Gå til innhold

MatLab er grisedyrt

Dovrebanen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som er SÅ bra med disse programmene at de er verdt SÅ mye?

Så at noen programmer der var verdt nesten en halv million osv... er det for 1 lisens?

Hmm, hvor mye har NTNU betalt for at alle studentene skal få det gratis? Eller er det kanskje de som betaler NTNU for å gi opplæring til oss slik at vi "kjøper" det for våre penger?

Lenke til kommentar

iallefall på "min" skole i sverige, må vi skrive under på en lisensavtale som sier at vi vil slette MatLab når vi er ferdig med utdannelsen og slikt. Skole versjonen er full versjon av alt mulig, men det står noe i outputs eller no slikt om at det er laga på student versjon.

Det er vel en slags snik reklame kan en vel si, fordi når du om noen år begynner å jobbe for et rikt firma så er kjangsen stor for at du vil si "men bruk matlab, da kan jeg løse disse oppgavene slik og slik, og dere vil tjene fett med penger!" og så kjøper firmaet programmet, du får et verktøy du kan bruke, firmaet får en effektiv ansatt og _Matlab folket får mer penger.. win-win eller no.. ?

Lenke til kommentar
Hva er det som er SÅ bra med disse programmene at de er verdt SÅ mye?

Dyrt å utvikle, få brukere. Da stiger prisen.

I militæret brukte jeg blant annet et radarprogram som koster 1 million per lisens. (RORS, Coastal Surveillance system. 4 Workstation and Logger, Military Remote Radars )

Og et vektorbasert kartprogram som kom på 18CDer. :o Dét er sykt mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...