reds Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Halloen! Som kjent leveres Suzuki SMX/RMX med tidenes værste frontlykt - ei pære på 15 watt. I tillegg til å ha en reflektor som sprer litt dårlig, sier det seg at det ikke er noe særlig på norske mørke skogsveier. Jeg har bare hatt min SMX i høst, og på nettopp den tiden er godt lys viktig. Det er faktisk veier jeg ikke har kjørt fordi jeg ikke ville ligge på stripa og gamble. Har vært i grøfta pga. akkurat det også! Så jeg bestemte meg for å skaffe ei 55 watts H1 halogenpære siden jeg hadde hørt at det ikke var mye styr å sette den over i min reflektor. Siden jeg selv gjorde det, har jeg bilder og jeg vet hva som skal til. Her kommer nå en kjapp forklaring fra min side: - H1-pære på valgfri wattstyrke. Anbefaler ikke over 50-60w på grunn av at dynamoen til disse syklene ikke leverer mer enn 90/100w. Den pæra jeg valgte ser slik ut: Her sammenlignet med originalen: - Skive med innvendig diameter på 10mm og utvendig diameter på rundt 30mm, eller så stor at den går rundt hovedmodulen på pæra, og ikke selve ringen rundt. - En ledningsstump eller to. - En kabelsko med en bredde på 7-10mm, eller en som passer på sokkelen til pæra. - Loddeutstyr UNDER HELE PROSESSEN MÅ DU IKKE VÆRE BORTI GLASSET PÅ PÆRA! Du etterlater fettmerker som gjør at den brenner seg og ryker når du setter strøm på den! Når du har alt nevnt ovenfor, så gjør du følgende: 1. Plukk ut den gamle pæra 2. Sett skiva nedi der pæra stod før Her må du passe på at den ikke faller gjennom. 3. Sett pæra nedi din nye sokkel 4. Finn fram kabelskoen din. Plukk av gummien, og bøy kabelskoen slik at den blir bøyd bort i fra den enden som er åpen. Se bilde for eksempel. Kabelsko i riktig størrelse: 5. Nå må du sette kabelskoen opp-ned på enden på pæra slik at den peker på skrå ned i reflektoren. Deretter flytter du den pinnen som før holdt pæra på plass over på kabelskoen som du har satt på opp-ned på halogenpæra. Se bildet, så forstår du det lettere Før du setter på den pinnen, er det lurt å tvinne/lodde fast ledningen som skal brukes til å lede strøm fra den ene polen til pæra. Her har jeg tvinnet, ikke loddet enda. Dette bør gjøres ordentlig for å unngå kortslutning! Hvis du gjør dette ordentlig, kan du bruke de originale festene for strøm i tillegg. Jeg loddet på begge punktene, og dette fungerer knallfint. De originale ledningene trenger ikke å modifiseres, og du kan bruke gummihetta som stod over baksiden av reflektoren før også. Når det gjelder temperaturen i reflektoren med ny pære, er denne så høy at jeg akkurat kan holde håndflaten på glasset foran uten at jeg brenner meg. Derfor anbefaler jeg ikke å bruke noen kraftigere pærer uten ny reflektor! Her er noen bilder av mitt resultat: Så nå kan du kjøre i skauen til langt på natt og alikevel se stien foran deg! Have fun - og kjør forsiktig! Jeg tar ikke ansvar for helseskader, ødelagte deler eller andre skader som måtte oppstå ved bruk av denne veilederen. - Marius E Endret 28. februar 2008 av Marius E 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Denne bør bli prioritert med en gang Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hva skjer når du blir stoppet i teknisk kontroll og de vil se nær og fjernlyset ditt? Lenke til kommentar
reds Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Suzuki SMX/RMX har i alle år blitt levert KUN med en lysstyrke. Denne er jo tilnærmet styrken på et gjennomsnittlig ryggelys, da. Så det vil ikke være noe problem. Har rapportert for sticky, får se hva det blir til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hæ? Har ikke RMX nær og fjernlys? Kun nærlys da? Lenke til kommentar
reds Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Jupp, sånn blir de levert fra fabrikk. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Eller et såkalt multilys som noen kaller det Lenke til kommentar
reds Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Telys kalles det. 1 Lenke til kommentar
HondaMt-500 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Veldig bra tråd detta... tengte på noe lingnene på 5ern min men sikkert helt umulig Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Fin fin tråd. Har en kamerat som har klagd på dårlig lys på sin RMX. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) at eg ikkje har lest dette før. har klaget over lyspæra i 2 år nå snart. eg og en venn har rmx, han kjører ikkje når det er mørkt og eg kjører viss eg må, bare på grunn av de dritt lyset somer i. Dette skal eg skifte nå som høsten kommer! takk for guide Endret 25. august 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
HøYgaFFeL Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Suzuki SMX/RMX har i alle år blitt levert KUN med en lysstyrke. Denne er jo tilnærmet styrken på et gjennomsnittlig ryggelys, da. Feil;) de har faktisk blitt levert med 2 noen fåtall har både nær og fjærnys i norge; gudene veit hvorfor flertall blei solgt med bare kun en lysstyrke.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Enn så lenge er trimmingsdiskusjoner forbudt her på forumet. Det er i tillegg off topic i denne tråden. En post er slettet. Geir Lenke til kommentar
Andreas212 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 noen som selger en moped, let me know Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Denne burde vært flikka litt på slik at bildene ble vist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå