Gå til innhold

Merkelegt system for strømmprisen

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Strømmprisane no for tida er jo enorme.

Eg har hørt at vi i norden har vi eit felles strømmnettverk, altså at strømmprisen blir regulert av kor mykje strøm vi har.

Alle veit jo at det regnar mindre i Sverge enn det gjør i Norge og i danmark har jo dei nesten berre vindmøllar, så eg tippar at det er vi som produserar mest strøm.

Då blir jo vår strøm dyrare på grunn av at dei ikkje produserar nokk.

Det kan renne over i vannmagasina våre, men vis ikkje Svenskane får vatn i sine og vis det ikkje er vind i danmark, blir ikkje strømmen billigare for oss, altså dobbel liding!

Kva syns dykk om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke systemet er helt slik som du fremstiller det, men det er korrekt at vi i Norge er med i et nordisk(nord-europeisk) strømmarked. Jeg tror at sverige har atomkraftverk og andre kilder til strøm, det samme gjelder danmark. Jeg tror faktisk det er meget sannsynlig at danskene importerer strøm fra for eksempel Tyskland.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet koster strømmen like mye i Sverige som i Norge "på børs".

Men i Norge har vi elavgift, nettavgift osv som er med på å dra opp prisen et par hakk.

Om vi ikke hadde hatt nettleie så hadde den prisen vært innbakt i strømprisen og du måtte holdt deg til din lokale srømlevrandør.

Forsåvidt så er vel strømmen drastisk billigere i Norge enn i resten av Norden? Såpass billig at vi ikke gidder å skru av lyset på dass en gang. (Mener jeg på å ha lest sist gang gamlingene falt som fluer fordi strømmen var så dyr)

Lenke til kommentar
I utgangspunktet koster strømmen like mye i Sverige som i Norge "på børs".

Men i Norge har vi elavgift, nettavgift osv som er med på å dra opp prisen et par hakk.

Sverige har sine avgifter de også. Min far viste meg strømregning han hadde på hytta (i sverige) for en tid tilbake. 500 sek i fastavgift, 100 sek i nettleie, 6,50 sek i strømforbruk. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...