Gå til innhold

Er det noe galt med Harddisken min?

Anbefalte innlegg

Jeg har en WD 80 GB 2 MB cache og en WD 120 GB 8MB cache. Jeg har testet diskene med Sisoft Sandra og HD Tach. 120 GB skal være bedre i hastighet enn 80 GB i følge hardware.no´s test. Hos meg er et eller annet galt uannsett, for med begge programmene scorer 120 GB veldig dårlig. Ca. 1/3 av hva WD 80 GB`n gjør.

Diskene sitter på en IDE kabel. 80 GB som master og 120 GB som slave. DMA er aktivert. Hva kan være galt så lenge jeg får den dårlige scoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kikket litt på Western sine sider.

Fant dette:

100 MB/s (Mode 5 Ultra ATA)

66.6 MB/s (Mode 4 Ultra ATA)

33.3 MB/s (Mode 2 Ultra ATA)

16.6 MB/s (Mode 4 PIO)

16.6 MB/s (Mode 2 multi-word DMA)

Under enhetsbehandling der jeg setter på/av DMA så står det enhet 0 og enhet 1

Hvor enhet 0 går på Mode 5 (100 MB/s mens enhet 1 går på mode 2 (33,3 MB/s) Disse innstillingene får jeg ikke endret. Er det slik det skal være eller er det noen måte å endre det på?

Lenke til kommentar
Sett hardiskene på hver sin IDE-kabel... Burde fungere mye bedre.

Det kunne jeg gjort, men har ikke mulighet til å sette på mer enn 4 IDE enheter på HK mitt. Jeg har dvd spiller, brenner og to disker. Og så lenge den "svakeste" enheten på en IDE kabel bestemmer hastighen på den andre enheten, så blir vel disken enda treigere da jeg må ha en brenner eller dvd på samme kabelen som en disk. Så i mitt tifelle var ikke dette løsningen.

Men....jeg har løst problemet. Fikk det til etter litt frem og tilbake her selv. Nå står både enhet 0 og 1 på mode 5 (100MB/s) Jeg har kjørt WD s Data Lifeguard programmet, men den fant ikke feil. Sjekket DMA. Jeg kunne fint bruke disken i Windows med alle partisjoner, men med redusert hastighet. Til slutt gikk jeg inn i Bios. Der sto det not installed på 120 GB min. Etter å ha instalert den i BIOS så gikk disken opp i mode5 i windows og dermed meget bra resultater på Sisoft Sandra og HD Tach.

Men jeg vet for lite om data til å skjønne hvorfor dette var som det var. Noen som vet? Windows finner disken med partisjoner. Men den ligger ikke i BIOS. Hvordan kan jeg da se disken i windows?

Lenke til kommentar

nå har det seg sånn at IDE ikke er noe opplegg om du kjører to disker på samme kanal. Det er det som er problemet ditt. Kjøp deg en RAID-kontroller, eller hiv ut cd-bajs. Det er en kvalitetstrygja løysing. Ikke prøv noe annet, for det er to på en IDE-kanal som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...