Fornax Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei, har følgende problem: Har en laptop jeg bruker som "musikkdatabase". Til denne har jeg in iPod, og disse er syncet til hverandre via iTunes. Kjøpte idag en Aple Universal Dock. Denne gjør at jeg kan koble iPod'n opp mot forsterkeren og ha en bra lyd. Hvis jeg koblet en minijack rett fra iPod'n (uten å bruke iDoc'n) til forsterkeren låt det helt j.... Jeg ønsker i tillegg å koble opp laptop'n til anlegget/forsterkeren. Trodde dette kunne gjøres via headphone/speaker line-out fra laptop'n, via iDoc'n med iPod kabelen (USB-iPod kabel), og så fra iDoc'n til forsterkeren via minijack-phono kabelen. Dette gikk selvfølgelig ikke... Kobler jeg laptop'n direkte til forsterkeren ned minijack-phono kabelen låter det dårlig, og det er en masse feedback, lyd bare i en høyttaler o.l. Hva i all verden skal til for å koble opp laptop'n til foresterkeren? Hvor mye dillball-stæsh trenger man egentlig for å kunne koble opp iPod'n (endelig fått til det;) OG en laptop til samme forsterker? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Det skal ikke være verre enn å bruke en minijack til RCA kabel mellom de to. Hva slags forsterker er det snakk om her? Lenke til kommentar
Fornax Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Det skal ikke være verre enn å bruke en minijack til RCA kabel mellom de to. Hva slags forsterker er det snakk om her? Det er Electrocompaniet EC4.7 forforsterker (koblet til Electrocompaniet AW120 effektforsterker), ie med vanlige phono-innganger. RCA...er ikke det det samme som phono plugg/kabel? Isåfall er det det jeg har prøvd, og det låter like ille som man plugger iPod'n rett til forsterkeren. Virker som utgangen fra laptop og iPod er så svake/dårlige (og beregnet på øretelefoner/direkte kobling til lettdrevne høyttalere) at man trenger et mellomledd for å koble det via forsterker? Med iPod'n var det iDoc'n som "forsterket" iPod signalene... Men fungerer som sagt ikke rett fra laptop->forsteker (uten et eller annet imellom tydeligvis). Har testet laptop'n utgangen - og det høres bra ut hvis jeg plugger øretelefoner rett inn i laptop'n...(så utgangen er ikke defekt). Søkt på nettet, men finner ikke noe godt svar... Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hvis du har høyttalere i samme klassen som forsterkeren vil jeg tro jeg har funnet problemet ditt. Stereoutstyr i en sånn prisklasse er langt mer kresne på signalet som blir brukt til å spille musikken, følget prinsippet dritt inn,dritt ut. Altså smart med en DAC eller holde deg til å bruke en god CD-spiller. Lenke til kommentar
Fornax Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Hvis du har høyttalere i samme klassen som forsterkeren vil jeg tro jeg har funnet problemet ditt. Stereoutstyr i en sånn prisklasse er langt mer kresne på signalet som blir brukt til å spille musikken, følget prinsippet dritt inn,dritt ut. Altså smart med en DAC eller holde deg til å bruke en god CD-spiller. Ja. Men det var verre enn som så: banalt problem... minijack-pluggen jeg hadde var av den "fete" typen. Det gjorde at pluggen ikke kom helt inn i laptop'n pga chassiset på laptop'n! Derav det nærmest ikke eksisterende signalet, og feedbacken, selv om det virket som pluggen satt godt. Men det er som du sier: drit inn-drit ut. Det låter ikke som en god gammel vinyl;)...så kan jo vurdere en DAConverter ja. Noen som har prøvd det? Er det noe man kobler via usb-porten til laptop'n/PC-en eller går signalet fortsatt ut via minijack? Edit- ved ettertanke kan det vel ikke gå ut via minijack da dette signalet allerede er analogt...;-P Takk for hjelp! Endret 29. februar 2008 av Fornax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå