Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen adgang etter restoring

Anbefalte innlegg

PC min begynte å bli noe rar så jeg satte den tilbake i tid for å se om noe ble bedre. Etter dette får jeg ikke lov til å gjøre noe som helst, ikke kan jeg spille av film, ikke musikk, ingen programmer åpner seg osv...eneste som virker er internett. Kommer meg ikke inn i min datamaskin eller bruke "kjør" feltet. Hva kan jeg gjøre her for har ikke lyst til å formatere siden skolearbeidet er der inne.

Kommer opp feil melding som sier" kan ikke finne filen eller du har ikke nok brukerettigheter" (enkelt oversatt fra engelsk)

Jeg kan heller ikke laste ned filer, men kan tydligvis slette dem

Har MSI K8N diamond, Opteron 144

Kjører XP Home

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som det er et problem med rettigheter ved tilgang til filene dine, dvs. at du har mistet rettigheter, noe som kan skje av og til. Så vidt jeg har forstått er det ikke like enkelt å endre det i XP Home som i XP Pro, så det er mulig dette ikke vil fungere: Gå inn i explorer og høyreklikk på c-disken og velg properties. Forhåpentligvis har du en security tab der (om du ikke har det, prøv å boot inn i safe mode ved klikke F8 under oppstart av pcen).

Under security taben skal du ha en liste med brukere og grupper som har tilgang til filene dine, og om du markerer en av disse kan du videre definere tilgang under "permissions" i samme vinduet. Lista med navn skal vanligvis inneholde din egen login bruker, SYSTEM og muligens også gruppa Administrators og Everyone. Sørg får at din bruker står der og at du har full kontroll over filene under "permissions". Om ditt brukernavn ikke står der skal du legge det til. Legger du til Everyone så vil du vanligvis løse alle tilgangsproblemer, men det kan også være en sikkerhetsrisiko.

Det finnes en grei intro her med bilder:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/n...ermissions.mspx

Om det virker som at alt er iorden er det også mulig at brukeren din ikke lenger er medlem av gruppen administratorer, om den skal være det. Velg kontrollpanel, administrative verktøy, datamaskinsbehandling, og så lokale brukere og grupper. Du kan her se hvilke grupper brukeren din er medlem av og ev. melde brukeren din inn i administrator gruppa.

Om du har problemer med å få tilgang til å sette rettigheter kan du prøve å gå inn i kontrollpanelet og opprette en ny brukerkonto som har administratortilgang, om du har tilgang til å gjøre det. Logg så inn med den kontoen og utfør endringene derfra.

Endret av substeve
Lenke til kommentar
Det høres ut som det er et problem med rettigheter ved tilgang til filene dine, dvs. at du har mistet rettigheter, noe som kan skje av og til. Så vidt jeg har forstått er det ikke like enkelt å endre det i XP Home som i XP Pro, så det er mulig dette ikke vil fungere: Gå inn i explorer og høyreklikk på c-disken og velg properties. Forhåpentligvis har du en security tab der (om du ikke har det, prøv å boot inn i safe mode ved klikke F8 under oppstart av pcen).

Under security taben skal du ha en liste med brukere og grupper som har tilgang til filene dine, og om du markerer en av disse kan du videre definere tilgang under "permissions" i samme vinduet. Lista med navn skal vanligvis inneholde din egen login bruker, SYSTEM og muligens også gruppa Administrators og Everyone. Sørg får at din bruker står der og at du har full kontroll over filene under "permissions". Om ditt brukernavn ikke står der skal du legge det til. Legger du til Everyone så vil du vanligvis løse alle tilgangsproblemer, men det kan også være en sikkerhetsrisiko.

Det finnes en grei intro her med bilder:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/n...ermissions.mspx

Om det virker som at alt er iorden er det også mulig at brukeren din ikke lenger er medlem av gruppen administratorer, om den skal være det. Velg kontrollpanel, administrative verktøy, datamaskinsbehandling, og så lokale brukere og grupper. Du kan her se hvilke grupper brukeren din er medlem av og ev. melde brukeren din inn i administrator gruppa.

Om du har problemer med å få tilgang til å sette rettigheter kan du prøve å gå inn i kontrollpanelet og opprette en ny brukerkonto som har administratortilgang, om du har tilgang til å gjøre det. Logg så inn med den kontoen og utfør endringene derfra.

har prøvd dette men uten hell. Får logget inn i safe mode og endret på tilganger, setter opp alle med tilgang til alt (mitt navn, users, administrators osv) med ingenting virker alikevell. Ikke i safe mode heller kan jeg bruke programmer etc.

Er det kun formatering som gjelder tro?

Lenke til kommentar

Hvordan var det egentlig når du så på tilgangsrettighetene, så det bra ut eller endret du på noe? Har du sjekket tilgangsrettighetene spesifikt for et program du prøver å kjøre (exe fila) eller så du bare genrelt på c-disken? Filer på lavere nivå skal arve rettigheter fra høyere nivå, men det er ikke sikkert det er tilfellet for deg. Har du prøvd å opprettet en ny bruker med administrator rettigheter og logge inn med denne? Hvordan ser ikonene i program menyen din ut, er det som det skal eller vises kun msdos ikonet ved siden av program navnene, noe som betyr problem med tilgangsrettigheter?

Ellers settes også noen rettigheter (som tilgang til dos vinduet) i Local Policies. Det får du tilgang til ved å gå på Start -> Run, og skrive gpedit.msc (du må vel gjøre dette i safe mode eller med en annen bruker). Alt her skal stå på "Not configured".

Ambefaler deg også å google den eksakte feilmeldingen.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

problemet er at jeg får ikke adgang til "kjør" feltet, ikke i safe mode engang. uansett hva jeg skriver der får jeg samme feil melding (cannot find the specifield file or you dont have permission to acess it)

Ergo får jeg ikke lagt til brukere eller sett hvem som er brukere dessverre. Har aldri vært borti et så rart problem, og tro meg jeg har hatt de fleste gjennom årene

Lenke til kommentar

Du kan sikkert søke på gpedit eller finne den, ligger i windows mappa et sted. Du kan også lage en ny administratorbruker bruker i kontroll panelet, om du har adgang til det? Ellers så skrev jeg en del andre ting i forrige post. Såvidt jeg forstår så har du ennå ikke funnet ut om det tilgangsrettigheter som er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...