Gå til innhold

Når kortterminaler går offline...

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg lurer litt på hva som skjer når kortterminaler i butikker går "offline", altså at de ikke får kontakt med banken? Jeg har flere ganger måttet signért på en kvittering, og så fått gått. (jeg har Visa, vel og merke)

Så jeg lurer på, den betalingen man gjør når man drar kortet når det ikke er kontakt med banken, lagres den på terminalen (evt. til man tar ut informasjonen eller det blir kontakt), eller må butikkpersonalet ta med seg kvitteringen til banken for å få tak i pengene?

Mvh.

- Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det riktignok noen år siden, og teknologien har beveget seg framover, siden jeg jobbet i butikk, men den gangen ble kvitteringer fra reserveløsning telt opp og gitt banken som kontanter via nattsafepose. Banken ordnet deretter med trekking av beløpet og sørget for at det kom inn på riktig konto.

Lenke til kommentar

Det fungerer slik at bankterminalene lagrer reserveløsningene, og når den så får kontakt igjen sender den over alle til banken. Butikken tar vare på bankslippen med signatur slik at de har bevis for at kunden har handlet. Til vanlig er det pinkoden som er bevis for dette, men når bankterminalen er nede har den ikke noen mulighet for å sjekke PIN-koden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Riktig som nuffern sier, terminalene lagrer kortinformasjon og beløpet og sender dette når de får kontakt med banken igjen, eneste grunnen for at man må signere er at ved en eventuell kontroll må butikken kunne vise til at kortet faktisk var der (de skriver ned kontrollnummeret på kortet ditt) og at eieren har signert for kjøpet...

Det at noen butikker vil ikke bruke reserveløsninger fordi det er for mye bry syntes jeg var rart, greit at man må oppbevare reserveløsningkvitteringer veldig lenge etterpå men man trenger da overhodet ikke gjøre noe med dem. Det hørtes ut som en lat sjef som ikke gidder å yte det bittelille ekstra for kundene sine.

Lenke til kommentar

Veldig rart om butikken ikke vil godta kortbruk med reserveløsning.

Tross alt, det er veldig mange som handler med kort selv i kiosker og butikker med "småvarer".

Hvis en butikkeier ikke godtar bruk med reserveløsning er vedkommende ikke interessert i å tjene penger ;)

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd et tilfelle der jeg ble belastet to ganger fordi den ene bankterminalen var nede - til tross for at jeg kunne lese "Kommunikasjon feilet. Transaksjon lagret" eller noe i displayet i et lite sekund.. Selv om jeg ikke signerte på noen kvittering eller noe.

Dette har skjedd med meg også så har blitt litt skeptisk til denne løsningen. Skulle ta ut 1000kr kontant og første gang jeg trakk kortet så fikk jeg opp en lignende melding som deg, men siden jeg ikke skrev under på noe så skulle jeg ikke bli trukket for de pengene. Andre gangen jeg trakk så skrev jeg under på kvitteringen og fikk 1000kr, noen dager senere så ser jeg på nettbanken at jeg ble trukket for 2000kr.

Heldigvis så husket han som sto i kassa at jeg bare tok ut 1000kr den dagen så jeg fikk pengene tilbake :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ser denne tråden er gammel, men håper noen kan svare på spørsmålet mitt likevel :)

Butikken jeg jobber i gikk på reserveløsning en dag, noe jeg ikke hadde vært med på før. Var derfor en to/tre kunder jeg kun fikk underskriften av og ikke kontrollnummeret, før jeg registrerte at man også måtte notere dette ned. Hva skjer da egentlig, når jeg har deres underskrift, men ikke kontrollnummeret?

Lenke til kommentar
Ser denne tråden er gammel, men håper noen kan svare på spørsmålet mitt likevel :)

Butikken jeg jobber i gikk på reserveløsning en dag, noe jeg ikke hadde vært med på før. Var derfor en to/tre kunder jeg kun fikk underskriften av og ikke kontrollnummeret, før jeg registrerte at man også måtte notere dette ned. Hva skjer da egentlig, når jeg har deres underskrift, men ikke kontrollnummeret?

I ytterste konsekvens, om kunden går i sin bank og klager på transaksjonen og vil ha den reversert, så ender dere vel etter hvert i forliksråd/tingrett, hvor vedkommende da må hevde at han ikke var i butikken med kortet og at det heller ikke er hans signatur på kvitteringa. Tviler på at så kommer til å skje.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når vi går på reserveløsninger i sjappa jeg jobber i så må vi ha underskrift på visa kort og kredittkort er ikke mulige å handle med når vi går på reserven. Vet ikke om det er sånn over alt, men sånn er det hos oss i allefall

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...