PerUlv2 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Eneste MS er ute etter når du ringer er å lokke deg til å si på en eller annen måte at du har installert på flere pcer, har du ikke det så reaktiverer de uten problemer - om det skyldes inkompetanse hos MS, tja... det er nok mulig, men det er ikke vårt problem. Lenke til kommentar
stormx Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Uansett om man kan fornye lisensen eller ikke, så kan du jo kjøpe 3 OEM lisenser av Ultimate før det lønner seg å kjøpe retail Har allerede solgt bort en av OEM-lisensene mine da jeg solgte gamle maskinen. Kjøpte i tillegg bare premium til vel 900 kr elns andre gang, siden jeg ikke har brukt en eneste Ultimate-feature ever Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Eneste MS er ute etter når du ringer er å lokke deg til å si på en eller annen måte at du har installert på flere pcer, har du ikke det så reaktiverer de uten problemer - om det skyldes inkompetanse hos MS, tja... det er nok mulig, men det er ikke vårt problem. Å slik har det fungert\fungerer hele tiden med XP å. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Jeg har faktisk ikke prøvd Vista siden siste betaen... Det jeg merker meg er alle som har problemer med trådløst nettverk og Vista. Det er plenty tråder på forumet om nesten uløselige problemer knyttet til Vista + drivere som gjør at folk får dårlig ytelse. Det er klart at dette også er relatert til de som lager drivere, men hvorfor i herrens navn er ikke dette løst ennå? Vi snakker jo her om de mest kjente forbrukermerkene som D-link, Netgear osv. Skal man da legge skylden på Microsoft, D-link eller begge? Disse problemene er forresten ikke bare relatert til drivere men også OS problemer. Det burde jo være unødvendig å lage en 'Vista anti-lag patch' http://itpro.no/fil/1342.html for å få trådløsnettet til å fungere normalt? EDIT: Når det gjelder HW så sitter jeg nok med bedre maskin enn de fleste. Men ser ikke noen grunn til å oppgradere til et OS som ikke forbedrer ytelsen... Nok om det, jeg synes det er bra at Microsoft reduserer prisene. Når de stort sett bare konkurrerer med seg selv, så forteller det hvertfall meg at ting ikke akkurat går på skinner for Vista. Endret 29. februar 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Så vidt jeg har forstått skulle trådløsproblemene fikses i SP1 (?) Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Har ikke opplevd noen problemer med trådløst å Vista, faktisk er forbindelsen bedre med Vista enn XP. Men jeg har klok av skade holdt meg unna D-Link produkter. Linksys, Asus, Broadcom, Atheros og Intel i en skjønn forening på den trådløse fronten her. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Er jeg den eneste som synes Vista fungerer flott og raskt? :!: Neida. Jeg instalerte Vista tilbake i Mars og det har vert det beste MS systemet jeg har hatt. Synest det er merkelig at det er så forskjellige brukeropplevelser. Jeg har innstalert mange små tvilsomme programmer og herja en del med systemet men det har stått fjellstøtt. Raskt og oversiktelig er det også synest jeg. Helt topp nettverkskomunikasjon med filserver og andre maskiner og dingser. Eneste jeg kan nevne er at routeren kjører XP drivere. Vista var sur når jeg instalerte dem, men de har fungert helt fint. Flott system. Endret 29. februar 2008 av Limbeck Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg har faktisk ikke prøvd Vista siden siste betaen... Det har skjedd en del siden da ..... Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 hva er uppgrade egentlig? kan man fortsatt kjøre en clean install. eller må man installere xp og så vista ugrade etterpå. har ikke satt meg inn i dette enda. vil gjerne prøve vista Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Bare at MS haterne her er de som skriker høyest /quote] noen hater ikke bare MS, de hater alt ( de ikke har selv kanskje. ) en irriterende og dårlige vane, men men dette er sikkert på mote jeg har selv ikke Vista, men kommer sikkert til kjøpe det når de nye priser trer i kraft. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 hva er uppgrade egentlig? kan man fortsatt kjøre en clean install. eller må man installere xp og så vista ugrade etterpå. har ikke satt meg inn i dette enda. vil gjerne prøve vista Du kan se en fremgangsmåte her Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 hva er uppgrade egentlig? kan man fortsatt kjøre en clean install. eller må man installere xp og så vista ugrade etterpå. har ikke satt meg inn i dette enda. vil gjerne prøve vista Du kan se en fremgangsmåte her dette funker. takk takk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Markedkreftene rår. Det er alltid en sammenheng mellom pris, tilbud og etterspørsel. Det at Microsoft setter ned prisen på noen utgaver tyder på at de ikke er fornøyd med etterspørselen på disse utgavene. Siden prisjusteringen bare gjelder Retail-versjonene tyder det på at Microsoft er er fornøyd med salget av OEM-versjoner men misfornøyd med salget av Retail-versjonene. Ultimate kuttes 20% Ultimate oppgraderingsversjonen (fra XP?) kuttes 15% Premium kuttes 23% (Gjelder USA i følge reuters) Har byttet hk på gaming pcen min 5 ganger og reaktivert min Vista Business x64 OEM 5 ganger over telefon - null problem. Reglene for å få lov til å bytte hovedkort i PCer med Vista OEM har vært omdiskutert. Den 1. februar ble derimot reglene avklart. 1. En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. 2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves.. 3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. 4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows Man kan sikkert klare å lure seg rundt reglene selv etter at Microsoft Norge hadde denne oppklaringen, men det er strengt tatt å betrakte som piratkopiering. Jeg vil oppfordre alle til å holde seg på rett side av microsofts regler. Enten man må godta å betale for en ny Windows-lisens eller må velge bort Windows for å følge regelverket. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hvis det er mange flere som opplever Vista som mer ustabilt, og det i tillegg går langsommere på samme hardware, spiller det vel ikke særlig stor rolle om det er mange det fungerer greit for - da er det et dårligere system (i alle fall i den formen og fasen det er i nå)? Da er det vel sannsynlig at XP ville gått enda glattere og enda mer stabilt på samme maskin? Jeg har ikke prøvd Vista, så jeg snakker bare ut fra et inntrykk her. Men jeg ser for meg at det må være en grunn til det når jeg aldri før har hørt om et markedsbehov for NEDgradering til forrige versjon av et produkt... Nå er jo ikke dette med stabilitet det største problemet uansett - de færreste av oss kjører Windows ME lenger nå, og PC-er (i alle fall med XP) puster jo Apple i nakken i dag. Når var det noen her som så en BSOD sist, og det ikke var snakk om en hardwarefeil? Bare mine $0,02, og korriger meg gjerne. Men hvis det primære salgsargumentet for Vista framfor XP er Aero (eyecandy) og DirectX 10 (hey, mer eyecandy), og du er HELDIG hvis du da oppnår samme stabilitet og ytelse som før, så har MS glemt noen viktige prioriteringer. (Og MS, jeg setter IKKE pris på å stadig bli jugd til med disse "Og nå - ENDA raskere!"-meldingene om systemer som krever MER av maskinen enn før! Og det sier jeg som XP-fanboy...) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 De nye OEM-reglene er bra for selvbyggere. Nå kan man skifte 'defekte hovedkort' uten problemer. Man kan jo lure på om det er noe poeng i å kjøpe fullversjonen da. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Har byttet hk på gaming pcen min 5 ganger og reaktivert min Vista Business x64 OEM 5 ganger over telefon - null problem. Reglene for å få lov til å bytte hovedkort i PCer med Vista OEM har vært omdiskutert. Nå er derimot reglene avklart. 1. En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. 2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves.. 3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. 4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows Men i praksis får du aktivert Vista uten problemer på nytt HK med en telefon til MS. Enkelt og greit, MS politikk på dette er ikke endret, XPs "OEM" betingelser er vel rimelig like på punktet om når ny lisens kreves. Heller ikke med XP har dette noen ganger vært ett problem å få til. EDIT: Hvordan kan du klare vri dette til " strengt tatt å betrakte som piratkopiering"?? Jeg ringer MS, forteller at jeg ikke får aktivert pga bytte av HK, de gir meg en ny nøkkel. Forklar hva som gjør det til "strengt tatt å betrakte som piratkopiering" Endret 29. februar 2008 av sony123 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Bare at MS haterne her er de som skriker høyest noen hater ikke bare MS, de hater alt ( de ikke har selv kanskje. ) en irriterende og dårlige vane, men men dette er sikkert på mote jeg har selv ikke Vista, men kommer sikkert til kjøpe det når de nye priser trer i kraft. Ja, det er helt klart en dårlig fjortis mote å slakte Vista for alt hva det er verdt. Folk som ikke engang har prøvd det slakter det jo.. Helt tragisk Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hvis det er mange flere som opplever Vista som mer ustabilt, og det i tillegg går langsommere på samme hardware, spiller det vel ikke særlig stor rolle om det er mange det fungerer greit for - da er det et dårligere system (i alle fall i den formen og fasen det er i nå)? Da er det vel sannsynlig at XP ville gått enda glattere og enda mer stabilt på samme maskin?' Windows Vista fungerer bedre enn Windows XP om du har en god maskin. Fyller du disse kravene: Grei dobbelkjerne prosessor 4GiB RAM og Windows Vista 64bit Da vil nok Windows Vista i flere tilfeller fungere bedre enn XP, det er hvert fall min erfaring. Her fungerer hvert fall Vista langt bedre enn XP. Argumentet ditt blir jo som å si at Windows XP er ræva, fordi det fungerer dårlig på maskiner som kjører Windows98 utmerket For meg virker det som Windows Vista utnytter nyere og kraftigere maskinvare bedre enn Windows XP, mens XP er best om du ikke har kraftig nok maskin. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 De nye OEM-reglene er bra for selvbyggere. Nå kan man skifte 'defekte hovedkort' uten problemer. Man kan jo lure på om det er noe poeng i å kjøpe fullversjonen da. Nei! Reglene åpner ikke for å skifte 'defekte hovedkort' med anførselstegn som indikerer at det ikke er helt sant. Man kan nok lure Microsoft over telefonen men da bryter man selvsagt med reglene. Det er kun når man bytter virkelig defekte hovedkort med hovedkort som tydelig er en erstatning fra leverandøren at man får bruke den samme lisensen. Hovedkortet må ha tilsvarende spesifikasjoner og være levert av den samme produsenten, f.eks Asus. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Nei! Reglene åpner ikke for å skifte 'defekte hovedkort' med anførselstegn som indikerer at det ikke er helt sant. Man kan nok lure Microsoft over telefonen men da bryter man selvsagt med reglene. Det er kun når man bytter virkelig defekte hovedkort med hovedkort som tydelig er en erstatning fra leverandøren at man får bruke den samme lisensen. Hovedkortet må ha tilsvarende spesifikasjoner og være levert av den samme produsenten, f.eks Asus. Har aldri sagt annet enn at jeg har byttet HK, aldri blitt spurt om HVORFOR jeg har byttet HK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå