Gå til innhold

trenger hjelp med å oc cpu og grafikkkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Har en Amd Athlon64 X2 4200+ og en Ati HIS HD3850 256mb jeg har tenkt og overklokke, men er ikke 100% sikker på hvordan jeg gjør det. Vet at jeg skal bruke ati tool for skjermkortet. men hvilket program skal jeg bruke for cpu?

Takker for svar

clockgen, setfsb, systool er porgrammer som KAN funke på systemet ditt. uansett må du nok inn i bios for å endre ting og tang, kanskje like greit å klokke der?

Lenke til kommentar

Ikke bruk programmer, clockgen tar ikke hensyn til alle frekvenser og du vil ikke oppnå noe særlig klokk i det hele tatt. Men på skjermkortet kan det gå greit å bruke programmer, expertool, atitool osv.

Skal du klokke cpuen må du som sagt inn i biosen. Du kan også poste bilder av biosmenyene dine, slik at det er mulighet for å guide deg igjennom. De eneste programmene du trenger for klokking av cpuen er Everest, til måling av temperaturer. CPU-Z som du poster bilde av etterhvert som du klokker, og Orthos til å teste stabilitet.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Det er slik man klokker, i videon øker han bare FSB noe som vil gi en høyere cpu frekvens. I tillegg vil også minnet, samt HT klokkes opp ved at FSB økes. Det er her du må trikse litt. Gjør du kun slik som han i videoen får du sikkert ikke klokket mer enn 200-300mhz alt etter hvor sta hovedkortet ditt er.

Du må først redusere HT multipliern, sett denne til 3x så har du nok å gå på. Så når FSB økes vil du ha mer å gå på før HT passerer 1000mhz.

I tillegg må du muligens regne med å bruke en divider på minnet, altså forandre forholdet mellom minnefrekvensen samt FSB. Dette er fordi minnet gjerne ikke takler like mye klokking som cpuen, men dette kommer veldig an på hvilket minne du har.

Lenke til kommentar
Det er slik man klokker, i videon øker han bare FSB noe som vil gi en høyere cpu frekvens. I tillegg vil også minnet, samt HT klokkes opp ved at FSB økes. Det er her du må trikse litt. Gjør du kun slik som han i videoen får du sikkert ikke klokket mer enn 200-300mhz alt etter hvor sta hovedkortet ditt er.

Du må først redusere HT multipliern, sett denne til 3x så har du nok å gå på. Så når FSB økes vil du ha mer å gå på før HT passerer 1000mhz.

I tillegg må du muligens regne med å bruke en divider på minnet, altså forandre forholdet mellom minnefrekvensen samt FSB. Dette er fordi minnet gjerne ikke takler like mye klokking som cpuen, men dette kommer veldig an på hvilket minne du har.

okei:) skal gi et forsøk

takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...