Gå til innhold

Prioritere kulehode eller stativ?

Anbefalte innlegg

Sitter og grubler over hvilken type stativ jeg skal velge. Pengene er begrenset.

Valgene er disse:

Feisol CT-3342 2150,-

Benro C-227 1500,-

Benro C-297 2100,-

Alle priser er inkl mva og frakt.

Mitt utgangspunkt var at jeg ønsket et stativ med fleksibel midtsøyle, noe C-297 har. Etter å ha lest og sjekket litt på nettet ser jeg at det er en del skepsis til disse, ved at men flytter det optimale balansepunket som er på toppen av stativet. I tillegg er det visstnok i få situasjoner man virkelig trenger denne flesibiliteten, spesielt når han har et stativ som omtrent går lavt til bakken og i tillegg har en reversibel midtsøyle.

Dette har ledet meg mot Feisol CT-3342. Det som tiltaler ved dette stativet er en ekstremt lav vekt 1 kg og en stor flat midtplate uten midtsøyle, som skal gi bedret stabilitet. Det er også mulig å kjøpe egen midtsøyle og vertikaladapter (dette er dog ikke like fleksibelt som på C-297). ekstra pris for dette er 650,-

Totalt med alt vil evt Feisol CT-3342 komme på 2800,- Spørsmålet er om en av Benro stativene vil gjøre meg like fornøyd.

I tillegg har jeg blinket ut Markins Q3 kulehode. Sammen med Feisolen vil jeg få en totalvekt under 1,5 kg, noe som gjør dette til en optimal turkombinasjon. Problemet er at jeg ikke vil ha råd til begge deler.

Jeg vil ha råd til Feisol med deres eget kulehode som kommer på ca 1000,- Vil det gjøre en like god jobb for meg som Markins Q3?

Hva ville dere gjort?

1. Prioritert stativet og kjøpt et billigere kulehode.

2. Prioritert kulehodet og kjøpt et billigere stativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nettopp et nytt stativ. Personlig prioriterte jeg kulehode. Brukte ca like mye på stativ som kulehode, og tilsammen ble det rundt 1400 eller mer om jeg husker riktig. Grunnen til det er at jeg skal bruke stativet mest til naturfoto. Da trenger ikke stativet å være veldig høyt, men stativet er stabilt når det er lavt. Stativet er også veldig lite, og derfor praktisk. Problemet med mitt gamle stativ var at det veide mye og var stort, derfor gadd jeg aldri ta det med meg. Siden jeg har 5D, bestemte jeg meg for et hode som tåler mye, men også er lett å instille. Derfor koster hodet en del. Hvis du ikke bruker veldig mye på stativet, men hodet, foreslår jeg at du er veldig forsiktig slik at det ikke velter, og kanskje henger en pose med noe tungt i for å gjøre stativet mer stabilt (vet ikke helt hva det heter der man henger vekten).

EDIT: på kroppen står det BENRO A-058 n6 og på hodet står det BENRO KS-0

Jeg vet ikke om det hjelper, men du burde i alle fall stikke innom en butikk for hjelp. Jeg gikk på fotovideo i Oslo. Fyren der var veldig flink. Jeg merker selv at stativet ikke er 100% stabilt, men det er bedre å være forsiktig enn å ha et stativ du aldri tar med deg noe sted.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...