Gå til innhold

Intel - E6420 vs E4600

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Hei.

Jeg er på utkikk etter en mulig ny prosessor, og ettersom mitt hovedkort ikke støtter de nyeste, fancy 45nm-prosessorene, ser jeg meg nødt til å enten velge mellom følgende prosessorer:

Intel Core 2 E6420

og

Intel Core 2 E4600

Som dere sikkert ser, er det en liten prisforskjell på de to modellene, hvor den raskere faktisk er billigere enn den litt tregere.

Nå, først og fremst, lurer jeg på hvilken av disse to det i tilfelle hadde vært verdt å satse på mtp. pris/ytelse.

Mitt andre spørsmål er: Hvorfor er den med høyeste frekvens den rimeligere av disse to?

Jeg håper noen har tid til å besvare mine spørsmål, og evt. komme med innspill el.lign.

-Mads. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

haalo:

Jeg har et Asus P5VDC-MX, og jeg har kanskje planer om å overklokke, men da innenfor rimelighetens grenser.

Ut i fra Asus' sider ser det dessverre ut som hovedkortet ikke støtter 1333MhZ FSB. :(

Lenke til kommentar

På ditt hovedkort er E4600 det klart beste valget - har en sterk mistanke om at hovedkortet ditt ikke liker så veldig høy fsb, og da vil høy multiplier på E4600 hjelpe deg å klokke mye lenger enn du kunne gjort på en E6420.

Håper kortet ditt er revisjon 2.0 eller nyere?

Lenke til kommentar

På originale hastigheter tror jeg de yter ganske likt fordi 12,5% raskere klokkefrekvens tilsvarer ytelsemessig omtrent like mye som 1066 vs 800 FSB pluss 4 vs 2 MB L2 cache.

På grunn av hovedkortet ditt så begrenser overklokkingen seg trolig ganske raskt. Dvs. kanskje du klarer bortimot 300 FSB på det. Det vil si at du trolig får overklokket E4600 med 50% på det hovedkortet mens E6420 bare vil overklokkes med bortimot 12%.

Både med og uten overklokking ville mitt valg falt på E4600 av de to der.

Hvis du er åpen for flere forslag så vil jeg foreslå E2200 som en verdig konkurrent til de to. Den er bare litt tregere (2,2 vs. 2,4 GHz og har litt mindre L2 cahce) men er til gjengjeld veldig mye billigere. Nesten halve prisen av E4600.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

haalo: Høres lovende ut, ettersom jeg ikke har de største kravene heller. :) Med andre ord vil en dobbelkjerneprosessor noe oppunder 3 GHz være strålende, i og med at min nåværende er en Celeron 2,5GHz@2,8GHz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Kan du ikke kjøpe et billig p35 hovedkort og en e2180 ?

Hva skal jeg da gjøre med skjermkortet mitt som i sin tid kostet 2500kr? :)

AgentP: Er du sikker på at hovedkortet ditt er revisjon 2? Hvis det ikke er det, støtter det ikke Core 2-prosessorer (fra toppen av huet: Pentium E, Celeron 4** og alt som begynner med Core 2)

Har sjekket, og det har vist seg at det ikke er revisjon 2. :( Betyr dette da at jeg blir pent nødt til å satse på en Pentium E2200, om jeg skulle ønske?

Lenke til kommentar
Hva skal jeg da gjøre med skjermkortet mitt som i sin tid kostet 2500kr? :)
... som er verdt 200 nå :).

Har sjekket, og det har vist seg at det ikke er revisjon 2. :( Betyr dette da at jeg blir pent nødt til å satse på en Pentium E2200, om jeg skulle ønske?

1. Jo, revisjon 2 finnes:

*Only PCB R2.0(or higher) support Intel® Core™2 processor
2. Pentium E er en Core 2-prosessor. Endret av haalo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vel, la meg reformulere meg da:

Mitt hovedkort er ikke revisjon 2.

Det ang. skjermkortet var en spøk.

Noen forandringer?

Lenke til kommentar
Simen1: Er det noe (i mitt tilfelle) å tjene ved klokking av E2200?

Med eksemplet fra over her så vil 300 MHz FSB kunne gi den 50% overklokk. Altså opp fra 2,2 til 3,3 GHz. Stopper hovedkortet på 266 MHz FSB så blir det 33% overklokk til ca 2,9 GHz.

Pentium E2xxx-serien er en Core 2-prosessor selv om navnet antyder noe annet. Men sjekk litt mer. Det kan hende det bare er 1066 FSB rev.1 av hovedkortet støtter. Altså at 800FSB-variantene vil støttes.

Redigert: Jeg nettsida til Asus fungerer ikke skikkelig så jeg finner ikke ut noe mer om den støtter Pentium E2200. Redigert igjen: Jeg fant fram nå. Hovedkortet ditt støtter bare Pentium 4, Pentium D og Celeron D.

Forslaget om nytt hovedkort var ikke så dumt. Jeg vil også anbefale noe basert på brikkesettet Intel P35, noe som tvinger frem nytt skjermkort også. Mer/raskere minne kan også anbefales. Oppgraderingen blir altså en del dyrere enn du først foreslo.

Et kjapt estimat:

- Nytt hovedkort: ca 600 kr

- Ny prosessor: 600 kr

- Nytt skjermkort: ca 1300 kr

- Ny ram: ca 500 kr

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hm. Ser ut som mine antydelser til å kjøpe ny maskin i stedet for å fortsette å tyne mest mulig ut av mitt nåværende system var rette. Dette blir jo i tilfelle på et helt annet prisnivå (se link i signatur).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...