hatun Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg har en ide til et litt uvanlig prosjekt: Fastmontere et digitalt kamera, helst speilrefleks, til å ta bilder i fast intervall, over en 3-års periode. Resultatet skal brukes i en dokumentarfilm. Det som gjør det hele litt spesielt, er at kameraet skal installeres på den andre siden av jorden, der jeg ikke har mulighet for å tømme minnekort med jevne mellomrom. Så planen er følgende: 1.Koble kamera til en laptop som 2.Her er utfordringen: Kameraet må lagre bildene direkte på laptopen 3.Laptopen gjør bildene tilgjengelig via en ftp-server. Er det noen som kjenner til et kamera som kan settes opp til å gjøre dette? Evt. har forslag til alternative løsninger? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Er det noen som kjenner til et kamera som kan settes opp til å gjøre dette? Evt. har forslag til alternative løsninger?De fleste speilreflekser har mulighet for dette, går du for et Nikon eller Canon-kamera er støtten i ulik software best. Personlig ville jeg valgt Canon akkurat til dette formålet. Det du trenger er da kameraet, strømadapter, og maskinen du skal laste opp til med ditto strømforsyning. Dersom kvaliteten ikke er ekstremt viktig, kan du gå for et kit (blir bedre enn "all" annen video likevel), ellers vil du sannsynligvis ikke zoome så mye, så du kan gå for et godt fastobjektiv med passende brennvidde. Husker ikke om det følger med software for å gjøre dette, men det finnes i hvert fall tredjepartsprogramvare som kan dette, f.eks. DSLR Remote Pro. http://www.breezesys.com/DSLRRemotePro/index.htm Endret 29. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
hatun Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Flott, takk! Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Canons originale software har støtte for å remote styre EOS serien igjennom USB kabel. Så strøm adapter til laptop og kamere + USB kabel imellom dem. Samt sette opp FTP på laptoppen + sørge for linje til den. Kan være en fordel å sette opp en UPS også som sørger for batteri drift til kamera og laptop om strømmen skulle forsvinne. Sørg for at FTP serveren gir deg rettigheter til å slette filer på laptoppen slik at det ikke blir tomt for ledig diskplass. Du får ganske billige 350D på bruktmarkedet om dagene. Evt 30D hus koster jo under 4000kr på Japan Photo, om de har fler igjen da. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Canons originale software har støtte for å remote styre EOS serien igjennom USB kabel. Så strøm adapter til laptop og kamere + USB kabel imellom dem. Samt sette opp FTP på laptoppen + sørge for linje til den. Kan være en fordel å sette opp en UPS også som sørger for batteri drift til kamera og laptop om strømmen skulle forsvinne.Har den støtte for time lapse også? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 bare obs 160.000 kr i mobil-regning på én uke det er ikke du dette ???? Da sønnen dro til utlandet på en ukes ferie, fikk han låne med seg farens mobil. Det førte til en telefonregning på 160.000 kroner. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article337585.ece gjett om pappa ble glad i den gode teknofrik sønen sin her da hehe Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Canons originale software har støtte for å remote styre EOS serien igjennom USB kabel. Så strøm adapter til laptop og kamere + USB kabel imellom dem. Samt sette opp FTP på laptoppen + sørge for linje til den. Kan være en fordel å sette opp en UPS også som sørger for batteri drift til kamera og laptop om strømmen skulle forsvinne.Har den støtte for time lapse også? Yupp. Så langt jeg klarer å se så kan du velge om du også vil lagre på CF card, eller kamera skal bare dumpe det til PC-en oppsatte mappe for download av bilder. Samt du kan sette intervall på alt fra 1 minutt til 99timer og 59 minutter mellom hvert bilde. Så setter man hvor mange bilder du ønsker å ta, minimum 2stk. Antall bilder, setter man det til 10.000stk og intervallet på 30 min f.eks så vil det holde en stund. Merk at jeg har ikke testet dette selv, så vet nok ikke mer enn det jeg bare har sett og lest intill videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå