Kennayeh Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Hei Har kjøpt meg et "nytt" (brukt 2,5 år gammelt) EOS 350D Kjøpt på elkjøp. Fikk med kvittering. Problemet er at ved nattfotograferinger får jeg masse røde og blå, samt lysegrå prikker på bildet. Dette skjer ved høy ISO (400 og oppover) Det er synlig under også, men da må du vite hvor de er, og ha lang lukkertid. Se vedlegg (ISO 800, 25 sek lukkertid med objektivdeksel på) Hvor går grensa for garanti/reklamasjon? Hva bør jeg gjøre, og hvordan bør jeg gå fram? Kenneth Endret 28. februar 2008 av Kennayeh Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 PÅ lukkertider over et sekund så regner man det stort sett som normalt. Det finnes sikkert 10 tråder om detaljene. Trikset er vanligvis å slå på støyreduksjon for lage eksponeringer, det vil føre til at det tar betydelig lengre tid å klargjøre bildet. Lenke til kommentar
Kennayeh Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Så jeg må bare godta dette? Skuffende.. Egentlig. Dette har jeg ikke hørt om før jeg opplevde det selv, og begynnte å søke etter det på internet. På mitt kamera kan jeg bare bruke støyreduksjon på ISO 800 30sek lukkertid eller bulb, eller på ISO1600 og lukkertid over et sekund.. Finnes det noe bra gratisprogramvare der ute som kan fjerne det lett? har prøvd et par forskjellige, men de sliter med de røde prikkene. Det beste jeg har prøvd er et som trenger et sort referansebilde, det tar det meste, men det er ikke alltid jeg husker å ta dette bildet..... Nei... Hvis så mye som dette er vanlig så ble jeg litt skuffet over ny-investeringen min...... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Kameraet har en innebygget funksjon for fjerne denne typen støy. Jeg mener at den er gjemt som en custom funksjon og kalles støyfjerning ved lange lukkertider. Tom Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Finnes det noe bra gratisprogramvare der ute som kan fjerne det lett? har prøvd et par forskjellige, men de sliter med de røde prikkene. Kameraet gjør dette selv hvis du skrur på støyreduksjon. Da tas først bildet, og deretter varmes bildebrikken opp nøyaktig like lenge som eksponeringstiden slik at kameraet 'ser' hvor de aktuelle pixlene er og fjerner dem fra bildet. Dette fungerer som regel veldig bra. Ved lange lukkertider så er slike 'problemer' helt vanlig, og å dra opp i hele 25 sekunder med iso 800 som i eksempelet ditt er jo ekstremt og har vel lite med 'real life'-situasjoner å gjøre. Lenke til kommentar
Kennayeh Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Ved lange lukkertider så er slike 'problemer' helt vanlig, og å dra opp i hele 25 sekunder med iso 800 som i eksempelet ditt er jo ekstremt og har vel lite med 'real life'-situasjoner å gjøre. Dette er noe som dukket opp i forbindelse med "forsking" på nytt kamera... Ble bare litt paff... Jeg får ikke støyfjerningen til å fungere på 400 ISO??? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hva med et analogt kamera til de lange lukkertidene? Digitalt er fremdeles ikke best på alt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Ved lange lukkertider så er slike 'problemer' helt vanlig, og å dra opp i hele 25 sekunder med iso 800 som i eksempelet ditt er jo ekstremt og har vel lite med 'real life'-situasjoner å gjøre. Dette er noe som dukket opp i forbindelse med "forsking" på nytt kamera... Ble bare litt paff... Jeg får ikke støyfjerningen til å fungere på 400 ISO??? I følge manualen, så skal støyreduksjonen virke fra ISO 100-800 og lukkertid er lengre en 30s. Så du ventet nok ikke lenge nok. Du må bruke Bulb. Tom Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Analog film er en velgig ulineær respons på lys, spesielt i dårlig lys. Dermed må man øke eksponeringstidene betraktelig og i noen tilfeller til det umulige når det er lite lys og man bruker film. Det kan forbedres ved å dope filmen med hydrogen og bruk av preflash. Men på samme måte kan man forbedre bildebrikken i kameraet ved å kjøle den ned eller bruke andre triks. Så digitalt har et solid forsprang i dårlig lys uansett hvordan man ser det. Jo mindre lys det er jo større blir forspranget. På mitt kamera kan jeg bare bruke støyreduksjon på ISO 800 30sek lukkertid eller bulb, eller på ISO1600 og lukkertid over et sekund..Det kan stemme, jeg mener å huske at Canon har forskjellige tidsgrenser alt etter hvilken ISO man bruker. Hvis du får plagsomme hot pixels med støyfjerning for lange lukkertider slått på så er det grunn for reklamasjon. Siden støyfjerningen ikke er aktiv på de lukkertid/ISO kombinasjonenee så er det klart at det er meningen at man ikke skal være plaget av hot pixels ved de kombinasjonene. Dermed har du fått feilvare. Lenke til kommentar
Kennayeh Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Hvis du får plagsomme hot pixels med støyfjerning for lange lukkertider slått på så er det grunn for reklamasjon. Siden støyfjerningen ikke er aktiv på de lukkertid/ISO kombinasjonenee så er det klart at det er meningen at man ikke skal være plaget av hot pixels ved de kombinasjonene. Dermed har du fått feilvare. Har ikke feilpiksler når jeg bruker støyreduksjon innebygd i kameraet. Heller ikke på et bilde jeg tok med ISO 100 f/22 og 10 sekunders lukkertid.. Men med 800 ISO og 20 sek. blir det mye, da fungerer heller ikke støyfjerningen. Hadde vært artig å sett på resultatet hvis noen andre la ut et bilde med objektivdeksel på, 800 ISO og 20+ sekunder lukkertid, bare for å sammenligne.... kenneth Endret 29. februar 2008 av Kennayeh Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg fikk bøtter og spann av hot-spots. Dette er riktignok ISO 200, men ISO 800 var like ille. Men dette er jo akkurat det man kan forvente ettersom lukkertid er kortere enn 30s, Støyreduskjonen blir kun ihverksatt med en lukkertid på mer enn 30s (i bulb). Dette er forklart på side 148 i manualen. Jeg har hatt 350D i snart 3 år, og dette har aldri plaget meg. Jeg har et par bilder fra nyttårsaften hvor det er et par hot-spots, men det fikset jeg lett i PS Elements. Så min konklusjon er at dette er normalt og ikke noe å reklamere på. Tom Lenke til kommentar
Kennayeh Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Da ser jo problemet mitt relativt vanlig ut. Ble litt "tatt på senga". Hadde muligens litt høye forventninger.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå