Gå til innhold

MatLab er grisedyrt

Dovrebanen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har bruk for MatLab og kunne egentlig tenke meg å kjøpe det. Men 200 000 kroner jeg litt mer enn jeg har å avse. Av forståelige grunner blir det en runde på DC i kveld.

Prislista er her

Vet du hva en lisens innebærer forresten? Kan jo hende det er innbakt en rettighet til å gi det ut til mange bruker i en enkelt lisens, feks hvis du er et universitet så trenger du bare å kjøpe en lisens a kr 200 000 så kan alle studentene bruke det feks.

AtW

Lenke til kommentar

Matlab er et program som gjør stort sett alt. Regulering, statistikk, bildebehandling osv. Se prislista for tips om bruksområder.

Såvidt jeg kan forstå av prislista gjelder en kommersiell lisens for en bruker, ikke en maskin. Om flere bruker samme maskin må de ha hver sin lisens. Kan være jeg misforstod.

Har selv matlab for drøyt 1,16 mill om det skulle vært kommersiell lisens, men instituttet gir langt fra det for lisensen jeg benytter.

Lenke til kommentar

Søk litt til på hjemmesiden til Matlab så vil du se at lisensen til 200.000 kr er en storbruker lisens til firmaer som f.eks Norsk Hydro eller NTNU.

Fant raskt ut at de har også en student lisens

Deliverable via physical shipment only

CD-ROM required for installation, program execution, and electronic documentation

MATLAB Student Version R13 - includes:

• MATLAB ®

• Simulink ®

• Symbolic Toolbox

• Learning MATLAB and Learning Simulink books

• Electronic documentation for all products

$99.00

Norsk forhandler er forresten http://www.comsol.no

Eventuelt kan du jo dersom det er snakk om privat bruk melde deg opp i et fag ved en Høyskole eller et Universitet som underviser i bruk av matlab, flere av disse har lisenser som studenter kan innstalere på hjemme pc.

Lenke til kommentar
I militæret brukte jeg blant annet et radarprogram som koster 1 million per lisens. (RORS, Coastal Surveillance system. 4 Workstation and Logger, Military Remote Radars )

Og et vektorbasert kartprogram som kom på 18CDer.  :o  Dét er sykt mye.

Finnes det en studentversjon av det da? :)

Hehe, tror ikke det nei..

1: Har du en kystradar til omtrent 100 millioner kroner, så kan du sikkert ha nytte av det. ;)

2: Dette programmet tar for seg alle militære installasjoner i Norge, alle veier, hus, bygninger osv. Man kan velge akkurat hva man vil ha med. Ganke kult å bruke i grunn.

Lenke til kommentar

Du får studentlisens på Matlab, koster ca. kr 6500,-. Eg fikk eit tilbud frå Comsol som er norsk forhandlar. Meiner å huske at det er studentlisens på noken av dei andre modulane. Var relativt stive prisar men ikkje i nærheten av fullpris, info herwww.comsol.no. Har kjøpt Maple studentlisens derfra, kosta kr. 1675,-

Lenke til kommentar
Har du lov til å fortelle om dette da? ;)

Selvfølgelig. Jeg forteller bare om programmene, jeg sier ikke hva de gjør, jeg har ikke programvaren, jeg har ikke sagt navnet på programvaren.

Radarsystemet (RORS, Coastal Surveillance system. 4 Workstation and Logger, Military Remote Radars 1997) er forresten levert av det norske firmaet Navtek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...