Gå til innhold

Kan noen anbefale meg et nytt hovedkort til ubuntu filserver?

Anbefalte innlegg

ok, Jeg tror det gamle hovedkortet, eller i alle fall den gamle prosessoren, en sempron 1,6Ghz er skikkelig overbelastet. Den sitter på et Asus K8N4-E deluxe hovedkort. Med totalt 20 disker tilkoblet maskinen og mange av dem i raid5 så sliter prosessoren med å holde følge.

Den billige løsningen ville være å få tak i en socket 754 Athlon prosessor som oppgradering, men de er veldig ettertraktet på bruktmarkedet.

Jeg trenger et nytt hovedkort med et raskt chipset som har god støtte i ubuntu. Jeg leser at AMD planlegger å slippe mye dokumentasjon på både chipsets og skjermkort og jeg er en AMD fan til siste slutt.

Hovedkortet bør ha 8 sata porter men ikke mindre enn 6. det må ha mange utvidelses spor, minimum 2 pciex1 eller raskere og 2 PCI, i tillegg til 2 pciex16.

Jeg sikla på nvidia sitt dual socket F kort med 12!!! sata porter onboard! men det blir dessverre en god del over mitt budjett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både SB600 og SB700 brikkesettet rapporteres å funke finfint, så du har fritt valg. Via har en noe broket historie, men nå har jo også de hivd seg på bølgen med ferdig-PC med linux (ref. http://www.walmart.com/catalog/product.do?product_id=7754614 ) så selv Via kan være greit. Selv har jeg brukt nvidia brikkesett med AMD i mange år, og det har alltid funket godt.

Synes likevel det er rart Sempron sliter hvis du kun kjører filserver, men du kjører kanskje en del annet også.

Lenke til kommentar

Å kopiere store filer fra en non-raid disk til et raid 5 array bruker ca 80% cpu kraft og går med ca 50mb/s. veldig bra sammenlignet med win xp som jeg kjørte med før, der var hastigheten sjelden på mer enn 20-30mb/s. Selv med raid. Men der brukte overføringen fra 0-10% CPU kraft.

Får se hvordan det går, jeg savner en ekstra pciex8/16 slott da. Dette har 3 pciex1 og 3 pci. Jeg prøvde med skjermkort på pci men da falt hastigheten så kraftig på promise ultra 100TX2 pci kortet at det var lite aktuelt. vurderte og skaffe et pciex1 skjermkort men de koster mer enn et nytt Hk så...

32bit 33mhz pci buss er ganske begrenset... utgått på dato.

Lenke til kommentar

Morsomt at du fikk så bra ytelsesøkning, selv om jeg fortsatt synes CPU bruken virket høy. Uansett, i dag kan du jo plukke opp en dualkjerne A64 for slikk og ingenting, så du burde kunne rigge deg opp en skikkelig sak for en drøy tusing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...