Gå til innhold

Ray-Ban Wayfarer - Hvilke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Du er klar over at det der er rene kopier av Rayban sin oppfinnelse? Noe som sikter seg inn på Rayban sin målgruppe som vil ha sånne briller. Den eneste grunnen til at det kalles inspirasjon, og ikke "piratkopi" er at det er kjente designermerker som har laget dem.

 

 

 

For all del. Betal flere tusen kroner for noen solbriller når du kan få noen som er like kule til 10 dollar. Kunne ikke gitt mer faen i at det er fake. Hvor tror du Ray Ban produserer brillene sine? Jo, akkurat samme sted som de som er fake.Kina. Den RayBan logoen gjør den plutselig fler hundre kroner dyrere og deg som kjøper enda mer blakk. Men skal du være så vanskelig så kan du være så god å kjøpe de ekte. For da er du kanskje enda mer kul.. Hoff..

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
For all del. Betal flere tusen kroner for noen solbriller når du kan få noen som er like kule til 10 dollar. Kunne ikke gitt mer faen i at det er fake. Hvor tror du Ray Ban produserer brillene sine? Jo, akkurat samme sted som de som er fake.Kina. Den RayBan logoen gjør den plutselig fler hundre kroner dyrere og deg som kjøper enda mer blakk. Men skal du være så vanskelig så kan du være så god å kjøpe de ekte. For da er du kanskje enda mer kul.. Hoff..

 

Vet du hva, jeg tenkte akkurat som deg før. Og jeg har sikkert kjøpt flere billigbriller enn du noensinne har hatt. Men jeg ble lei av det, og har begynt å investere i ekte solbriller. Kvaliteten er utrolig mye bedre, både i solbrilleglassene, og i materialet brillen er laget av. Det er ikke slik at plast er plast i dette tilfellet. RayBan sine solbriller er alltid laget til perfeksjon, og de er utrolig solide.

 

Kinabriller derimot, ser heller ikke helt ekte ut sammenlignet med den ekte varen. De er som regel støpt i former som er langt mindre avanserte og presise enn Raybans egne fabrikker. Dette gjør at de fine detaljene blir borte. I briller som Wayfarer, er vinklene på rammene, glasset, den eksakte størrelsen på brillen utrolig viktig, og et resultatet av mye research og utvikling fra Raybans hold.

 

Jeg sammenlignet brillene med en jobben, som har opptil flere falske kinakopier av Wayfarer, og selv om de har gjort et godt forsøk, så ser man forskjellen øyeblikkelig. Det gjorde alle andre kollegaene mine også.

 

Så er nå fakta slik at Rayban skal være produsert i Italia, av Luxoticca gruppen. Hvorvidt komponentene kan være laget i Kina er en interessant diskusjon, men ikke noe mer enn spekulasjon, da vi ikke har bevis.

 

Jeg vil også legge til litt mer hjelp med valg av Wafarer. Nå har det seg slik at jeg sitter på to par Rayban Wayfarer briller. Den ene er orginalmodellen RB2140, og den andre er såkalte New Wayfarer, med modellnummer RB2132.

 

Orginalen ser utrolig teit ut på meg, fordi skallen min og øyenbrynene ikke er formet riktig. Det blir da til at du ser øyenbrynene på midten over rammen, mens de forsvinner ut på kantene. Jeg har forsåvidt ganske rette øyenbryn. Mens RB2132 derimot, er mye flatere over toppen av rammen, noe som forhindrer dette problemet. Dermed følger formen på selve brillen, øyenhulene mine mye bedre. Sistnevnte har også en lavere avrunding på hvert hjørne, slik at de ikke står opp som sånne piler på hver side av ansiktet.

 

Jeg har sett motejournalister kritisere RB2132 modellen for nettopp dette, men det synes jeg er rart. Det er nemlig slik at orginalmodellen RB2140 ikke er allsidig nok til å se bra ut på alle, derfor tror Rayban har laget RB2132, for at alle skal kunne se bra ut med Wayfarere.

 

Det finnes også flere modeller jeg ikke har prøvd ut, som RB2113, og spesialversjoner av de to førstnevnte modellene med større glass osv. Det er vanvittig teit hvor dårlig utvalg brillebutikker har her i landet når det gjelder denne brillen.

 

Sånn sett i det store bildet, mener jeg at den avgjørende faktoren for at en solbrille skal se bra ut på en persons ansikt, er at den må se ut som den er formet til brukerens fysikk. Den må følge linjene på ansiktet, over øyenbrynene er én ting. Men man må også tenke på vidden av brillen, og passe på at de ikke står for mye ut til siden, samt at de bør følge nese-øyegropen under øyet, og ikke slutte for langt ned, eller for langt opp. Jeg har et par gamle Aviatormodeller som har ekstremt store glass, og de beveger på seg hver gang jeg snakker og smiler, fordi kinnene mine kommer borti.

 

Vil også nevne til slutt at selve orginalmodellen Wayfarer ikke het RB2140, selv om de hevder at den er nøyaktig lik. Orginalen het Bausch & Lomb RayBan Wayfarer 5500.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...