat det på BMW min selv,så det er null stress- i tillegg byttet jeg en god del før EU kont. Bærekuler, etc.

Takker. Jeg skal prøve og se hva jeg finner ut.

 

Effektannlegg skal ikke være noe stress, så skjønner ikke helt hva han mener der. Skal se i EU boka når jeg kommer på jobb mandag.

Nei, synes det var tåpelig av ham å ta det med, for som han sa selv: det var bare noe han mente utfra eget skjønn, han hadde ingenting å måle det med eller noe, så nå blir jeg nødt til å fikse det på et eller annet vis og uansett måtte punge ut med penger for en følelse han hadde. -.- Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Jeg måtte komme på BT og få effektanlegget godkjent i vognkortet hvis jeg tok tester av lyden og slikt, men hvis jeg satt på et originalt eksosanlegg isteden kunne jeg bare få det ordnet på et verksted og slapp å komme tilbake til BT.

 

Edit:

Håndbrekket, dette kan du også klare selv. Ta av brekk''posen'' som er bak selve brekkhåntaket.OM du skjønner. Bak der sitter det nok 2 10mm bolter du kan stramme litt.

Gjorde akkurat det på BMW min selv,så det er null stress- i tillegg byttet jeg en god del før EU kont. Bærekuler, etc.

Var ute og prøvde lit nå. Det var 2 bolter der bak som jeg prøvde å stramme så godt jeg kunne, men fikk ikke til så veldig mye, etter litt skruing begynte skruene der å gjøre motstand så kom ikke så veldig langt. Tror muligens det ble en smule bedre, men ikke nok til at bilen greier å stå stille i en småbratt bakke.

Da er nok siste muligheten med brekket, og ta av begge hjulene bak, eller et og et- avhenig om du har en bukk du kan sette den på eller en jekk du kan sette på bakre diff og løfte hele baken.

Iallfall da, så er det en justeringsskrue som du kan se gjennom bolthullene til hjulboltene. Kan være litt vrien og finne. Men dette skal du skru på og båndene legger seg nærmere trommlen, og dermed blir brekket bedre. Kan være lurt og løsne de skruene under brekkhåndtaket først- så har du gjort det ordentlig en gang for alle.

 

Kjipt du bor i Stavanger da ja :!:

 

Det med effektannlegget er det dummeste jeg har hørt. Han kan jo ikke bare ha en føelse for det. Skal se i EU boka når jeg kommer på jobb på mandag, om det står noe om effektannlegg/bråk.

Lenke til kommentar

Ifølge tidligere eier så gjør den det, men han hadde ikke kvitteringene på det. Skal ta kontakt med de i neste uke og forhåpentligvis har de kvitteringene i systemet. Er vel ikke noe verre enn å i så fall vise disse på BT?

 

Edit:

Angående støtdemperne, fant noen greie fra Schmiedmann til 2500,- totalt for begge fremme. Må bare være helt sikkert på at det er riktig.

 

Det er da denne og en for andre side. Stemmer det? Ikke noe annet jeg trenger for å skifte støtdemperne?

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar
Dokumentere effektanlegg/montere originalt eksosanlegg

 

i utgangspunktet mener jeg dette er helt latterlig, med mindre bilen din bråker som et helvette da?

 

jeg hadde ikke notert noe slikt der jeg jobber hvis lyden var ok.

Lenke til kommentar

Jeg synes også det er latterlig, spesielt når det går etter skjønn slik det gjør. Hadde jeg fått en annen kontrollør så hadde kanskje han latt det gå, og det er det som er tåpelig.

 

Potta lager jo absolutt lyd, det er jo stort sett derfor den er der også, for å få "godlyden", men noe enormt bråker den nå ikke, jeg har hørt flusst av biler som bråker mer. Er så jævlig teit å måtte stresse voldsomt med noe han har en følelse om ... Ser ikke problemet når bilen innfrir avgasskravene med god margin og alt. Har også blitt stoppet i et par kontroller, uten at potta eller lyden noengang ble kommentert. Men får se, jeg skal hvert fall kontakte Svendsen Eksos for å høre med dem siden det er de som har montert den, og så skal jeg også vaske potta godt for å se om den har noe EU/TüV-merke under. Hvis ingen av disse bringer med seg hell, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Er jævlig lite lysten på å bytte ut potta (må vel kanskje bytte ut hele effektanlegget?), og ei heller driter jeg penger.

Lenke til kommentar
Hadde jeg fått en annen kontrollør så hadde kanskje han latt det gå, og det er det som er tåpelig.

 

ja, slik er det dessverre når man har bilen på eu kontroll, en annen hadde helt sikkert ikke brydd seg noe om eksosanlegget ditt..

 

men hva med å få målt lyden da, og ta etterkontrollen en annen plass? slik att du slipper å skifte til annen eksos?

 

vet vi fikk inn en bil som visstnok hadde slakk i foringer i bærebru, dette var på en skoda som jeg jobber med. var ikke slakk i det hele tatt, bare vanlig "spenn" ,foringa var helt i orden, så vi kjørte bare igjennom som ok uten att vi gjorde noe. hvordan den som hadde tatt den kontrollen kom frem til det var slakk lurer jeg fælt på

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Problemet er at han kontrolløren (det var på Statens Vegvesen) har skrevet i kontrollseddelen at bilen må vises og få godkjenning på Biltilsynet hvis effektanlegget fortsatt skal stå på. Hvis jeg valgte å skifte til originalt eksosanlegg så trengte jeg ikke komme tilbake. Det beste hadde vært å fått et verksted til å bare drite i det og late som jeg har satt på et originalt eksosanlegg da, men spørs om noen vil gjøre det. :p

 

Jeg kan alltids ta måling av lyd hvis jeg ikke finner noen tegn på at den er godkjent hos Svendsen Eksos eller under anlegget, men jeg aner ikke hvor (i Stavanger-området) jeg skal gå hvor de har slikt utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...