richardhal Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hei tenkte og kjøpe meg en blitz en sb-600 fra nikon, er det noen som har erfaring med denne eeller er det andre dere anbefaler i samme pris klasse ca 1600, vil jeg merke stor forskjell ved og bruke en slik blitz kontra den jeg har oppe på mitt nikon d40x kamera? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hei tenkte og kjøpe meg en blitz en sb-600 fra nikon, er det noen som har erfaring med denne eeller er det andre dere anbefaler i samme pris klasse ca 1600, vil jeg merke stor forskjell ved og bruke en slik blitz kontra den jeg har oppe på mitt nikon d40x kamera?Det vil være et utmerket valg til D40(x), mest sannsynlig det beste valget med tanke på ytelse vs. størrelse og balanse (rent fysisk, hvordan det blir å holde). Forskjellen fra den interne vil være som natt og dag, du kan nesten sammenlikne det med mobilkamera og speilrefleks. Den interne bruker du hvis du ikke har noen alternativer til å få brukbart bilde ellers, den eksterne bruker du fordi det er gøy å eksperimentere med belysning. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 SB-400 må også med i vurderingen i tilfelle du ikke har behov for alt som SB-600 har. Hovedproblemet jeg har med SB-600 er at den er såpass stor at jeg aldri tar den med uten at jeg vet at jeg kommer til å få bruk for den. Det og de kryptiske menyvalgene. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg har "bare" SB-400 og er helt enig med K-ryeng. Forskjellen er som natt og dag, samtidig som den er liten og nett. Lykke til med ny blits, uansett hvilken di velger mvh Øystein Lenke til kommentar
olemwold Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Med kursen som den er idag, så får du sb-800 til 1600,- fra USA;) Lenke til kommentar
richardhal Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 1600? hvilken adr. finner jeg den på da.? Takk for alle svar, men hva er egentlig forskjellen på en sb 600 og en 800 når du ser pris forskjellen så er jo den helt vannvittig. Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Har kjøpt sb600 i New York for ca.1100. Har ikke fått prøvd den skikkelig ut ennå, men virker som det er en fantastisk forbedring fra min gamle sb26, for ikke å snakke om forskjellen fra den innebygde. Sier som Bjørn Rørslett, den innebygde kan man med fordel dra noen skikkelig kraftige taperemser over, så man er sikker på at den holder seg nede. Lenke til kommentar
olemwold Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg har en kar som kjøper for meg på adorama i NY (www.adorama.com), alternativt har du www.bhphotovideo.com. 1600,- er nypris med etui og de forsatsene som er i "plain-kitet" selvfølgelig..(uten toll og tull..)Har brukt 800'n såvidt selv tidligere og den er jo den beste blitzen som er å få tak i:-) (med unntak av spesielle behov..) Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Sier som flere andre her, SB-400 er utrolig liten, enkel og nett, du har bare 1 knapp, on-off - og kan i de fleste tilfeller få meget gode resultater med den. Ulempen med den er at den bare kan vippes opp, ikke til siden. Mye kan sies om Ken Rockwell og hans tilnærming til foto, men her er iallfall hans syn på SB-400 sammenfallende med mitt - les hva han skriver om SB-400 før du bestemmer deg. Prisen ligger på under 1000-lappen noen steder. Vil du jobbe mer kreativt med blitz vil jeg tro SB-600 er et mye bedre alternativ, tror det er viktig at du gjør deg noen tanker om hvilket bruk du skal ha den til før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg valgte SB-400 pga størrelsen. Kan faktisk ha det montert på kameraet når det ligger i kamerasekken. Det hadde aldri gått med SB600 eller SB800. Men SB-600 og i alle fall SB-800 har jo bedre ytelse og rekkevidde etc....men prisen er deretter. Bestemte meg for å starte med SB-400 og heller gå oppover om behovet kommer.. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Takk for alle svar, men hva er egentlig forskjellen på en sb 600 og en 800 når du ser pris forskjellen så er jo den helt vannvittig.SB-800 er litt bedre på stort sett alt og er vesentlig kraftigere. Hvis du har behov for SB-800 så vil ikke noe dårligere være godt nok. Har du ikke behov så er det bortkastet penger. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Selv kjører jeg Sigma 500. Meget fornøyd lede tall på 53. Den har kommet i ny utgave og heter dg st 530 Pris i norge alt fra 1600 til 1800. Og den er selfølgelig bedre en Nikons orginale sb600. Så i Reklama som datt i posten i går at Elite Foto Selger sb400 til 799,- Billigste nett butikk her inne er 1200 så er jo vært penga den lille pene slanke blitzen. Vurderer selv å skaffe meg den, da det er litt drass med den store. Med SB-400 så vil jeg kunne få kamra nedi veska med blitzen på. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Selv kjører jeg Sigma 500. Meget fornøyd lede tall på 53.Ledetallet alene sier ingenting. Man må sammenligne på samme brennvidde, samme ISO og bruke samme måleenhet. For eksempel så har Sigma 530 DG ST et ledetall 31 ved 35 mm og ISO 100. Nikon SB-600 har ledetall 30 ved samme brennvidde, forskjellen er 3%, noe som er umulig å oppdage. Om Sigma gir mer for pengene enn Nikon vil variere alt etter behov siden spesifikasjonene ellers ikke er identiske. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Til vanlig fotografering er sb600 kraftig nok. Jeg merker ingen forskjell mellom sb600 og sb800 til vanlig. Man kan sikkert merke forskjell i store mørke rom. Jeg har ikke prøvd å sammenligne da. Ellers kan sb800 brukes til master og styre flere andre blitzer. Men jeg foretrekker selv å bruke kamraets interne blitz til master. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Jeg savner strobe funksjon på SB600, det tror jeg finnes på SB800. Hadde det ikke vært for at jeg fikk min SB600 for 200kr ny i butikk, hadde jeg kjøpt SB800. Francis EDIT: Skrivefeil Endret 7. mars 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
olemwold Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg savner strobe funksjon på SB600, det tror jeg finnes på SB800. Hadde det ikke vært for at jeg fikk min SB600 for 200kr ny i butikk, hadde jeg kjøpt SB800. Francis EDIT: Skrivefeil Er det ikke strobefunksjon på sb600?? Det er det jo til og med på den innebygde bittelille blitzen i min D300.. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Det er ingen strobe på SB-600, Det er heller ingen commander mode for å fjernstyre andre blitzer fra SB-600 selv om D300 har det også. Skal man ha alle funksjonene så må man ha SB-800 eller muligens en blitz av et annet merke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå