pederk Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Hvor kan jeg lese skikkelig om GX-10? Syntes ikke jeg fant noen skikkelige reviews. Og hva er forventet prislapp på GX-10 eller K10D (helst nytt), og hva er forskjellen mellom de to? Du har rett i at jeg ikke vil bytte til Nikon for så å finne ut at et K10D føles som en gudegave å hånden like etterpå. Edit: Har lest litt om hva folk har å si om DA* 16-50 f/2.8. Den høres veldig bra ut. Hmm. Begynner å håpe at K10D skal ligge bra i hånden, nå. Endret 1. mars 2008 av pederk Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hvor kan jeg lese skikkelig om GX-10? Syntes ikke jeg fant noen skikkelige reviews. Og hva er forventet prislapp på GX-10 eller K10D (helst nytt), og hva er forskjellen mellom de to?GX-10 er i praksis helt identisk med K10D, det er en ørliten forskjell i grepet, men det skal være helt umerkelig. Det er dog nok til at batterigrepene ikke passer helt om hverandre, men tilgangen på batterigrep til GX-10 er ikke dårlig. Dessuten skal menyene være et lite hakk bedre i GX-10. GX-10 får du i kit fra 5800 (EU-modell), K10D er litt dyrere, rundt 6500. K20D og GX-20 er de nye modellene, og vil være noe dyrere i begynnelsen. Scandinavian Photo har K20D (på lager!) til 10200 (kit). Her har du en "sammenlikningstest" mellom modellene... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hvor kan jeg lese skikkelig om GX-10? Syntes ikke jeg fant noen skikkelige reviews. Og hva er forventet prislapp på GX-10 eller K10D (helst nytt), og hva er forskjellen mellom de to? Du har rett i at jeg ikke vil bytte til Nikon for så å finne ut at et K10D føles som en gudegave å hånden like etterpå. Edit: Har lest litt om hva folk har å si om DA* 16-50 f/2.8. Den høres veldig bra ut. Hmm. Begynner å håpe at K10D skal ligge bra i hånden, nå. Du bør søke på Pentax K10D år du skal lese reviews da det er mer eller mindre samme kamera. Det som er forskjell er av kosmetisk art når det gjelder knappene, pluss et annet meny-system. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Edit: Har lest litt om hva folk har å si om DA* 16-50 f/2.8. Den høres veldig bra ut. Hmm. Begynner å håpe at K10D skal ligge bra i hånden, nå. Jeg har klådd på både Nikon D80 og Pentax K10D, og det er vel de to kameraene som har passet meg best ut i fra et ergonomisk ståsted. Skulle jeg begynt forfra, så hadde jeg vurdert Pentax på det sterkeste. Tom Lenke til kommentar
pederk Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Nå spratt jeg ganske tilbake her. Fant denne sida, og det var ikke all verdens imponerende. Skarpheten er jo såvidt i samme gata som kit-objektivet jeg hadde før, og CAen er horribel. Er det der rett objektiv, eller et annet et siden det ikke er noen *? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Nå spratt jeg ganske tilbake her. Fant denne sida, og det var ikke all verdens imponerende. Skarpheten er jo såvidt i samme gata som kit-objektivet jeg hadde før, og CAen er horribel. Er det der rett objektiv, eller et annet et siden det ikke er noen *?Oppskarpingen er temmelig konservativ i Pentax-varianten, Samsung har litt sterkere, men fremdeles mye å gå på... Når det gjelder CA, var det en del objektiver på markedet med feil, de skal være rettet opp i nye varianter i dag, men det kan selvfølgelig være det er noen igjen ute blant folk. Ellers ser jeg at det er flere av bildene som har vært behandlet av folk som ikke kan sakene sine, bl.a. er det noen som er svært oppskarpet, og du ser haloer rundt kontrastene. Det er ikke CA, men artifakter som følge av oppskarpinger. Har ikke sett nøye på alle bildene, men det er i hvert fall noen av dem det gjelder. Endret 1. mars 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 http://www.flickr.com/photos/dai-chang/1300525757/sizes/o/ Dette objektivet har CA langt utover det jeg mener er akseptabelt på f/8. Muligens er det feil på det, hvis ikke er det bare å fortsette å lete. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 helge.bringeland: Hvorfor for dumt? Jeg spør folk om personlige meninger og eventuelle fakta jeg ikke har fått med meg. At det ene kameraet ikke er bedre enn det andre og at bildekvalitet ikke måles i mpx er jeg fullt klar over. Heck, bildekvalitet har ganske lite å gjøre med kamerahus uansett. At du synes de er ganske så like er den delen jeg ville vite. Du trengte ikke pakke det inn. For det første prøvde jeg ikke å pakke det inn , jeg sa rett ut min personlige mening om at jeg synes det blir for dumt. Å bytte mellom to så like kameraer , synes jeg rett og slett blir rart. Da burde du heller bruke mer td på fotograferingen og tenke litt mindre på utstyret. Jeg er helt sikker på at du visste at kameraene var like fra før, og mistenker tråden for kun å være et forsøk på å få igang nok en diskusjon om hvem som tror de har det beste kameraet av Nikon og Canon. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg har en kompis som har D80 og jeg kan ikke klare å se noen forskjell i søkeren mellom 30D og D80 med tilsvarende åpningsforhold på objektivene og fysikken på kameraene er ikke mye forskjellig. Bruker du briller? Jeg bruker briller og jeg synes at søkeren D80 er klart bedre enn 30D. Dessuten synes jeg 30D er endel raskere , men jeg er jo selvfølgelig partisk. 30D er nok raskere, men om det er relevant er en annen diskusjon. Tom Lenke til kommentar
Laban(NOR) Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Utenom det: Overbevis meg om hvor konge Nikon er! Følg instinktet ditt.. prøv noe nytt. Om du tar du feil kan du alltids gå tilbake når det gjelder hardware. Har ingen erfaring selv med canon, men visst jeg skulle anbefale noe slr så tror jeg det hadde blitt et nikon. "har ikke noen erfaring fra andre mer ker men er comfy med de jeg har sjekket ut" Sitter nå igjen med D40 og D300. Bruker de 2 til forskjellig arbeid, D40 har havnet opp som ett av de beste "dokumentasjonskamera" jeg har brukt. god .jpg prossesering, 6mpx jo lavere jo bedre mht. dokumentstørrelse uten etterarbeid for dokumentasjonsarbeid. størrelse. D300 et helt annet kamera, bruker det når jeg har lyst til å ta bilder. og når dt er planlegging inn i bildet, når kvalitet er ett spm, lav belysning, høy hastighet, muliget for å fucke opp farger og lys i meny før du tar bilde....... Når det gjelder søkeren er dette ett udiskutabelt tema, jo høyere nummer etter D nær origo sier litt om søkeren. min erfaring med D80 er bare positiv, nydelig søker,vekt,ergonomi, men den hadde noen mangler for mine behov. my2c` Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg har en kompis som har D80 og jeg kan ikke klare å se noen forskjell i søkeren mellom 30D og D80 med tilsvarende åpningsforhold på objektivene og fysikken på kameraene er ikke mye forskjellig. Bruker du briller? Jeg bruker briller og jeg synes at søkeren D80 er klart bedre enn 30D. Dessuten synes jeg 30D er endel raskere , men jeg er jo selvfølgelig partisk. 30D er nok raskere, men om det er relevant er en annen diskusjon. Tom Skal ikke være med i denne diskusjonen da den for meg ser ut for å være en Canon vs Nikon sak atter en gang, men siden jeg har 30D så må jeg si at dette med hvor raks den er er svært relevandt,ja faktisk kunne jeg tenkt meg en enda raskere og da blir jo D80 en "sinke", med hennsyn til brillebruk så bruker jeg det og ble faktisk overrasket over hvor greit det gikk . Amen. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg har en kompis som har D80 og jeg kan ikke klare å se noen forskjell i søkeren mellom 30D og D80 med tilsvarende åpningsforhold på objektivene og fysikken på kameraene er ikke mye forskjellig. Bruker du briller? Jeg bruker briller og jeg synes at søkeren D80 er klart bedre enn 30D. Dessuten synes jeg 30D er endel raskere , men jeg er jo selvfølgelig partisk. 30D er nok raskere, men om det er relevant er en annen diskusjon. Tom Jeg bruker ikke briller , at 30D er litt raskere enn D80 er sikkert like relevant som at jeg som ikke bruker briller synes at søkerne er like og at du som bruker brille synes at den ene søkeren er bedre. Det hadde vært artig om en bruker som har annen brille type enn deg hadde sagt at han synes 30D søkeren er bedre enn søkeren på D80 Nei nå synes jeg at denne diskusjonen har fått meg mer engasjert enn jeg ville , og det på småtterier , jaja slik kan det gå når man sitter og irriterer seg Lenke til kommentar
pederk Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg er helt sikker på at du visste at kameraene var like fra før, og mistenker tråden for kun å være et forsøk på å få igang nok en diskusjon om hvem som tror de har det beste kameraet av Nikon og Canon. Om det var dette jeg prøvde meg på så hadde jeg nok kommet lengre innen nå. Tråden har tross alt 50 svar. Nei, meningen med tråden var å få Nikon-brukere til å oberbevise meg om at jeg holdt på å ta et godt valg. At jeg liker* Nikon bedre enn Canon har jeg allerede funnet ut selv. Jeg ville bare ha enda en dytt i den retningen, noe jeg har fått. *Ordet "liker" betyr at det er min egne subjektive mening, og at du har rett til å ha din egen mening uten at jeg ønsker å diskutere akkurat det. Lenke til kommentar
Mync Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg har akkurat byttet ut D80, MB-D80, Nikon 18-70mm, Nikon 50mm, Tamron 90mm macro, SB-400 og SB-600 mot Canon 30D, 17-40 f/4L USM og Canon Speedlite 430EX. Har ikke merket forskjell på bildene, men syns det var moro å bytte litt.. Håper dette hjelper deg ^^ Lenke til kommentar
pederk Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Hva fikk deg til å bytte, Mync? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hva fikk deg til å bytte, Mync? Jeg vil tippe Vinglepetter og JapanPhoto Lenke til kommentar
Mync Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Hmmm... Lysten til å prøve noe nytt.. Sjokkerende tilbud Kamerahus i magnesium Linseutvalget Dette er vel hovedgrunnene. Men jeg har ikke merket noe forskjell bildemessig.. Det eneste er vel kanskje mindre støy på ISO. Noe som er fint for min del. Hva fikk deg til å bytte, Mync? Jeg vil tippe Vinglepetter og JapanPhoto Nehh... Ikke vinglepetter. Hadde D80 huset i nærmere 2 år, og ingen grunn til å ha tvil om Nikon.. Men mulighetene tillot å prøve noe nytt når ting som det skjedde. Endret 3. mars 2008 av Mync Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har ikke lest så nøye, så mulig det er nevnt før, men et par argumenter for å velge D80: -Trådløs blitsstyring direkte fra huset. På 30D må du kjøpe dyrt ekstrautstyr for dette. -Et tommelhjul og et langfingerhjul gjør innstilling av blender/lukker o.l. lettere og raskere enn på Canon. -Mye bedre og mer hensiktsmessig plassering av on/off-knapp gjør oppstart raskere (mindre fare for å miste et bilde). -Hardt beskyttelsesdeksel foran skjerm kan lett byttes om det blir ripete eller knust. På 30D må man kjøpe en beskyttelsesfilm, som for øvrig ikke beskytter mot støt. Bortsett fra dette går det stort sett på personlige preferanser om man foretrekker D80 eller 30D. Også et par av de grunnene jeg nevner, kan være farget av personlige preferanser. Finnes gode grunner til å beholde 30D også, men var ikke det du spurte om Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 At jeg liker* Nikon bedre enn Canon har jeg allerede funnet ut selv.Når alt kommer til alt er vel gjerne dette det mest viktige i hele tråden. Resten av forumet kan lire av seg så mye de vil om forskjellige systemers gode og dårlige egenskaper, men når alt kommer til alt så er det til slutt personlig preferanse som bestemmer om du trives med et system eller ikke. Selv har jeg ingen problemer med å se at det er andre systemer som gir mer teknisk ytelse for pengene enn Nikon (jeg drar gladelig frem Pentax som eksempel), men når alt kommer til alt så foretrekker jeg fremdeles Nikon (og det selv etter å ha lekt meg ganske mye med K10Den til exdama). Ingen håndfast grunn, men jeg liker rett og slett Nikon sin måte å gjøre ting på bedre. Det går på ting som plassering av knapper, design av brukergrensesnitt etc. Hvis jeg skal komme med et argument mot å kjøpe D80 akkurat nå, så er det hovedsakelig at det er en aldrende modell som dessverre ikke har fått en oppfølger ennå. Med andre ord så er den fremdeles relativt dyr i forhold til konkurrerende hus med tilsvarende ytelse. Det betyr ikke at det ikke er verdt å skaffe seg, men det vil nok være relativt dyrt i forhold til funksjonssettet inntil "D90" kommer ut. Selv kommer jeg nok til å henge fast ved D80en min en god stund fremover, siden jeg har innsett at den eneste oppgraderingen som virkelig vil gi meg nye muligheter er en D3. Lenke til kommentar
Mync Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har ikke lest så nøye, så mulig det er nevnt før, men et par argumenter for å velge D80: -Trådløs blitsstyring direkte fra huset. På 30D må du kjøpe dyrt ekstrautstyr for dette. -Et tommelhjul og et langfingerhjul gjør innstilling av blender/lukker o.l. lettere og raskere enn på Canon. -Mye bedre og mer hensiktsmessig plassering av on/off-knapp gjør oppstart raskere (mindre fare for å miste et bilde). -Hardt beskyttelsesdeksel foran skjerm kan lett byttes om det blir ripete eller knust. På 30D må man kjøpe en beskyttelsesfilm, som for øvrig ikke beskytter mot støt. Den trådløse biltsstyringen til Nikon er knall, men man MÅ ikke kjøpe dyrt ekstrautstyr til Canon. Jeg har akkurat kjøpt radiosender til blitsen min, og den kostet ikke mer enn 200kr. Og det er bedre enn IR-sender som Nikon har. Canon xxD serien har også et tommelfinger og pekefingerhjul.. Ikke på samme måte som Nikon, men fungerer helt fint. On/Off knappen til Nikon er mye bedre enn på Canon Beskyttelesesdekselet til Nikon tåler ett støt, og da må man kjøpe nytt.. Koster ca. 250kr. Kjøp heller screen protector fra 'da Products. Den er ripefri, og tåler en hard støyt. Men som Sutekh sier, det er hva man liker som er det avgjørende.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå