Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig singnal inne til bærbar pc, pga ekstern antenne ute.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med dårlig singnal inne til min bærbare pc pga. at jeg har en ekstern antenne på min WRT54GL som henger ute og tar imot bredbånd fra naboen. Hvordan løser jeg dette på best mulig måte? Takker og bukker for all hjelp :=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes vel mulighet for å velge begge antennene (auto=diversity) slik at du kan ha en inneantenne og uteantenne samtidig. Dette avhenger litt av hvilken firmware du bruker.

http://www.informatione.gmxhome.de/DDWRT/S...s_Advanced.html

Bruker Hyperwrt. Setter jeg den på auto, bruker man den lille antenne på boksen når en bærbar pc er på. Å da vil ikke den ute være i funksjon.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at auto=begge antennene?

Mister du linken på uteantennen om du setter de i auto?

Når det gjelder mode så bør routeren stå i WDS+AP.

Ja jeg mister linken ute da ja! WRT54GL bruker bare enn antenne!!!

Kjører WDS+AP!

Lenke til kommentar

Mulig at du skulle prøve om DD-WRT har mere funksjonalitet med antenneswitchingen.

Fant en ganske god beskrivelse av hva switchen gjør, men problemet kan være at den er primitiv:

Får du det ikke til å fungere med to antenner så kan du vurdere å flytte uteantennen slik at den får bedre dekning innendørs. Det går også an å sette to antenner på en utgang ved å bruke en power divider. Da taper du 3dB på linken men får bedre dekning lokalt.

It's a switch that is part of the diversity reception circuit. The radio section is connected to only one antenna at a time.

The switch is controlled by the radio which builds a table of MAC addresses and which antenna received the last complete packet from that MAC address (or other such

algorithm). When not associated with any client, the radio just scans

between the two antennas looking for suitable packets. With various

alternative firmware for the WRT54G, the scanning can be disabled and

the radio permanently connected to one antenna.

It doesn't hurt to leave an outside antenna connected to one port,

while the insipid rubber ducky antenna is left connected to the other.

I use this arrangement at my house. The outside antenna goes to an

8dBi omni, for the neighbors to use, while the rubber ducky takes care

of my laptop connections inside.

Lenke til kommentar
Mulig at du skulle prøve om DD-WRT har mere funksjonalitet med antenneswitchingen.

Fant en ganske god beskrivelse av hva switchen gjør, men problemet kan være at den er primitiv:

Får du det ikke til å fungere med to antenner så kan du vurdere å flytte uteantennen slik at den får bedre dekning innendørs. Det går også an å sette to antenner på en utgang ved å bruke en power divider. Da taper du 3dB på linken men får bedre dekning lokalt.

It's a switch that is part of the diversity reception circuit. The radio section is connected to only one antenna at a time.

The switch is controlled by the radio which builds a table of MAC addresses and which antenna received the last complete packet from that MAC address (or other such

algorithm). When not associated with any client, the radio just scans

between the two antennas looking for suitable packets. With various

alternative firmware for the WRT54G, the scanning can be disabled and

the radio permanently connected to one antenna.

It doesn't hurt to leave an outside antenna connected to one port,

while the insipid rubber ducky antenna is left connected to the other.

I use this arrangement at my house. The outside antenna goes to an

8dBi omni, for the neighbors to use, while the rubber ducky takes care

of my laptop connections inside.

Ettersom jeg skjønte bruker den bare en antenne. Men va om jeg kjøper en wrt54gl til og har kabel mellom den og den wrt54gl som jeg allerede har?

Lenke til kommentar
Du kan bruke hvilken som helst trådløsrouter eller aksesspunkt og plugge den i WRT54GL.

Det er en fordel å bruke forskjellig kanal (f.eks 1 og 13) for å få størst mulig hastighet.

Jepp skjønner d :)

Men like greit kjøpe en wrt54gl til når man først skal kjøpe?

Lenke til kommentar
Men like greit kjøpe en wrt54gl til når man først skal kjøpe?

Ja hvis du ikke har noe liggende så er selvsagt WRT54GL en grei og stabil trådløsrouter.

Heller har du noen andre routere/aksesspunkt å annbefale?

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320235 Netgear WNR834b har jeg og den kan bruke DD-WRT firmware. Tåler 180 connections mot nettet sammelignet med WRT54GLs 64 og har 11N-teknologi.

Ellers er D-link DIR-655 en litt bedre router til ca 900kr.

Hva med enn annen linksys router\AP da? Eller er wrt54gl den beste?

Bør kunne flashes med dd-wrt. Men hva er egentlig fordelen med å bruke dd-wrt? jeg flashet bare mine wrt54gl fordi fikk jeg wds støtte. men er vel andre fordeler også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...