jonaso Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Det foregår for tiden anleggsarbeid rett utenfor leiligheten min. Er ofte skjermen min begynner å rise hver gang en dampalvalser begynner å trykke stein ned i grunnen. Av denne grunn oppdaget jeg i dag at den ene 20 gig harddisken min har snurra. Skulle formatere den i win2k, den kom til 97%. Da stoppet den opp,og en rar "kværne" lyd begynte. Lurer på om den anleggsbygningen kan ha skadet harddisken. Om vibrasjonene kan ha ødlagt den. Hva kan evt dette tyde på? Bør jeg kjøpe en ny en? Lenke til kommentar
gustav Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Last ned hd-produsentens programvare for å sjekke disken. Du vil da muligens få svar på ditt spørmål. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Kan tenke meg at du har bad sector på harddisken din. Lenke til kommentar
jonasto Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 ok! jeg skal kjøpe meg en ny HD i morgen. Kjøper en 20 gig. Men kan jeg utelukke at harddisken ble ødlagt grunnet veiarbeidet? Når jeg setter inn den nye harddisken,er det bare å sette den på master,så lage en partisjon,deretter formatere den? Skal legge inn win2k. Dette kan vel gjøres der. Skal ikke ha noen flere partisjoner på den enn c: Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Såfemst ikke dampveivalsen kjørte over huset ditt er det garantert ikke veiarbeidet som har forårsaket evt feil med disken. Om vibrasjonene hadde vært så kraftig at hardisken hadde blitt skadet, så ville også huset du satt i hadt betydelige skader i kontruksjon, spesiellt betongsokkel/dekke samt vinduer osv. Det finnes sensorer i hardisker idag som registrerer om en disk er utsatt for støt over ett viss nivå. Dette er implementert for da hardisk produsenter er dritta lei å erstatte hardisker på garantien som egentlig har hadt seg ett par turer i fritt fall på gulvet eller liknende Om dette er tilfellet kan du lese ut av test programvare som støtter S.M.A.R.T. Last ned fra din hd produsent eller tredjepart verktøy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå