Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med nedlasting + MSN, nettverkrelatert?

Anbefalte innlegg

Hei

I det siste har jeg hatt problemer med MSN. Typisk er det slik at meldinger forsvinner, stort sett uten at en får vite om det. Det fører til at jeg tror den andre har avsluttet samtalen, mens den andre tror jeg har avsluttet. På samme måte stopper nedlastinger etter ca. 15 sekunder.

Get sier at det ikke kan være hos dem feilen ligger, og at det trolig er noe med nettverket mitt. Kan det være slik at det stadig er små brudd som forårsaker dette? Både Outlook og nettleserne mine fungerer tilsynelatende som de skal, og om det stadig er små brudd på nettilgangen, får jeg ikke noen spesiell indikasjon på dette.

Jeg bruker XP og en Belkin-ruter. Signalstyrken er god.

Venlig hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Jan!

Sånn omtrent hvor ofte opplever du dette problemet?

Jeg ville tro det var noe tull med det trådløse nettet ditt. Kanskje du bør sjekke om det er flere kanaler som overlapper hverandre? Kort sagt bør forskjellige routere kjøre på forskjellige kanaler så de ikke forstyrrer hverandre. En større artikkel om dette her

Dersom dette skjer hver dag bør du bruke en kablet forbindelse til routeren din og se om dette kan være en eventuell løsning. Jeg vil også anbefale deg å skru av SSID broadcast.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Ved ustabil forbindelse bør man pinge for å finne årsaken.

Er det jevnt dårlig ping så bør en sjekke signalstyrke og evt støyproblemer som Melkekartong er innpå.

Wireless Zero Config (WZC) guide

WZC er et trådløs hjelpeprogram for Windows XP.

Konflikt mellom WZC og tredjeparts software (som fulgte med hardwaren) viser seg ofte som pingspikes.

Disse spikene viser seg på følgende måte om du pinger på internett i dosvindu:

ping www.uio.no –t

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=17ms TTL=248

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=1000ms TTL=248

Disse høye pingverdiene gjentar seg jevnlig (ca 1 gang pr minutt). For å fikse dette problemet må du enten slå av og disable WZC eller tredjeparts software.

Valget avhenger av hvilket som fungerer best for adapteret ditt.

Endre WZC:

Gå til Start >Kjør og skriv services.msc og klikk OK. Scroll helt ned og finn Wireless Zero Configuration og dobbelklikk.

I Generelt bytter du oppstartstype til Automatisk eller Deaktivert etter behov. Start eller Stopp tjenesten.

Lenke til kommentar

Takk for begge svar!

Det var litt enklere enn jeg hadde tenkt meg. Det eneste jeg gjorde, var å endre fra kanal 1 til kanal 6, og nå fungerer det uten problemer.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor kanal 1 er ustabil hos meg? Kan det være at naboene kjører på samme kanal? Nettverket er kryptert. Det ville være fint å få en liten innføring i hva det er teknisk som forårsaket dette problemer.

Vennlig hilsen

Jan

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det er 13 forskjellige kanaler, ja, og dette er nettopp for å unngå forstyrrelser. Det er anbefalt å helst ha 3 kanaler mellom hvert nettverk. Feks kanal 1, kanal 3, kanal 6, kanal 9 osv. for å unngå forstyrrelser. Dessverre er det slik at en del routere "out of the box" er konfigurert til å stå på feks kanal 1 istedenfor å la routerne "scanne området" og finne ledige kanaler.

Hilsen

Jan :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...