Gå til innhold

Gammelt objektiv – nytt (Pentax) kamera?


Anbefalte innlegg

På 70 og 80-tallet var min far en nokså ivrig fotograf, han kjøpte da 3-4 linser, de fleste er forsvunnet, men nok om det. Jeg har nå lyst til å begynne litt mer aktivt med fotografering og har lyst på et speilrefleks, da et 4 år gammelt HP superzoomkamera ikke duger lengre, verken på bildekvalitet eller på funksjonsiden. Men til saken:

 

Som en nykommer innenfor speilrefleks, har jeg lest mye rundt, og jeg leser flere plasser at hvis man er ny i SLR-verdenen, men har noen gamle linser, er det lurt å investere i et kamera som passer til den linsa du allerede har. Vi fant en:

 

Tokina 70-210mm med minste blender på 4. Vi er nokså sikre på at det er Pentax K-fatning. (Den er ihvertfall til et Pentax fra 70/80-tallet). Linsa i seg selv har ingen synlige svakheter, den virker bra sammenskrudd, og minimalt slarkete, men nå har ikke jeg noe å sammenligne med.

Er dette da en bra linse? Vil den være en flaskehals på dagens moderne kameraer eller har ikke objektivene utviklet seg så mye de siste åra?

 

Hvis man ser her: http://www.pentaxslr.com/bodies/k200 så står det følgende om denne Pentax K-fatningen:

- K-mount lenses usable with restrictions
.

hvilke restriksjoner/funksjoner er det snakk om?

Sagt på en annen måte: Mangler denne funksjonalitet som gjør den ubrukelig til dagens standarder, spesielt for en nybegynner?

 

Altså, i kroner og øre verdi vil jeg uansett ikke få mye for den hvis jeg selger den, men ved å beholde den vil jeg med en gang ha tilgang til en slags telelinse og det er jo absolutt et pluss.

 

Så alt oppsummert:

Er denne linsa et argument for å velge et Pentax/Samsung foran de andre merkene/leirene for en nybegynner eller er den så gammel at det egentlig bare vil være like greit å starte med et helt nytt system?

 

Kan poste noen bilder av den hvis det trengs!

 

Håper på at noen kan gi meg gode svar!

 

- Åge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe at restriksjonene er at du ikke får automatikk på blenderen og heller ikke autofokus.

Du må altså stille inn blenderen på objektivet, men det er jo ikke noe problem.

 

Det er veldig få eldre objektiv som yter bra på digitalt, men du slipper å starte helt fra bunn, og det er fullt mulig du får greie bilder med det objektivet.

Er det dette?: http://www.canogacamera.com/detail.aspx?ID=7464

 

Pentax/Samsung har etter min mening et av de mest spennende systemene.

De har riktignok ikke den største objektivparken, men noen av de lekreste objektivene med fast brennvidde.

 

Pentax K10D har topp bildekvalitet, helt på høyde med Canon 40D, og det er ingen grunn til å tro at K20D vil være noe dårligere.

Lenke til kommentar

Hei,

 

i utgangspunktet vil jeg si at dette objektivet i seg selv ikke er en grunn til å helt utelukke andre systemer. Dog er objektivet fullt brukendes på Pentax gitt at det har K-fatning.

 

Restriksjonene er som følger:

1. Ingen autofokus

2. Man må gjøre manuell lysmåling (bruke 'green button')

 

Dette er ikke så farlig egentlig, men nå tildags er vi litt bortskjemte med autofokus, automatisk nedblending og lysmåling.

 

Pentax K10D/Samsung GX-10 er gode kameraer og står ikke tilbake for noen av de andre produsentene. Kameraet er godt ergonomisk utformet, noe som er viktig. Det har en behagelig vekt og kjennes solid ut.

 

K20D er på vei, og ser ut til å kunne være et enda bedre kamera enn K10D, spesiellt med tanke på støyegenskapene til kameraet. Jeg har ingen problemer med å anbefale deg å prøve K10D i en butikk, liker du det så er det bare å kjøpe det. Det er et veldig godt kamera. K20D er det ikke kommet noen fullstendige tester på som jeg har sett og jeg vil dermed ikke anbefale det uten å vite hvordan det faktisk yter.

 

(Selv om jeg er forholdsvis sikker på at det er et meget godt kamera som går K10D en forholdsvis høyt over hodet når det kommer til bildekvalitet). K20D har samme fysiske utforming som K10D.

 

Skal du kjøpe Pentax så kjøp med en normalzoom, f.eks 18-55mm f/3.5-5.6 (kitobjektivet til K10D). Eller DA 18-55mm II f/3.5-5.6 (kitobjektivet til K20D, så vidt jeg vet). 2 bedre objektiver er DA 16-45mm f/4 og DA* 16-50mm f/2.8

 

De 15-25mm'ene fra 45/55-70 vil du mest sannsynlig ikke savne i det hele tatt. Om du skulle savne de finnes det objektiver som kan fylle dette hullet.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Gi gass. Begrensningene er som nevnt over, men er bare artig.

 

Men bør jo ha en kurant normalzoom i tillegg, som nevnt.

Jeg har 18-55 kit linse på min K100D, men den ble relativt raskt byttet ut med den mer lyssterk Tamron 28-75 F/2.8.

Litt lite vid, men fungerer igrunn veldig greitt.

 

I tillegg, når jeg planlegger å ta bilde, bruker jeg også en Penatx Takuma 300mm f/4 fra ca 1970. Denne har M42 fatning, så har en overgang også til kameraet. Den fungerer veldig bra, men manuell fokus og manuell blander.

Bruker denne på kameraet i Av stilling, dvs blenderprioritet, og kameraet velger rett eksponeringstid selv. Så "noe" automatikk er det!

 

En over som nevnte Pentax' lite antall objektiver...det er vel en sannhet med modifikasjoner. På eBay renner det over av objektiver, mye fast, endel manuelt, men også mye automatikk. Kan fint bruke optikk fra all Pentax, og er det automatiske, vil de fungere automatisk på digitalt også.

Lenke til kommentar

Hei,

 

bare for å komme dette 'lite objektiver' til pers.

Det er et utsagn jeg ikke lenger syns det er dekning for å komme med.

 

Pentax har en rimelig bra line-up med objektiver nå, og fyller stadig på.

Tamron leverer mange objektiver med K-fatning, og det ville komme mange flere iløpet av året.

Sigma har mange objektiver med K-fatning og det kommer flere iløpet av året.

 

Videre har vi Carl Zeiss og Voigtlander som også har noen objektiver, dog for de litt spesiellt interesserte, eller de med mye penger.

 

Så dette med 'lite objektiver til Pentax' var tilfellet for ett år siden, men det er nå ikke lenger noe å tenke på.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
......

Så dette med 'lite objektiver til Pentax' var tilfellet for ett år siden, men det er nå ikke lenger noe å tenke på.

 

Mvh,

Beej80

Bare for å være litt nysgjerrig, hvor mange DA*(Star) er på markedet nå? Et av K10/K20 sine store fordeler er jo vær og vind beskyttelse. Har Pentax fulgt etter med optikken sin?

 

EDIT: Med fulgt opp mener jeg i butikken, ikke på tegnbrettet.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Når det gjeld Pentax og gammel optikk fungerer dette nokså bra, du får og fokusbekreftelse ved bruk av manuell fokus, så det tar berre litt lengre tid å fokusere.

Er objektivet du har merka med en A-på innstilling på blender kan du styre blender frå kamera. Om objektivet er eldre, må du foreta lysmåling manuelt via kamera og justere blender for å tilpasse eksponering. (Dette er berre artig, men det tar litt tid, du blir og en betre fotograf, då du bruker meir tid på bilde og innstilling.)

Når det gjeld søkere, er K10D søkeren betre og lysere enn K100D Søkeren, i tillegg kan du kjøpe en splitScreen og montere inn på K10D veldig enkelt, slik at kamera blir som eit gamalt speilrefleks.(20-30$ på E-bay)

Når det gjeld eksponering, er det mange som har erstatta mattskive på K10D med mattskiva på *istDS, fordi den gir meir korekte eksponeringer, men det er helst folk med ein haug med gamle juvler. Har du berre en gammel juvel, kan du finne korekt eksponering og justere til den kvar gang du monterer objektivet.

En annen ting som en kan nemne er at du får "antirist" på gamle objektiv, men når det gjeld eit zoom objektiv, må du velge den brennvidda du ønsker å få stabilisert.

 

Pentax/Samsung er ikkje noko dårlig valg, men eit gammalt objektiv treng nødvendigvis ikkje legge malen for kva en skal velge av system. Alle system har sine fordeler og bakdeler. Elles er det verdt å kikke på bruktmarkedet på Foto.no, der ligg mykje bra av alle system, og ein kan gjere gode kjøp hos folk som har mista interessen eller oppdattert til grommare modeller.

Lenke til kommentar

Hei,

 

foreløpig i Norske butikker er det DA* 16-50mm f/2.8 og DA* 50-135mm f/2.8 og DA* 200mm f/2.8.

 

DA* 300mm f/4 er forventet på lager mars/april.

DA* 60-250mm f/4 er forventet på lager juni/juli.

 

Dette er informasjon tatt fra www.pentax.no. Så svaret er 3 DA* objektiver pr dags dato.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen

Sjekka manualen til det kamera linsa ble brukt på og det er Penatx k-bajonett, så da er det avklart.

erlingba: er ikke helt sikker på om det er det, har f.eks solskjerm på mitt og fontene som er brukt på skrifen så litt anderledes ut. Her er et par bilder:

post-107204-1204312517_thumb.jpg

post-107204-1204312568_thumb.jpg

 

Av det jeg leser hittil, så tolker jeg det slik at denne linsa i seg selv ikke er grunn nok alene til å velge et pentax/samsung, men at pentax/samsung er så sikre valg uansett at dere vil anbefale det. Og siden jeg allerede har en telezoom, så er det bare en bonus.?

 

Når det gjelder at jeg må gjøre manuell-fokus og stille på blender på kamera er ikke det noe problem, det skal jeg alltid klare. Men dette med lysmåling. Kan dere fortelle meg hva dette innebærer (event. gi link). Og Beej80: Du sier at dette med lysmåling jeg bruke grønn knapp. Hva innebærer dette? Er dette det samme som grønn modus, for isåfall syns jeg jeg leste at det var en "All-auto" funksjon( Correct me if i've wrong.)

 

Valg av kamera kan vi ta i en annen tråd, da det ikke var denne trådens hensikt. Denne tråden er for snakk om objektivet :)

Lenke til kommentar

Uhm...

 

Pentax i seg selv er et likså bra valg som alle andre merkene der ute, så teleobjektivet du har er en bonus ja.

 

For å klarere dette med lysmåling:

På et A(objektiv) og nyere blender kameraet ned blenderen i objektivet og foretar en lysmåling for å finne lukkertiden/iso som skal til for å få en ok eksponering.

 

Når du har et manuelt objektiv stiller du blenderen med en blenderring på objektivet. Du forteller så at 'nå skal jeg ta en lysmåling' og trykker på en liten rund knapp med ett grønt punkt på oppe ved utløseren. Kameraet foretar lysmålingen, og stiller lukkertid/iso dersom du er i Av modus. Det er ikke snakk om grønn modus som er helautomatisk.

 

Det er i hvertfall slik jeg har forstått det. Har ikke M objektiver selv, så jeg har ikke prøvd det i praksis. fototim skulle ha vært her, han har mye kjenskap til dette og kunne nok helt sikkert forklart det bedre.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen

Sjekka manualen til det kamera linsa ble brukt på og det er Penatx k-bajonett, så da er det avklart.

erlingba: er ikke helt sikker på om det er det, har f.eks solskjerm på mitt og fontene som er brukt på skrifen så litt anderledes ut. Her er et par bilder:

post-107204-1204312517_thumb.jpg

post-107204-1204312568_thumb.jpg

 

Av det jeg leser hittil, så tolker jeg det slik at denne linsa i seg selv ikke er grunn nok alene til å velge et pentax/samsung, men at pentax/samsung er så sikre valg uansett at dere vil anbefale det. Og siden jeg allerede har en telezoom, så er det bare en bonus.?

 

Når det gjelder at jeg må gjøre manuell-fokus og stille på blender på kamera er ikke det noe problem, det skal jeg alltid klare. Men dette med lysmåling. Kan dere fortelle meg hva dette innebærer (event. gi link). Og Beej80: Du sier at dette med lysmåling jeg bruke grønn knapp. Hva innebærer dette? Er dette det samme som grønn modus, for isåfall syns jeg jeg leste at det var en "All-auto" funksjon( Correct me if i've wrong.)

 

Valg av kamera kan vi ta i en annen tråd, da det ikke var denne trådens hensikt. Denne tråden er for snakk om objektivet :)

 

Lysmåling:

K10D og K100DS har to forskjellige måter å utføre lysmålingen på.

 

K10D: Kamera må vere i M modus, og oppsettet i coustom meny må tilate bruk av blenderring:

Du stiller inn blender på det du trur er passeleg, foretar lysmåling ved hjelp av "Green bottom" ved siden av utløserknapp, du hører et svisj, og får opp lukkertid, er den grei er det berre å trykke av, om ikkje, korrigere blenderåpning, og foreta en ny lysmåling, og trykk av.

 

Operasjonen på K100D er den samme, men der bruker en AE-L knappen rett over tommen til å foreta lysmåling.

 

Når det gjeld objektivet ser det ut for meg som det er manuell styring av blender..

Lenke til kommentar

Du bør tafse litt på de ulike husene før du bestemmer deg.

Jeg har veldig store hender, kan ikke ha et hus som har hjul under utløserknappen siden pekefingeren kommer i veien.

Mulig dette er en vanesak, men hverken Nikon eller Pentax føles bra i mine hender.

 

Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok byttet til Pentax, siden jeg foretrekker kompakte objektiver med fast brennvidde fremfor zoomobjektiver, og på det området leder pentax.

 

Samsung er en av de største elektronikkprodusentene i verden, og de lykkes i stort sett alt de gjør virker det som, så jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å velge Pentax.

I tillegg eier Hoya, et annet stor optikkselskap, store deler av Pentax, og det gjør at de har en sikker fremtid.

 

Og når alle husene de lager har veldig god værtetting bør det ikke være noen tvil om de passer dine klyper.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar, det ble litt klarere nå ;)

Men dette med lysmåling? Er det noe jeg må kjøre uansett eller kan man klare seg uten å måle lyset, for hvis lysmålingen bare skal gi info om lukkertid/iso når kamera står på Blenderprioritet/auto så trenger man vel ikke det ved full-manuell?

 

Men hvis vi sammenligner dette objektivet med f.eks dette (Tamron 70-300mm)som er et billig telezoom-objektiv. Tror dere det vil bli stor forskjell når det gjelder optisk bildekvalitet mtp disse to?

 

Kaffilars: er manuell blenderring ja

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Takk for raske svar, det ble litt klarere nå ;)

Men dette med lysmåling? Er det noe jeg må kjøre uansett eller kan man klare seg uten å måle lyset, for hvis lysmålingen bare skal gi info om lukkertid/iso når kamera står på Blenderprioritet/auto så trenger man vel ikke det ved full-manuell?

 

Men hvis vi sammenligner dette objektivet med f.eks dette (Tamron 70-300mm)som er et billig telezoom-objektiv. Tror dere det vil bli stor forskjell når det gjelder optisk bildekvalitet mtp disse to?

 

Kaffilars: er manuell blenderring ja

 

Du MÅ ikke ha fungerende lysmåling for å fotografere på manuell innstiling, men da må du enten vite instillingene selv, eller bruke en separat lysmåler som gir deg forsalg til blender og lukker.

Lenke til kommentar

Poenget her med at lysmåling blir nevnt er det at normalt sett med A, FA, FA*, FAJ, DA og DA* så trenger du ikke tenke på det i den forstand.

 

Da setter du, f.eks, kameraet i Av (blenderprioritet), stiller ønsket blenderåpning ved hjelp av et e-hjul. Kameraet måler automatisk og kontinuerlig lyset, og stiller lukkertid (og iso dersom man benytter auto-iso og det trengs) uten at du trenger å huske på å måle.

 

Så forskjellen er at på M-objektiver så må man gjøre noe for å måle lyset, til motsetning mot A-objektiv og nyere.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Takk for raske svar, det ble litt klarere nå ;)

Men dette med lysmåling? Er det noe jeg må kjøre uansett eller kan man klare seg uten å måle lyset, for hvis lysmålingen bare skal gi info om lukkertid/iso når kamera står på Blenderprioritet/auto så trenger man vel ikke det ved full-manuell?

 

Men hvis vi sammenligner dette objektivet med f.eks dette (Tamron 70-300mm)som er et billig telezoom-objektiv. Tror dere det vil bli stor forskjell når det gjelder optisk bildekvalitet mtp disse to?

 

Kaffilars: er manuell blenderring ja

På Manuelle objektiver er det ikkje elektronisk kontakt mellom objektiv og kamera, så kamera veit ikkje kva blender objektivet er innstilt på, og kamera kan derfor ikkje rekne ut rett eksponeringstid.

 

På største blender får du tatt bilder uten feileksponering, men på andre blendere, er det meir flaks/eller dyktighet alt etter kunnskap, å få rett lukkartid, og du må manuelt sette lukkartida i M-Modus.

 

Tar du lysmåling vil kamera sette rett lukkartid i forhold til blenderåpninga du har valgt.

 

Litt forklaring:

Når du ser igjennom søker, er det alltid full åpning uansett blender, og difor blir lukkartida rett ved full åpning. Når du blender ned til eks 5.6 manuelt, vil kamera forsatt måle lyset gjennom full åpning, og lukkartida som kamera måler vil bli feil. Foretar du då en lysmåling ved hjelp av Green bottom eller AE-L (avhengig av modell), blender kamera ned til rett blenderåpning (derfor svish) og måler lyset på denne blender og setter lukkartida for deg, og du slipper å rekne ut lukkartida ved denne blender, i forhold til lukkartid på størst blender.

 

Håper ikkje forklaringa var alt for vanskeleg..

Lenke til kommentar
Skjønte dette med lysmåling nå.

Kudos til alle, for gode svar!

 

men venter fortsatt svar på følgende fra forrige innlegg:

Men hvis vi sammenligner dette objektivet med f.eks dette (Tamron 70-300mm)som er et billig telezoom-objektiv. Tror dere det vil bli stor forskjell når det gjelder optisk bildekvalitet?

 

:)

 

Når det gjeld Tamron objektivet har eg ikkje prøvd det, men du finn mykje blider her, http://www.pbase.com/cameras/tamron/af_70300_456_macro, sjå og på brukerkomentarer. Sigma har eit litt dyrarare alternativ i same området, og då er APO varianten å foretrekke, bilder og brukerdata frå same databasen. http://www.pbase.com/cameras/sigma/70-300_..._macro_super_ii

Lenke til kommentar
I tillegg, når jeg planlegger å ta bilde, bruker jeg også en Penatx Takuma 300mm f/4 fra ca 1970. Denne har M42 fatning, så har en overgang også til kameraet. Den fungerer veldig bra, men manuell fokus og manuell blander.

Bruker denne på kameraet i Av stilling, dvs blenderprioritet, og kameraet velger rett eksponeringstid selv. Så "noe" automatikk er det!

 

Merk at Av-modus kun fungerer med største blender.

Selv kjøpte jeg et billig manuelt 50mm f/2 til mitt K100D, og det er ganske så moro å tukle selv. :)

Lenke til kommentar
Men hvis vi sammenligner dette objektivet med f.eks dette (Tamron 70-300mm)som er et billig telezoom-objektiv. Tror dere det vil bli stor forskjell når det gjelder optisk bildekvalitet?

Hei igjen.

Har søkt litt etter objektivet du har finner veldig lite informasjon om det. Det som eg snappa opp er at Tokina sansyligvis har produsert A70-210/4 objektivet for Pentax, eg har det objektivet, og eg vil seie at det er meget bra, og det har fått god kritikk av andre brukarar. Men som sagt vil ikkje eg gå god for at det er eksakt same optikken. her er link til det objektivet http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/zooms/long/A70-210f4.html

Korleis det er i forhold til Tamron objektivet kan eg ikkje seie, men eg vil tru at optisk og byggmessig er objektivet du har betre. Så må du avgjere kor sterkt behovet er for AF og automatisk lysmåling er..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...