Gå til innhold

Optimalt oppsett progrv, komponenter, server med mer

Anbefalte innlegg

Trenger litt veiledning på nettverk, evt server og printer....

1. Server.

Vi har ca 5 pc’er hjemme (3 lap-top og 2 stasjonære). 4 trådløse og 1 koblet rett på trådløs router. Vurderer en server løsning som vi kan ha i fellesskap for

a. Lagring av dokumenter og backuprutiner

b. Felles digitalt arkiv for bilder, video og musikk

c. Trådløs kapasitet som gjør at vi kan nå serveren fra hele huset. Også TV’n i stua

d. Nå server fra utsiden når vi er å reiser for å hente dokumenter med mer.

e. Har også vurdert om jeg skulle sette opp egen webserver på denne fellesserveren for å håndtere våre to firmasider på internett (om det er mulig). Men dette har ikke prioritet.

Har sett på både Windows small business server og Windows home server (ikke tilgjengelig på norsk før i mars ifølge Microsoft). Forskjellen på disse vet jeg ikke, dvs fordeler og ulemper. Det er vel kanskje også noe OEM lisenser på disse slik at jeg på kjøpe en billig server for å installere programvaren på. Evt kunne jeg brukt en av de stasjonære som allikevel ikke blir brukt så mye, men som har enorm maskinkapasitet.

Forslag til oppsett ønskes

2. Printer.

Jeg kjøpte en Canon Pixma830 mulitifunksjonsprinter for en tid tilbake, den har dessverre ikke nettverkskapasitet (og ganske dyr i drift mtp alle utskrifter vi tar). Det jeg lurer på er følgende:

a. Kan jeg koble denne til evt serveren (pkt 1) via USB, eller må jeg ha nettverkskort i printeren evt printserverløsnig.

Har også vedlagt en veldig enkel systemskisse med noen komponenter jeg har vurdert selv. Men her er jeg på veeeeldig gyngende grunn.

kobling_hjemmenettverk.pdf

Endret av metropol
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Til privat bruk er jo Windows Home Server ett bra valg. Jeg kjører dette og er veldig fornødd. Den kan alt det som du ønsker og enda litt til. Du kan jo stikke innom hjemmesiden min, der finner du en god del informajson om WHS. Eneste bakdelen med WHS er at der er en feil som kan føre til korrupte filer. Det finnes en veldig enkel måte å omgå dette på inntil feilen er rettet av Microsoft. Du kan bestille WHS hos Komplett ferdig byggd, du kan også legge til utstyr som du ønsker.

Når det gjelder og hoste websider på en server som skal inneholde tildels privat informasjon vil jeg fraråde deg det på det sterkeste.

Printeren kan du selvsagt koble den til serveren via USB og så dele den i nettverket.

Lenke til kommentar

Takker sgaah. Mye bra informasjon på siden din. Tror absolutt en server løsning med WHS fra Komplett.no er veien å gå for min del.

Kan jeg koble denne serveren direkte inn i D-link trådløsrouter via trådløskort (i serveren) eller anbefales kabel for bedret hastighet?

Lenke til kommentar
Okay. Takker for raske svar.

Ett spørsmål til (sånn i farten). Kan jeg kjøre en type remote-desktop fra en stasjonær pc til serveren via trådløs router for å slippe egen skjerm og tastatur på WHS serveren.?

Selvsagt kan du det. WHS bygger på Windows 2003 Server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...