Gå til innhold

Vista blir rimeligere

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk ikke prøvd Vista siden siste betaen...

Du bjeffer med andre ord kun for artighet?

Jeg skal innrømme at jeg har litt problem med WLAN en gang i blant. Har en eldre WRT54G, som i det siste har hengt litt, og når jeg restarter den, sliter Vista med å få re-autentisert seg eller hva som helst. Ikke noe stort problem, egentlig, men det fins. Etter at jeg oppgraderte til 2,5GB RAM (fra 1GB) har også den generelle ytelsesopplevelsen økt drastisk.

Men, er jeg fornøyd med Vista? Ja, det er jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har faktisk ikke prøvd Vista siden siste betaen... Det jeg merker meg er alle som har problemer med trådløst nettverk og Vista. Det er plenty tråder på forumet om nesten uløselige problemer knyttet til Vista + drivere som gjør at folk får dårlig ytelse.

Klager man hvis ting fungerer?

Jeg har hatt flere maskiner med Vista (og WLAN) siden tidlig i 2007 og alle har fungert utmerket, men jeg har ikke startet en tråd for å forklare at jeg ikke har problemer og egentlig er veldig fornøyd. Kansje derfor du har fått et dårlig inntrykk? :)

..Kan anbefale å laste ned Vista og installere uten CD-key for å teste i 30 dager om ting fungerer med din hw. Hvis du egentlig vil oppgradere, men ikke gjør det fordi du hører om mange problemer hvertfall. ;)

EDIT: Hadde derimot problemer med WLAN i OS X da jeg installerte Leopard, men det er fikset nå ;)

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Men i praksis får du aktivert Vista uten problemer på nytt HK med en telefon til MS.

Ja, men ikke med OEM-versjonene.

EDIT: Hvordan kan du klare vri dette til " strengt tatt å betrakte som piratkopiering"??

Jeg ringer MS, forteller at jeg ikke får aktivert pga bytte av HK, de gir meg en ny nøkkel.

Forklar hva som gjør det til "strengt tatt å betrakte som piratkopiering"

Microsoft definerer sine egne regler for salget. Lisensreglene Microsoft setter for salget er å anse for en kontrakt mellom selger og kjøper. Dersom kjøper bryter med lisensreglene er så er det et brudd på kontrakten mellom selger og kjøper. Da bruker man en lisens mot de vilkår som er satt. Akkurat som om man finner en lisenskode på nettet og installerer Windows på maskina med den koden. Uten en kontraktsmessig gyldig lisens er det like mye å anse for piratkopiering som ved å finne en lisenskode på et lugubert nettsted og bruke den.

Maskina vil rapportere om at lisensen er teknisk gyldig (siden innstallasjonen ikke kan se at du bryter kontraktsvilkårene) men det er like fult en juridisk ugyldig lisens. Populært kalt en piratkopi.

Lenke til kommentar
Microsoft definerer sine egne regler for salget. Lisensreglene Microsoft setter for salget er å anse for en kontrakt mellom selger og kjøper. Dersom kjøper bryter med lisensreglene er så er det et brudd på kontrakten mellom selger og kjøper. Da bruker man en lisens mot de vilkår som er satt. Akkurat som om man finner en lisenskode på nettet og installerer Windows på maskina med den koden. Uten en kontraktsmessig gyldig lisens er det like mye å anse for piratkopiering som ved å finne en lisenskode på et lugubert nettsted og bruke den.

Maskina vil rapportere om at lisensen er teknisk gyldig (siden innstallasjonen ikke kan se at du bryter kontraktsvilkårene) men det er like fult en juridisk ugyldig lisens. Populært kalt en piratkopi.

Jeg snakker her om OEM versjonene.

Tullprat, MS definerer sine OEM regler, jeg bytter HK, noe som strider imot OEM reglene, jeg ringer MS, de gir meg en ny lisens.

Ergo har de som sitter med makten ang OEM lisensene lempet på sine krav og inngått en ny avtale med meg.

Det er MS offisielle politikk å gjøre det slik.

Enkelt og greit..

Har aldri sagt annet enn at jeg har byttet HK, aldri blitt spurt om HVORFOR jeg har byttet HK.

Sier du nå indirekte at du har brutt lisensvilkårene du godtok da du installerte det? Eller er det snakk om en erstatning av et virkelig defekt hovedkort?

Jeg har brutt de opprinnelige OEM lisens kravene ja, og innrømt dette til MS.

De har så gitt meg en ny lisens, ergo en ny avtale.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har unndratt informasjon om byttet og de var snille nok til å gå i mot sine egne regler for å få en fornøyd kunde så er jo alt i skjønneste orden. Vel og merke hvis du har svart ærlig på det de spurte om slik at ikke de ga deg lisensen basert på usannheter.

Lenke til kommentar

Jeg har nå 35-40 Vista maskiner på samvittigheten og min foreløpige dom er at det fungerer, men totalinntrykket er at det er dårlig. Sannsynligheten for å få problemer er i kanskje 10x høyere enn på XP og batteritiden på laptoper blir noe dårligere. Det skal imidlertid sies at de fleste problemer som kommer opp kan løses. Virtualisering går også vesentlig tregere med Vista en enkelte tilfeller.

Til sist så sliter jeg med å finne noen fordeler med Vista over XP så hvorfor skal en egentlig "opp"gradere??? Bill har da nok penger og office 2007, som faktisk er kjempefint, fungerer jo også på XP.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk ikke prøvd Vista siden siste betaen...

Du bjeffer med andre ord kun for artighet?

Kanskje tenke litt før du svarer. Om noen på forumet har god kjennskap til nettverksproblemer, så er det vel la7dfa.com. Man trenger faktisk ikke erfare ting selv for å lære. Lynkurs i statistikk kan være å anbefale. De fleste som lovpriser Vista ser ut til å ha svært begrenset antall datapunkt.
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har unndratt informasjon om byttet og de var snille nok til å gå i mot sine egne regler for å få en fornøyd kunde så er jo alt i skjønneste orden. Vel og merke hvis du har svart ærlig på det de spurte om slik at ikke de ga deg lisensen basert på usannheter.

Jeg har fortalt at det dreier som ett nytt hovedkort, og som jeg har nevnt, det virker som om MS - fornuftig nok - er mer opptatt av om lisensen ikke er i bruk på flere maskiner. Jeg vet om mange flere som har gjort det samme og vært ærlige, så jeg kan ikke se vi har gjort noe galt. Kan virke som MS har gått for en litt mer fornuftig policy.

Lenke til kommentar
Det at Microsoft setter ned prisen på noen utgaver tyder på at de ikke er fornøyd med etterspørselen på disse utgavene. Siden prisjusteringen bare gjelder Retail-versjonene tyder det på at Microsoft er er fornøyd med salget av OEM-versjoner men misfornøyd med salget av Retail-versjonene.

Ultimate kuttes 20%

Ultimate oppgraderingsversjonen (fra XP?) kuttes 15%

Premium kuttes 23%

(Gjelder USA i følge reuters)

Er forsåvidt solide priskutt, men er det "nok" til at veldig mange fler velger Retail? :hmm:

Ny pris Vista Premium Retail blir ca. 2150,- dvs. man kan få kjøpt 2 OEM (hvis man trenger) for litt under det beløpet.

For all del, priskuttet gjør Retail mer interessant, men hva er de åpenbare fordelene egentlig? Tror det må ned til 16-1700 kroner før jeg hadde hivd meg på.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som synes Vista fungerer flott og raskt? :!:

Nope, det er du absolut ikke ;)

Bare at MS haterne her er de som skriker høyest :thumbdown:

Itillegg til at alle artikler her har en eller annen negativ vri når det gjelder Vista, og MS for den del.

stormx: Raskt får nok raskt en sånn blandet mottakelse. Flott synes jeg personlig ikke Vista er. Microsoft kan gjøre noe med brukervennligheten.

sony123: Jeg har mislikt MS i sine yngre dager på grunn av ting i Windows 3.xx og slikt. Hat er jo ett veldig sterkt ord. Har nesten revet meg i håret på grunn av Windows, men har holdt meg til banneord. Banneord skader vel ikke noen, bortsett fra å kanskje gjøre kristne litt ubekvemme.

Nå har jeg en mer avslappet holdning til det hele. XP er jo fin den. Dessuten skyter vel Microsoft seg selv i foten ved å fortsette å lage dårlige produkter.

Jeg synes artiklene gjør riktig i å peke på dårlige sider ved Vista. Når kritikken er berettighet så ser jeg ikke noe problem med det.

Lenke til kommentar

stormx: Se her er en artikkel om Microsoft sjefer som slet med Vista i begynnelsen.

Klippet fra PCWorld.no

http://www.idg.no/pcworld/article89147.ece

Microsoft-topper slet med Vista

Flere i Microsofts ledelse hadde problemer med å få Windows Vista til å fungere skikkelig da operativsystemet ble lansert.

"Righto," svarte Steve Ballmer da han fikke en epost som postulerte at Microsoft måtte skjerpe seg.

Dette kommer frem i noen interne epost-beskjeder som ble offentliggjort i en pågående rettssak.

Epostene viser at Vistas tidlige problemer med både maskinvare- og programvaresamspill gikk ut over flere enn bare den gjennomsnittlige bruker. Epostene avslører også at Microsoft ønsker å unngå lignende problemer i fremtiden, skriver Seattle Post Intelligencer.

- Vi må være klarere overfor industrien, og vi trenger å bestemme hva vi vil gjøre og gjøre det bra og 100 prosent og ikke bare litt av alt, skrev Steven Sinofsky, Microsoftsjefen som tok over ingeniøravdelingen etter forbrukerversjonen av Vista ble lansert i fjor.

Microsofts toppsjef Steve Ballmer svarte kort på Sinofskys beksjed: ”Righto.”

Rettssaken som dette kommer frem i dreier seg om hvorvidt Microsoft har lurt forbrukerne før Vista-lanseringen ved å reklamere for at pc-er var ”Windows Vista Capable” selv om de kun kunne kjøre Windows Vista Home basic.

I februar 2007 sendte styremedlem Jon Shirley en epost til Ballmer hvor han forklarte at han hadde oppgradert til Vista. Problemet var at han fikk problemer med å operativsystemet til å fungere med to av Microsofts egne MSN-produkter. Shirley sa i fra at han ikke aktet å oppgradere flere datamaskiner på grunn av mangelen på maskinvaredrivere.

Andre Microsoft-sjefer som Mike Nash opplevde lignende problemer.

Lenke til kommentar

"Hensikten med prisreduksjonen skal være å øke salget på Vista i boks, og ikke minst motivere kundene til å oppgradere til Vista i stedet for å bruke eldre Windows-versjoner."

Jeg kommer til å bruke windows xp til the bitter end. Kommer bare til å skifte til vista med mindre xp cdene min blir ødelagt og man ikke får kjøpt xp lenger, eller hvis det kommer et interesant dx10 spill. Så langt ser det ikke slikt ut for meg.

Kanskje blir det full konvertering til linux.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Microsoft har bestemt seg for å redusere prisene på butikk ("retail")-versjonene av Windows Vista. Prisreduksjonen kommer til å tre i kraft i løpet av året i 70 land, inkludert Norge. Dette skjer samtidig som Vista SP1 lanseres.

Kan det være det varslede priskuttet som nå har har kommet mon tro

Vista Home Premium Fullversjon/retail ca. 1900 kroner (kostet vel tidligere rundt kr.2700 ?

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=6539334

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330217

Men, kan dog ikke se tilsvarende prisreduksjon på fullversjonene/retail av Basic/Business/Ultimate (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...