zoltar Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hver gang noen diskuterer TV-lisensen, argumenterer lisenssympatisørene med at det er "bare" å kjøpe en TV uten tuner. Greit for meg, men det er ikke så lett. Jeg er ute etter en LCD-TV på rundt 50" med minimum 1920x1080 oppløsning, og jeg skal kun bruke den til film og spill, så tuner er bare et minus. Man finner LCD-TV-er til under 20k som tilfredsstiller mine krav, men alle gjør meg, såvidt jeg kan se, lisenspliktig. Har søkt i tidligere innlegg, og typiske forslag er plombering eller å kjøpe en dataskjerm. Det siste er helt uaktuelt, da det er umulig å finne en dataskjerm på rundt 50" med full HD-oppløsning til omtrent samme pris som en tilsvarende LCD-TV. Hva betyr så "plombering"? Gjøres det en fysisk irreversibel operasjon på antenneinngangen? Påvirker dette garantien? Må jeg betale ekstra for å få vandalisert TV-en på denne måten? Det beste hadde helt klart vært om det var en TV med ekstern tuner, hvor jeg faktisk kunne betale litt mindre ved å droppe tuneren. Noen tips? Lenke til kommentar
Actionchicken Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Kan du ikke bare sette TVèn i dine foreldres navn? Du må ikke betale per tv du kjøper, det er "kun" en regning per husstand. I dag er avgiften 2.038 kroner og MVA på 8% kommer i tillegg. Før var det mulig å plombere å ta bort tuneren i TVèn fra en TV-reperatør utsendt fra NRK , men vet ikke om dette går i dag, eller om det er lønnsomt å gjøre dette. Kan du fortelle meg om lysforholdet i rommet ditt og hvorfor du foretrekker LCD framfor plasma? Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Kan du ikke bare sette TVèn i dine foreldres navn? Du må ikke betale per tv du kjøper, det er "kun" en regning per husstand. I dag er avgiften 2.038 kroner og MVA på 8% kommer i tillegg. Før var det mulig å plombere å ta bort tuneren i TVèn fra en TV-reperatør utsendt fra NRK , men vet ikke om dette går i dag, eller om det er lønnsomt å gjøre dette. Jeg kunne sette det på foreldrene mine, men jeg synes ikke det er riktig at jeg skal trenge bekymre meg over uventet besøk fra lisenskontrollører når jeg ikke engang vil ha den fordømte tuneren. Ser aldri på TV, og spesielt ikke NRK, og liker ikke at jeg skal tvinges til å bli en lisenssniker bare fordi at jeg trenger en skjerm for film og spill. Kan du fortelle meg om lysforholdet i rommet ditt og hvorfor du foretrekker LCD framfor plasma? Lysforholdene i stuen er omtrent så dårlige som de kan bli for TV-titting. Store sør-vest-vendte vinduer langs hele den ene veggen, som med blå himmel lyser så kraftig at man nesten trenger solbriller. Gardiner og persienner er lyse, og gjør ingen god jobb med å holde lyset ute. Jeg regner med at du nå konkluderer med at LCD ikke er tingen for meg, men jeg har hørt at plasma er veldig skjørt (blir ødelagt dersom TV-en ikke transporteres i oppreist posisjon), og at plasma er veldig utsatt for "burn-in" ved visning av statiske bilder. Siden TV-en først og fremst skal brukes til spilling, så tenkte jeg at dette kunne bli et problem. Er nyere plasma-TV-er blitt såpass robuste at jeg bør vurdere en? Takk for svar forresten. Hvis jeg virker litt gretten og bitter i innleggene mine her, så er det ikke pga. ditt svar, men pga. det overgrepet jeg føler denne lisensen er. 2000/år tar ikke livet av meg, så det er ikke pengene det står på. Det har mer å gjøre med hvem som mottar pengene, og hvordan innkrevningen skjer. Hvis jeg i stedet kunne betalt 4000 i året til et utvalgt veldedig formål (eller til en annen TV-kanal - det spiller ikke så stor rolle) for at jeg og en tilfeldig annen nordmann kunne fratas muligheten til å se på NRK, så hadde jeg ikke protestert. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Slenger meg på her siden jeg er ute etter det samme. Har hørt mange som har fortalt at man kan få tuneren plombert, men har enda ikke funnet forretninger som gjør dette. :| Lenke til kommentar
londo_mollari Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Kan du ikke bare sette TVèn i dine foreldres navn? Du må ikke betale per tv du kjøper, det er "kun" en regning per husstand Ikke for å være party pooper, men dette er dessverre helt feil. Hver person i en husstand skal etter lisensloven betale lisens for seg selv. Eneste unntak er gifte personer så vidt jeg vet. Faktisk er reglene så strenge at dersom du bor hjemme som student, og ser på foreldrenes tv, er du lisenspliktig fordi du ikke regnes for å være forsørget av foreldrene dine når du mottar studielån, eller arbeider. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Kan du ikke bare sette TVèn i dine foreldres navn? Du må ikke betale per tv du kjøper, det er "kun" en regning per husstand Ikke for å være party pooper, men dette er dessverre helt feil. Hver person i en husstand skal etter lisensloven betale lisens for seg selv. Eneste unntak er gifte personer så vidt jeg vet. Faktisk er reglene så strenge at dersom du bor hjemme som student, og ser på foreldrenes tv, er du lisenspliktig fordi du ikke regnes for å være forsørget av foreldrene dine når du mottar studielån, eller arbeider. Dette stemmer. De som er over 18 og bor hjemme hos sine foreldre skal betale lisens. Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Slenger meg også på her Mener å ha lest en eller annen plass i forumet her at det var en person som sendte brev til lisensavdelingen, der han skrev at TVens tuner ikke ble brukt og at de sto fritt til å komme og plombere den. Etter dette hørte han ikke noe mer fra dem Argumenterte vel også med at den bare ble brukt til bilderedigering o.l. Har selv ikke TVen koblet til noen antenne, så syns det er helt idiotisk å betale en avgift på en tuner som ikke er i bruk... Alle TVer som blir solgt i Norge burde selges med eller uten tuner... selv om jeg vet at det er lite gjennomførbart eller? Blir for meg en prinsippsak som det virker som det er for mange andre også... Så, noen som har noen råd til hva som kan skrives i et brev til lisensavdelingen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå