Gå til innhold

Live view på D300?hvordan funker det?og noen andre spørsmål om hvitbalanse,og iso

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har er D300 ,har prøvd å sette kameraet på live view funksjonen men det fungerer ikke ,hva kan være galt?jeg får jo bilde på skjermen ,og jeg kan liksom knipse bilde,men det lagres ikke noe bilde,så jeg vet ikke helt hvordan eller hva.

lurer også på hvitbalansen,bør denne stå på auto eller bør jeg stille den inn manuelt?

når jeg skal ta bilder av nordlys bør jeg da ta med høy iso eller lav iso?da blir det jo lengere lukkertid,men nordlyset ser jo finere ut med lengere lukkertid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,jeg har er D300 ,har prøvd å sette kameraet på live view funksjonen men det fungerer ikke ,hva kan være galt?jeg får jo bilde på skjermen ,og jeg kan liksom knipse bilde,men det lagres ikke noe bilde,så jeg vet ikke helt hvordan eller hva.

lurer også på hvitbalansen,bør denne stå på auto eller bør jeg stille den inn manuelt?

når jeg skal ta bilder av nordlys bør jeg da ta med høy iso eller lav iso?da blir det jo lengere lukkertid,men nordlyset ser jo finere ut med lengere lukkertid

Hvilken modus bruker du da? Jeg har kun brukt håndholdt, husk at du der må trykke ned utløser tre ganger.Første gang heves speilet og su ser visningen, 2. gang detter speilet ned og kamera fokuserer. Da blir skjermen sort og du ser ikke noe, neste gang du trykker ned utløseren tas bilde. Se ins bok fra s79.

Kanskje du bare har trykket ned utløser 2 ganger?

Lenke til kommentar

Hvitbalansen fungerer som oftest optimalt i sollys, i andre tilfeller burde du vurdere å stille den manuelt.

Når det gjelder nordlys så må du finne en middelvei som du er fornøyd med. Ved lange eksponeringstider er det lettere å få et godt eksponert bilde med lite støy men definisjonen blir dårlig siden nordlyset som oftest beveger seg under eksponeringen. Den optimale lukkertiden vil variere at etter hvor sterkt nordlyset er og hvor raskt det beveger seg.

Du burde bruke den høyeste ISOen du mener gir et bilde med akseptabel mengde støy, rundt ISO 400 er muligens et bra valg hvis du ikke er veldig redd for støy. Så justerer du lukkertiden sånn at du får en god eksponering, bruk histogrammene siden det er vanskelig å vurdere eksponeringene ved å se på skjermen i kameraet. Du burde bruke en supervidvinkel for å få best effekt. Jeg brukte Sigma 10-20mm til nordlys for et par dager siden og det fungerte bra.

Hvitbalansen er ekstremt viktig siden nordlyset ofte inneholder flere svake farver som kan forsvinne helt ved feil hvitbalanse. Derfor burde du bruke RAW+JPEG, med RAW kan du stille hvitbalansen i etterkant. Selv om du ikke kan noe om RAW så burde du bruke RAW+JPEG på kritiske ting som nordlys. Da kan du gå tilbake senere når du har lært deg teknikken og finjustere bildene for å få ut det maksimale av dem.

Lenke til kommentar
Kan man kalle de live view i det hele tatt da,hvis man må trykke ned knappen 3 ganger for å ta et bilde?

Om det er to eller tre trykk kommer an på om du bruker "AF-On" knappen eller ikke.

Live View i "Tripod" og "Hand-held" mode, kan være to trykk. Første for å løfte speilet, bruk "AF-On" knappen og deretter det andre trykket på utløser for å ta bilde.

Live View i "Hand-held" kan også bli to trykk på avtrekker. Første for å løfte speilet, fokuser med "AF-On" knappen og nytt trykk på avtrekker for å ta bildet. Alternativet er også bare å holde avtrekker nede, og ikke bruke "AF-On" knappen, etter andre trykk, når fokus er oppnådd tas bildet.

Dersom man bruker "Hand-held" eller "Tripod" modus med "Focus" prioritet i Autofocus AF-S modus(a2) nekter kamera å ta bilde dersom fokus ikke oppnås. Dermed kan man bli lurt til å tro at det andre smellet fra speilet er når bildet blir tatt. Men ettersom fokus ikke ble oppnådd, nix bilde.

EDIT: Korrigert forklaring i første avsnitt.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...