Gå til innhold

It utdanning ved hiø, dataingeniør vs informatikk

dTd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå siste året på almenn og har 3mx og 3fy. Jeg bor da i Østfold og har tenkt til å studere i Halden med enten dataingeniør eller informatikk. Jeg kan si at jeg like godt å sitte på pcn, men mesteparten av tiden går til spilling, men jeg har også prøvd meg på å lage en ganske enkel html side, noe som gikk ganske greit og var helt greit sånn "morrsomhet", samt at jeg er ganske inn i photoshop og kan litt design. Og jeg tror at jeg kan løre meg ting ganske fort på pcn, for det er ganske innteresant bare tanken at jeg sitter på en pc :p Men dette gir jo ikke spesielt store kunnskaper om programmering ol og derfor er jeg usikker på hva jeg egentlig vill. Men har lyst til å gjøre noe innenfor data.

Vet ikke hvor stor betydning dette har men kan nevne at ligger på 3-4 i både matte og fysikk, vet men jeg tror kanskje jeg kan komme opp på en sterk 4er eller svak 5er i begge fag viss jeg setter meg inn for det. Det går forsåvid greit men jeg syns det er litt kjipt, og jeg vet ikke hvilket av de studiene som har mest/minst matte og fysikk. jeg tror nok jeg skal klare å holde ut med begge fagene men alltids greit å slippe litt unna i hvertfal :p

så har jeg da et par spm, som sagt veldig usikker på hva jeg har lyst til å drive med, så hva gir best muligheter ? og hva gir best lønn? slik jeg forstår så er dataingeniør noe av det samme som informatikk, men mye mer omfattendene og gir bedre muligheter fremover? men hvilke muligheter har jeg for begge studiene? og hva bør jeg satse på med tanke på lønn?

Jeg er nokså usikker på hva jeg kan gjøre etter studiet, og for å være helt ærlig så vet jeg ikke helt hva eksemplene som hiø oppgir på siden dems for dataingeniør:

programvare- og systemutvikling

datateknologi i produkter

tekniske og administrative IT-systemer

intelligente programmer/systemer

drifting av datasystemer

konsulenttjenester og prosjektledelse

service, salg og undervisning

Noen som kan utdype hva disse går ut på? eller en side som forteller hva ting går ut på?

jaja dette ble et veldig langt inlegg men jeg har jo da en del spørsmål og dette er jo ganske viktig for meg med tanke på at dette er min fremtid, noe som egentlig er veldig skremmende :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe :p har ikke akkurat fått mye greie på forskjellen :/

vært å snakket med rådgiver også, han viste ikke 100% men regnet med at hovedforskjellen er mer software på informatikk og mer hardware og realfag på dataingeniør. men stort sett var begge studiene nokså like og de fleste som gikk informatikk og dataingeniør ved hiø søkte på samme jobbene sa dem der nede.

men han skulle høre litt mer for meg og komme tilbake til meg i løpet av denne uka med mer info :D

Lenke til kommentar
han viste ikke 100% men regnet med at hovedforskjellen er mer software på informatikk og mer hardware og realfag på dataingeniør.

Det stemmer nok i liten grad i alle fall. Men ja, de søker ofte på de samme jobbene.

Grunnen til du får lite svar her er nok at vi er lei av å svare på samme spørsmålet (jeg i alle fall). Er mange tråder som diskuterer akkurat dette. Søk på forumet.

Lenke til kommentar

jaja har søkt litt, men nå har jeg en del andre spørsmål enn bare hovedforskjellen på informatikk og dataingeniør, det jeg lurer mest på er vel hva som vil passe meg best ut i fra hva jeg kan? og hvor jeg kan finne mer info om jobbene som jeg skrev over. har heller ikke sett no særlig på hva som gir best lønn ol, men jeg vil tro at dataingeniør har større potensiale enn informatikk med tanke på at det er et ingeniør studie?

Lenke til kommentar

Søker du informatikk ved UiO, så har de ett ganske så bredt spekter av fagområder du kan velge fag fra.. Alt fra elektronikk, mattetunge beregninger, software programmering, design etc...

Studier: http://www.ifi.uio.no/studier/

Forskning: http://www.ifi.uio.no/research/

Dataingeniør blir nok mye av det samme, men ofte en del mer obligatorisk matte og fysikk, men kjenner ikke til dette så godt da de ikke her dette på UiO.

Hvordan dette er på andre læresteder vet jeg ikke.

Endret av ashore
Lenke til kommentar

ooo nice ashore :)

vet du om alle informatikk studenter vil bli flyttet til det bygget når det kommer (altså alle forelesningene osv som informatikk studentene skal ha)? Jeg har tenkt til å starte med en 5årig informatikk master (Systemutvikling: modellering og programmering) ved UiO til høsten.

sry for off-topic

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt blir det et lite og et stort auditorium som ikke er helt ulike dagens auditorium av hva størrelse angår. Forelesningene første året (som har mange studenter) vil nok fortsette i Sophus LIie aud. (midt på Blindern, 5 min å gå fra IFI).

De største endringene blir at man (forhåpentligvis) får sammlet all gruppeundervisning og terminaltimer (datalab) på ett sted. Det sosiale miljøet blir nok også hevet mange hakk når folk ikke lengre er spredd over flere bygninger.

Byggingen har blitt utsatt noen ganger opp igjennom, så bygget står ikke klart til høsten. Men foråpentlligvis verdt å vente på.

Velkommen til IFI :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...