siindre Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Helt siden jeg har kjøpt og bygd pcen min i mai 07 har jeg hatt problemer med bluescreen og frysing under spilling. De fleste bluescreen'ene har jeg tolket som software/driver problem og formatert og reinstallert os. Det som også har gjort meg usikker er at det har vært en mengde forskjellige bluescreen. Nå som jeg har prøvd både vista og XP etter å ha formatert, og jeg fortsatt mottar bluescreen og reboot er jeg ganske lei. Spiller BF2142 med over 60fps og temperatur på hk og cpu er under 47. Bluescreen jeg har fått etter siste formatering og installering er PFN_LIST_CORRUPT. Så vidt jeg vet kan det være problem med RAM? Har også fått 0x0000008E. Men det kjipeste er at jeg spiller BF i 20min så plutslig blir skjermen svart og den har slått seg av. Kjørte MemTest, og der fikk jeg en feil! Feilmeldingen lød noe sånt som dette "error copy data from xxxxx to xxxxx" x var noen tall. Brikkene er OCZ så jeg har livstidsgaranti, har sendt mail til OCZ og regner med å få de byttet. Men mens jeg venter på svar, er det noe annet jeg kan gjøre? Er det noe annet som kan være feilen på problemet mitt? Minnetidene mine er blitt litt merkelige Everest forteller meg dem er: 5-5-5-31 CR2. Endret 29. februar 2008 av siindre Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Er det Disse brikkene? De skal ha 2,1v, timings skal være 5-5-5-15@800MHz(ordnes i bios). Anbefaler deg også å oppdatere bios! Flere oppdateringer som går på støtte for minne. Et triks kan være å øke spenningen til NB, men det skal ikke være nødvendig med bare 2 brikker. Endret 29. februar 2008 av heisann80 Lenke til kommentar
siindre Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Er det Disse brikkene? De skal ha 2,1v, timings skal være 5-5-5-15@800MHz(ordnes i bios). Anbefaler deg også å oppdatere bios! Flere oppdateringer som går på støtte for minne. Et triks kan være å øke spenningen til NB, men det skal ikke være nødvendig med bare 2 brikker. Takk for svar. Det er disse brikkene jeg har. Men om jeg trykker på "load defaults" i BIOS, vil minne-tidene endre seg da? Driver å laster ned og leser om å oppdatere BIOS nå, skal komme med en oppdatering. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Du må justere timings og spenning selv. Defaults er bare orginal innstillingene i bios og vil ikke gi minne rett spenning, men 1,8v. Les manualen så finner du sikkert ut av hvordan. Ligger gjerne unde extreme tweaker/over voltage eller over clocking. Innstillingen heter mest sannsynlig Memory voltage Endret 29. februar 2008 av heisann80 Lenke til kommentar
siindre Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Du må justere timings og spenning selv. Defaults er bare orginal innstillingene i bios og vil ikke gi minne rett spenning, men 1,8v. Les manualen så finner du sikkert ut av hvordan. Ligger gjerne unde extreme tweaker/over voltage eller over clocking. Innstillingen heter mest sannsynlig Memory voltage Ok, jeg vet hvor de instillingene befinner seg. Alt stod på auto, og nå har jeg oppdatert BIOS og timingen står fortsatt feil. Skal først kjøre MemTest for å sjekke om oppdateringen hjalp, så fikse på timingen. Takk for hjelpen så langt. Edit: Nå har jeg Oppdatert BIOS og kjørte MemTest for å sjekke om det hjalp. Etter 30% fikk jeg bluescreen 0x0000008E (som vanlig). Oppdaterte minne tidene i BIOS til 4-5-5-15 som skal være standard for mine brikker (i følge produktsiden på OCZ) og kjørte memtest nok en gang. Igjen fikk jeg bluescreen 0x0000008E etter ca 30%. Er vel ingen tvil nå om at det er minnet som er fysisk ødelagt. Edit2: glemte å endre på volten, den var jo på standard 1.8V. På mine brikker er visst 1.95 standard, så jeg oppdaterte BIOS til den nærmeste jeg vant, 1.92V. Kjørte memtest, ingen feil eller bluescreen! Skal nå prøve å spille en times tid for å dobbeltsjekke at alt fungerer. Endret 29. februar 2008 av siindre Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Regner med du satte spenningen til 2,1v?! Økte du NB spenningen litt? Hvordan greier du å få blåskjerm når du kjører memtest? Lenke til memtest. Brenn ut ISO på CD og boot fra den. V2.01 Lenke MS Prøv med en og en brikke i forskjellige slotter. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Standard volt på mine ram-brikker er 1.95. Når jeg en eller annen gang har "loaded defaults" i BIOS har denne volten blitt satt til 1.8V. Nå har jeg endret volten til så nærmt 1.95 jeg kom, og det ble 1.92. Jeg kjørte memtest knirkefritt uten error eller bluescreen. Har også spilt BF2142 i noen timer, funker utmerket! Så jeg vil tro at siden minnet ikke fikk nok volt stoppet det opp på høyt bruk (80%-100%). Grunnen til at jeg fikk bluescreen under memtest (med 1.8v) var at minnet ikke fikk nok volt og under høyt bruk så stoppet det opp og jeg fikk 0x0000008E. Men som sagt, nå funker alt! Takk for all hjelp! Edit: alle spenninger står på auto, og det gir korrekte spenninger med tanke på hva produktsidene forteller meg. (med unntak av v på ram som jeg har endret til 1.92) Edit2: jeg kjører memtest fra skrivebordet. Mulig det ikke er det smarteste, men bluescreen fortalte meg jo at noe var gale. Endret 29. februar 2008 av siindre Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 650 og 680 chipsetter trives best med ramvolt på 1.9V, hadde også problemet tidligere og brukte mange timer på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå