Gå til innhold

Kommune tok lommepenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter det jeg forstod er jo det direkte tyveri. Kommunen tar fra de privates penger, det bør da vell være straffbart, selvom de gav det tilbake.

Jeg tror nok det er litt mer komplisert enn som så. Antagelig er det en konto som skolen åpnet på vegne av elevene, og siden kommunen eier/driver skolen så er det strengt tatt de som eier pengene da. Det er vel neppe slik at alle 21 elevene "eier" pengene sammen, rent juridisk sett. Men jeg er likevel enig i at det er de som "eier" dem moralsk sett, selv om dette argumentet neppe ville gått gjennom i retten.

Lenke til kommentar

Feilen her var vel at pengene ble satt inn på en konto som kommunen disponerte og som ikke var øremerket i regnskapet til tiltenkt formål?

 

Hvem har da gjort noe galt?

- den som i god tro tok pengene i fra en "anonym" konto for å dekke tap andre steder?

- den som overførte pengene til kommunen og da bryte regelverket rundt skolekasse?

 

Her har jo dagbladet vinklet det inn på en såpass fin måte at det nok gjør underverker for besøkstallene.

 

Det er mange ugler i denne mosen...

Lenke til kommentar

Jo, hvis det er elevene på frivillig grunnlag har samlet inn penger selv, så er det de som eier dem. Har hørt at det ikke er lov for klasser å ha penger, men hvis de gjør det privat er det en annen sak. Men hvis elevene har tjent penger via skolen, som et skoleprosjekt er det skolen sine penger, men mener som sagt å huske at det ikke er lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...