Snushane Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Heisann.. Jeg har omtrent null peiling på musikkanlegg, men har tenkt på å kjøpe meg 2 høyttalere alà Cerwin Vega CLS-12. Men lurer på om man bare kan koble høyttalerene rett på pcen og spille av sanger, eller om man er helt avhengig av en forsterker? Er ikke PC-en en slags forsterker? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Du må ha forsterker i tillegg. Det finnes aktive høyttalere med innbygd forsterker, noe som er mye brukt i innen profflyd(PA/studio). Frode Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 PCen kan brukes som en slags forforsterker, men det er ikke anbefalt. Når jeg sier forforsterker, så betyr det at den forsterker og behandler signalet. Det er effektforsterkerdelen i en forsterker som får det til å bli høyt. En integrert forsterker inneholder både for- og effektforsterkerdel, og det er det du bør kjøpe. CV bør du ha litt effekt på, og til CLS-12 vil jeg anbefale NAD C355BEE, som koster 4500,-. Lenke til kommentar
Snushane Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Ok.. Hva vis jeg hadde kjøpt noen mindre høyttalere, og kjøpt en forsterker til ca 2000,-? Hadde det vært no? Har ikke veldig mye å rutte med for øyeblikket. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Hva skal det brukes til, mest film eller musikk, eller 50/50? Hva slags musikk hører du mest på? Skal du bruke PC-en som lydkilde, eller skal du ha dvd/cd spiller i tillegg? Hvor stort er rommet anlegget skal stå i? Er det noe du er spesielt opptatt med når det kommer til lyd? Masse dynamikk, pen lyd? spille høyest mulig? osv. Budsjett kan også være greit å sette opp, bestem deg for en makspris du har råd til og kjøp anlegg utifra denne prisen. Endret 29. februar 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
Snushane Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Hva skal det brukes til, mest film eller musikk, eller 50/50? Hva slags musikk hører du mest på? Skal du bruke PC-en som lydkilde, eller skal du ha dvd/cd spiller i tillegg? Hvor stort er rommet anlegget skal stå i? Er det noe du er spesielt opptatt med når det kommer til lyd? Masse dynamikk, pen lyd? spille høyest mulig? osv. Budsjett kan også være greit å sette opp, bestem deg for en makspris du har råd til og kjøp anlegg utifra denne prisen. Det skal vel først og frems brukes til musikk fra pcen på rommet mitt ( ca: 15m2). Hører mest på rock som f.eks: Foo Fighters, Nirvana, litt Metallica og et veldig kresent utvalg av hip-hop. Det trenger ikke å spille så sinnsykt høyt, men er jo greit at det er litt trøkk vis det kommer noen folk. Liker myk og fyldig lyd og selfølgelig masse bass. Tror jeg skal kjøpe noe brukt. Kan vel greie å skrape sammen maks 3500,- Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Skal du først ha noe, så bør du kjøpe noe litt ordentlig. Spar heller litt penger, eller kjøp noe av den rimelige sorten. Dynavoice F6 til 1000,- + frakt for eksempel. De skal spille ganske bra selv om de er billige. En grei forsterker til de er Cambridge 640A v.2. Totalt ender det på ca 4200,- + kabler og frakt. Så du ender under 5000 totalt, noe som gir et godt anlegg for prisen. EDIT: skreiv innlegget mens du posta ... skal lete litt på bruktmarkedet og se etter noen muligheter nå Men vær klar over at 3500 er litt lite EDIT2: Disse høyttalerene bør kunne sparke godt i fra seg. Særlig på ditt lille rom. I tillegg spiller de mye penere enn CV, men har fortsatt en del av det samme trykket. Du finner nok ingen forsterkere til under 1500 som driver de veldig godt, men det er i alle fall gode høyttalere. Som sagt er 3500 ganske lite .. Endret 29. februar 2008 av Bluum Lenke til kommentar
Snushane Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Skal du først ha noe, så bør du kjøpe noe litt ordentlig.Spar heller litt penger, eller kjøp noe av den rimelige sorten. Dynavoice F6 til 1000,- + frakt for eksempel. De skal spille ganske bra selv om de er billige. En grei forsterker til de er Cambridge 640A v.2. Totalt ender det på ca 4200,- + kabler og frakt. Så du ender under 5000 totalt, noe som gir et godt anlegg for prisen. EDIT: skreiv innlegget mens du posta ... skal lete litt på bruktmarkedet og se etter noen muligheter nå Men vær klar over at 3500 er litt lite EDIT2: Disse høyttalerene bør kunne sparke godt i fra seg. Særlig på ditt lille rom. I tillegg spiller de mye penere enn CV, men har fortsatt en del av det samme trykket. Du finner nok ingen forsterkere til under 1500 som driver de veldig godt, men det er i alle fall gode høyttalere. Som sagt er 3500 ganske lite .. Men vis jeg kjøper noen mindre høyttalere enn de fra Dali der? F.eks Brukt forsterker til 2000,- og 2 mindre høyttalere 1500,- (Har forresten en ESP 10" elgitar forsterker, går det an å bruke den?) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Så du liker varm, myk lyd med god bass. DA bør i alle fall patos være et alternativ i alle fall, men det kan bli vanskelig å finne et eksemplar til så liten pris. Fant noen høyttalere da: DISSE spiller ganske bra. God bass, og varm og god lyd. Nå skriver selger at disse har noen småskader, men om det er ei lita ripe eller to har det vel ingenting å si? De er jo veldig billige. Eventuelt, DISSE eller DISSE Endret 29. februar 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
Snushane Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Så du liker varm, myk lyd med god bass. DA bør i alle fall patos være et alternativ i alle fall, men det kan bli vanskelig å finne et eksemplar til så liten pris. Fant noen høyttalere da: DISSE spiller ganske bra. God bass, og varm og god lyd. Nå skriver selger at disse har noen småskader, men om det er ei lita ripe eller to har det vel ingenting å si? De er jo veldig billige. Eventuelt, DISSE eller DISSE Kankje de Patos Basic 310 mk2 er no, men de er svære. Må man ikke ha en ganske kraftig forsterker for å drive de? Snakka med en kar som sa at det blir bedre lyd vis man heller har litt mindre høyttalere på en ok forsterker. Jeg har ikke akkurat råd til verdens beste forsterker. Om ikke det er no veldig bra og billig brukt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 310 er minstemann til patos, så DENNE drar den uten problemer. Et enda billigere alternativ HER Lenke til kommentar
Snushane Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Tusen takk for hjelpa.. Fullt mulig det blir Patos og NAD, men må tenke litt på det Takk Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 bare hyggelig:) Patos er skikkelige greier, nad også, har nad fosterker selv forresten. Ellers kan jo også Dynavoice høyttalere være et alternativ, men jeg har ikke selv hørt disse da, men har hørt at også disse skal være gode til prisne. Men du bør uansett satse på bruktmarkedet siden budsjettet er såpass lite. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Kjøp brukt hvis du kan, så får du mer for pengene. De Patosene ser veldig OK ut, og NAD er en ganske grei forsterker for deg. Litt tilbakelent i diskanten, samtidig som den har et godt trykk i bassen. Skal du ha noe varmere må du nesten over på Thule, men det kan kanskje oppfattes litt mørkt igjen. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Tipper det blir en fin match med patos og nad, patosene har en ganske myk, varm og mild diskant, mens naden er litt skarpere i toppen. Dette vil da utligne hverandre en smule, og nad er rå på basskontroll så det kommer til å funke bra. Lenke til kommentar
Snushane Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Netthandelen? Er det brukte ting? Der kan man værtfall få de patos høytalerene veldig billig. Vis det selges som er et par da. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Netthandelen selger de sikkert som nye. Så ja du kan kansje få de billig der også, hvis de ikke er veldig attraktive for andre folk og prisen kryper høyt opp på budrundene. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Noen som har testet Patos + NAD da? Har bare hørt de sammen, men syns det viker som en interessant kombo. Dette mener jeg verken positivt eller negativt. Personlig tror jeg Patos passer bedre med denne en Thule IA60. Endret 1. mars 2008 av GnoMiz Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg har hørt et par Patos Lyric 301 på en Nad C372. Det funket knall det etter min mening, bassen hadde nad'en kontroll på og fikk nesten fram mer dynamikk i høyttalerne. De hørtes større ut en de var. Lyden har heller ikke ille, patosene har jo en ganske behagelig og varm diskan, så derfor gjør det ikke noe å parre den med nad'en som er litt hissigere i toppen. Thule er heller ikke noe dårlig å kombinere med patos har jeg hørt, var bare nad som var det første som dukket opp i hodet mitt. har aldri hørt kombinasjonen patos og thule før, så den skal jeg ikke uttale meg noe om. Endret 1. mars 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Thule er som jeg nevnte litt mørkere og mer åpne i lyden enn NAD. IA60 er ikke noen kraftig forsterker egentlig, effektmessig kan den sammenlignes med NAD C352BEE, men den er mye mer gjennomført. Jeg har aldri hørt Patos, men jeg fikk demonstrert Thule IA60, IA100 og NAD C325BEE på B&W DM683, og Thule var som sagt mørkere, og hadde litt mer spark i bassen enn hva NADen hadde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå