Gå til innhold

Ray-Ban Wayfarer - Hvilke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk dem levert i dag forresten ... De er jo de kuleste solbrillene noen sinne?

 

Hvor mye måtte du ut med i avgifter/toll?

 

Det er jo litt vansklig å vite i og med at jeg fikk brilene i dag. Tollen kommer nok om noen uker. Blir vel 25 % da regner jeg med. Noen som vet hva disse brillene koster i Norge?

Lenke til kommentar

Momsen er på 25%, så må du sannsynligvis ut med 97 kroner i forenklet tollbehandlig.

Hvis du får senderen til å merke pakken som gave slipper du alt dette :)

 

Btw: Hvordan er det med sizing osv? Kan man gå til en lokal brilleforhandler og tatt mål?

Endret av Ceba
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ray-Ban har vel bare laget en modell som heter wayfarer (?), men i mange farger.

 

Nei, dette er totalt feil. Det finnes minst tre forskjellige modeller av Wayfarer, og det er sabla vanskelig å finne et sted som selger alle sammen.

 

RB2140 er den som kalles for klassisk Wayfarer, og hvis du da tenker på de som ble brukt på 80-tallet som klassisk, er det sannsynligvis feil modell. Da har de nemlig en versjon som heter RB2132, som er mer firkanta i formene, og var særlig populær i en viss periode.

 

Jeg kjøpte RB2140 og trodde det var de jeg ville ha, men endte opp med at jeg ble misfornøyd, siden de var altfor kantete i hver side. Så har de enda en modell jeg ikke har sett noe sted som heter RB2113. Håper noen kan poste info om denne.

 

I tilllegg så har de noen spesialmodeller av Wayfarer som du kan brette sammen til en liten firkant.

Lenke til kommentar
Ramius, hvem bryr seg? Om man vil ha seg typ wayfarer briller er man ikke direkte nødt til og kjøpe Rayban siden det var dem som kom med "oppfinnelsen" som du sier. Slike " kopier " som du finnes finnes jo overalt.

 

Jeg foretrekker å bruke orginalen. Det er Rayban som har funnet opp designet, og det synes jeg alle solbrillekunder burde være obs på. Ender du opp med Frogskins har du brukt penger på en kopi av et annet design.

 

Jeg synes designerne av Frogskins er late når de lager en sånn brille, hvor de ikke har brukt hodet til noe som helst annet enn å se på hvordan Rayban sine briller ser ut. Og sånne holdninger vil ikke jeg belønne med pengene mine. Jeg er veldig obs på at det man velger å kjøpe her i verden, også er en stemme. Du stemmer for at et merke skal fortsette med en strategi og design.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Men argumentet med kopi blir jo som å si at siden et firma lagd jeans, gjør alle andre som lager jeans kopier.

 

Og for å ta dette opp også, uten at det har noe med tråden å gjøre.

Det gikk en god dokumentar om dette på NBC, om hvordan Levis fant opp dongribuksen, og revolusjonerte hele moteindustrien.

 

Problemet med Levis, var at de ikke klarte å henge med og utvikle seg. De hold seg til den tradisjonelle olabuksa, mens publikum ville ha nye moderne plagg. De ville ha innovasjon. Derfor kom flere produsenter på banen, som Dior, Lee, D&G - og etterhvert omtrent alle andre motehus. Og dette resulterte i at Levis mistet enorme markedsandeler.

 

Tilfellet med Rayban er noe annet. De har klart å oppdatere og fornye solbrillen helt siden dag én, og det er min mening at ingen gjør det bedre, og at Rayban er omtrent den eneste innovatøren innen hele bransjen. Kanskje du kan slenge inn Dior og noen til, men Rayban har skapt det som er standarden for alle solbriller.

 

Wayfarer fåes i utallige forskjellige farger, størrelser og former. Dette var ikke tilfellet med Levi's sine 501 bukser - som var omtrent alt de hadde. Rayban har klart å følge opp forbrukernes ønsker, samtidig som de har klart å sette helt nye trender - noen ganger omtrent ut av det blå. Dette var tilfellet med Wayfarer modellen. Mens klassiske Aviators hadde vært selve symbolet for Rayban lenge, og solbrillen i seg selv - brøt de altså ny is nok en gang, med en solbrille i plastikk som både var mindre og mer moderne med et mer firkantet preg.

Lenke til kommentar

lol, det var ikke et angrep altså, men jeg skjønner utgangspunktet du kom med til å begynne med, og det er sikkert mange som mener/mente det samme.

 

For å ta en kort ting, så tror jeg det er noe lumskt med hele solbrillemarkedet. Jeg tror at grunnen til at flere produsenter slipper unna med å kopiere andre, er at nesten alle av dem eies av Luxotica gruppen uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...