Gå til innhold

La kirken slippe fri!

Bør vi skille stat og kirke?  

155 stemmer

1. 1. Bør vi skille stat og kirke?

• Ja
      135
    • Nei
      10
    • Usikker
      4
    • Vet ikke/bryr meg ikke
      6

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen problemer med at Norge sier fra seg å være en kristen stat, jeg kan godt kalle meg nordmann uten å være kristen, noe jeg ikke er.

"Jeg bor i Norge, et kristent land," sånn vil jeg ikke ha det

Men du kan ikke være så sikker på å bli møtt med like mye forståelse dersom islam får fotfeste i landet og du sier du ikke er muslim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

En kirke bør ikke styres av staten på samme måte som en moske ikke bør styres av staten. Det blir ikke lenger en religion når det hele tiden utvannes av staten for å passe alle. Det blir en klubb der man går for å feire visse ting på grunn av tradisjon.

Hvorfor i all verden skal vi ha en kirke uten religion?

(Underforstått at ved statsstyrt kirke blir religionen utvannet til hobbyklubb)

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skal vi ha en kirke i det hele tatt...

Greit hvis du ikke liker kirken. Men for mange er krirken en veldig viktig del av livet. Selv om den ikke er det for deg så er vel ikke det noen grunn til å legge den ned?

Endret av El_Hobo
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skal vi ha en kirke i det hele tatt...

Det er en helt annen diskusjon.

Og ikke minst et veldig lite gjennomtenkt og unødvendig innlegg. Etter min mening i hvert fall. Hvis noen vil ha kirker og det ikke skader deg på noen måte så kan vel de ha det?

"Hvorfor i all verden skal vi ha moskeer i norge? Jeg har ikke noe bruk for en moske." Blir for dumt.

Hvis noen vil ha en kirke uten religion kan de vel få lov til det også.

Og nå skal ikke jeg dømme religion nord og ned, men kriken skader faktisk meg indirekte. Tenk på alle ressurser, tid og penger som er gått med på kristendom her i landet. Det er statens penger som kunne blitt brukt, og som kunne blitt brukt på langt viktigere ting, som for eksempel fattigdom eller sykehus. Dette er ikke en helt annen diskusjon, fordi statskirken bidrar til at statens midler brukes på kirken.

Hvis noen tror på Gud synes jeg det er merkelig, men det skader meg ikke, og jeg hadde ikke brydd meg. Når Norge blir et kristent land og vi har en statskirke og kirken får statstøtte, brukes det tid og penger noe man tjener veldig lite på å bruke tid og penger på.

Lenke til kommentar

Hehe. Trodde jeg fikk edita vekk det innlegget...

Men vi er i hvert fall enige. Skill stat og kirke. Men uansett vil staten støtte Den Norske Kirke etter et eventuellt brudd. Som staten gjør med alle religiøse organisasjoner. Det er en del av velferdssamfunnet vi lever i.

Beklager, ble bare litt provosert av et tiilsynelatende lite gjennomtenkt fjortiss-innlegg.

Lenke til kommentar
Hehe. Trodde jeg fikk edita vekk det innlegget...

Men vi er i hvert fall enige. Skill stat og kirke. Men uansett vil staten støtte Den Norske Kirke etter et eventuellt brudd. Som staten gjør med alle religiøse organisasjoner. Det er en del av velferdssamfunnet vi lever i.

Beklager, ble bare litt provosert av et tiilsynelatende lite gjennomtenkt fjortiss-innlegg.

Og jeg blir provosert av "jeg synes de som driver med religion skal få drive med sitt, man kan ikke bestemme hva folk skal tro, og ingen kan bevise at Gud ikke finnes. Det plager vel ikke deg"-innlegget ditt.

Hvor mange ganger har vi ikke hørt det før? Snakk om veike meninger...

Lenke til kommentar

Selv om du har hørt det før betyr det vel ikke at det er mindre sant?

Skjønner virkelig ikke problemet med det.

Hvis folk har funnet en mening med livet som gjør at de blir fornøyde skal vel ikke vi legge oss opp i det.

Greit at du sier at det er "en veik mening", men jeg hører ikke noen gode argumenter for at det ikke er dant? Men dett er ekanskje litt veldig off-topic?

Lenke til kommentar
Selv om du har hørt det før betyr det vel ikke at det er mindre sant?

Skjønner virkelig ikke problemet med det.

Hvis folk har funnet en mening med livet som gjør at de blir fornøyde skal vel ikke vi legge oss opp i det.

Greit at du sier at det er "en veik mening", men jeg hører ikke noen gode argumenter for at det ikke er dant? Men dett er ekanskje litt veldig off-topic?

For andre gang:

Jeg skal legge meg opp i det fordi det bremser samfunnet ved at vi bruker alt fra byggematerialer til tankekraft til penger på noe jeg mener er helt unødvendig.

Og for andre gang:

Dette er ikke off topic fordi en statskirke berører meg som innbygger i staten Norge, og at folk sier at jeg ikke trenger å bry meg om hva folk tror er on topic fordi jeg bryr fordi hvis jeg legger meg opp i hva folk tror, kan vi få en slutt på statskirken.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at det bremser samfunnet å bruke byggematerieler på kirker? Jo mere penger som blir brukt, jo bedre er det for samfunnsøkonomien. (For å ta det helt bokstavelig..)

Hvis en gruppe mennesker bruker mye tankekraft og ressurser på å utøve sin religion betyr vel bare det at de gjør det for en grunn? De trives med det de gjør. Eller så føler de "et kall" eller noe lignende. Uansett så fører det til aktivisering. Min påstand er at det er bedre å bruke kveldene på å tenke på hvordan man skal bygge en kirke enn å sitte å se på TV.

Aktivisering fører til trivsel. Trivsel er et gode for samfunnet på hundre forskjellige måter.

Kanskje litt far out, men ikke lenger ut en din påstand - fra mitt standpunkt

Lenke til kommentar

Hvis de blir glade av Gud og Jesus gjør ikke det meg noe. Jeg blir glad av menneskene på xboxen min, og trives med det. Men det betyr ikke at jeg skal begynne å tro på at det er sant det som skjer, og begynne å be holde på fordi jeg tror jeg vil få et bedre liv. Hvis folk blir gla' av Gud fordi de tror de kommer til himmelen eller får et bedre liv, er det bedre om de innser at det ikke er sant og heller begynner å konsentrere seg om mer nyttige ting eller noe annet som gjør dem glade. For det å tro på at noe ingen vet hva er har skapt hele verden og universet er bare piss.

Sikkert sunt for ingeniører å tenke hvordan man bygger en kirke, og håndverkerne blir sikkert dyktige, men så unødvendig det er! Det finnes nok av andre bygg som kan bygges, det trenger ikke være kirker man bruker kvelden sin på å tenke ut

Og det at aktivisering fører til trivsel... Han som i en eller annen myte ble dømt til å rulle en stein opp en bakke, og så slippe den på toppen så den rullet ned og han måtte rulle den opp en gang til resten av livet.

Han var sikkert forbanna lykkelig

Lenke til kommentar
Hvis de blir glade av Gud og Jesus gjør ikke det meg noe. Jeg blir glad av menneskene på xboxen min, og trives med det. Men det betyr ikke at jeg skal begynne å tro på at det er sant det som skjer, og begynne å be holde på fordi jeg tror jeg vil få et bedre liv. Hvis folk blir gla' av Gud fordi de tror de kommer til himmelen eller får et bedre liv, er det bedre om de innser at det ikke er sant og heller begynner å konsentrere seg om mer nyttige ting eller noe annet som gjør dem glade. For det å tro på at noe ingen vet hva er har skapt hele verden og universet er bare piss.

Greit nok at du mener det, men det er vel en annen diskusjon.

Sikkert sunt for ingeniører å tenke hvordan man bygger en kirke, og håndverkerne blir sikkert dyktige, men så unødvendig det er! Det finnes nok av andre bygg som kan bygges, det trenger ikke være kirker man bruker kvelden sin på å tenke ut

Er litt usikker på hva du mener nå. Ja, det er kanskje unødvendig i arbeidstiden. Men jeg er for å skille stat og kirke. Og sånn det fungerer i de trossamfunn jeg har vært borti skjer dette på fritiden. Folk har en lidenskap. De vil bygge en kirke/fikse opp i kirka/vaske gulvet. Og hvis de vil bruke kvelden på det, taper samfunnet ikke noe på det. Tvert i mot!

Og det at aktivisering fører til trivsel... Han som i en eller annen myte ble dømt til å rulle en stein opp en bakke, og så slippe den på toppen så den rullet ned og han måtte rulle den opp en gang til resten av livet.

Han var sikkert forbanna lykkelig

Du skjønner jo a det er to forksjellige ting?

Jeg mener at å gjøre noe på kvelden fører til trivsel. Det er jo selvfølgelig ikke snakk om en meningsløs ting som å rull e en sten opp en bakke. Men noe meningsfullt å gjøre om kvelden fører til trivsel! Det er i hvert fall min påstand.

Lenke til kommentar
Folk har en lidenskap. De vil bygge en kirke/fikse opp i kirka/vaske gulvet. Og hvis de vil bruke kvelden på det, taper samfunnet ikke noe på det. Tvert i mot!

Hvis de bruker statens midler på det taper staten på det

Mange kristne frykter Gud samtidig som de vet at han(?) gir tilgivelse. De må overveie mange valg flere ganger, og tenke på om Jesus ville ha gjort dette. Noen ber fordi de har det vondt, og når de ber og ser at det ikke hjelper blir ikke tilværelsen så mye lysere. Folk bruker tid på å be for å få det bedre, de går i kirken for å få det bedre, de lytter til Gud og leser Bibelen for å vite hva de skal gjøre. Det høres ikke ut som å være lykkelig. Hvis man hadde brukt andre mennesker eller eget hode for å gjøre valgene, ville det blitt mye bedre.

Folk slår sammen kirke og stat for å...tja... hvem vet? Ingen fordel for staten å være i sammarbeid med kirken.

Alle punktene over viser at kristendom bremser utviklingen av samfunnet. Bibelen for eksempel... Den er håpløs. Kan ikke ha en sånn bok sammen med loven

Lenke til kommentar
Hvis de bruker statens midler på det taper staten på det

Ok, hvis du ser sånn på det så taper jo staten penger på alt. Alt av statens utgifter er jo nettopp det; utgifter! Ogt hvorfor velger de å ha disse utgiftene? Jo, de er en del av velferdsstaten. Poenget er å lage et samfunn der flest mulig er fornøyde. Vi er staten, og kristne er en stor del av den norske befolkningen. Så om en liten, liten, liten del av pengene går til å støtte religiøse grupper er det bare rett og rimnelig. Det er like rett og rimelig som at du får kreft, og staten må betrale for det. Selv om det ikke gagner meg støtter jeg det 100%. Hvorfor? For det det samfunnet vi har valgt å skape. Og jeg er veldig fornøyd med det!

Mange kristne frykter Gud samtidig som de vet at han(?) gir tilgivelse. De må overveie mange valg flere ganger, og tenke på om Jesus ville ha gjort dette. Noen ber fordi de har det vondt, og når de ber og ser at det ikke hjelper blir ikke tilværelsen så mye lysere. Folk bruker tid på å be for å få det bedre, de går i kirken for å få det bedre, de lytter til Gud og leser Bibelen for å vite hva de skal gjøre. Det høres ikke ut som å være lykkelig. Hvis man hadde brukt andre mennesker eller eget hode for å gjøre valgene, ville det blitt mye bedre.

Jeg sier det igjen og igjen; det er greit hvis du mener det. Men hele tiden går du bort fra debatten og fokuserer heller på hvor idiotiske du synes kristne er. Har ingenting med saken å gjøre. Og bare for å ha det sagt; det er lov å tenke selv, selv om man ber til en Gud for ledelse. Tror du fok setter seg apatisk ned og venter på skrifta på veggen?

Folk slår sammen kirke og stat for å...tja... hvem vet? Ingen fordel for staten å være i sammarbeid med kirken.

Alle punktene over viser at kristendom bremser utviklingen av samfunnet. Bibelen for eksempel... Den er håpløs. Kan ikke ha en sånn bok sammen med loven

Jeg ser ingen punkter! Det eneste du gir meg på at kristendommen bremser samfunnet er dette: at staten taper litt penger på støtte til diverse religiøse grupper. Det er det eneste saklige argumentet jeg ser. Og jeg argumenterer i mot, og mener ikek det er riktig. Har du noen flere? Det andre du kommer med er at kristne er dumme og tenker ikke selv. Det er ikke et saklig innlegg.

Du må ikke ta alt du hører for god fisk.

Endret av El_Hobo
Lenke til kommentar
Det er like rett og rimelig som at du får kreft, og staten må betrale for det. Selv om det ikke gagner meg støtter jeg det 100%. Hvorfor? For det det samfunnet vi har valgt å skape.

Det at jeg får kreft har med menneskeliv å gjøre, selvfølgelig skal velferdstaten støtte de som er dødssyke selv om det ikke gagner deg. Kristendom har aldri reddet noen liv, men tatt fryktelig mange. Du må se forskjellen på å være alvorlig syk og å tro på tull.

Jeg ser ingen punkter!

Du ser ingen punkter fordi du bare tok meg en brøkdel av innlegget mitt, din fjomp.

Men dette begynner å bli så off topic at jeg ikke gidder mer. Du får heller opprette en "jeg støtter sludder og vås"-tråd

Lenke til kommentar
Det er like rett og rimelig som at du får kreft, og staten må betrale for det. Selv om det ikke gagner meg støtter jeg det 100%. Hvorfor? For det det samfunnet vi har valgt å skape.

Det at jeg får kreft har med menneskeliv å gjøre, selvfølgelig skal velferdstaten støtte de som er dødssyke selv om det ikke gagner deg. Kristendom har aldri reddet noen liv, men tatt fryktelig mange. Du må se forskjellen på å være alvorlig syk og å tro på tull.

Jeg ser ingen punkter!

Du ser ingen punkter fordi du bare tok meg en brøkdel av innlegget mitt, din fjomp.

Men dette begynner å bli så off topic at jeg ikke gidder mer. Du får heller opprette en "jeg støtter sludder og vås"-tråd

Ok, ble litt sent i går. Dårlig eksempel. Men jeg synes staten skal støtte kirken på samme måte som de skal støtte TG. Som ejg antar at du mener staten skal støtte? Det er akkurat den samme saken. Bare at den ene er religiøs og den andre er hobby. Poenget er i hvert fall at det er en del av samfunnet vi lever i, og det gagner folk!

Og vær så snill og vær saklig. "Din fjom". Hva i all verden. Hvilken del av innlegget var det jeg ikke tok med? Kom med hva det var istedenfor å kalle meg ting! Utrolig lite saklig. Prøv å holde deg til sak istedenfor person, mann!

Greit at dette er off topic sa du jo tidligere. Men det er greit. Skal ikek diskutere det her mer hvis du ikke vil.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne at vi skal skille kirke og stat, for da kan vi i samme slengen fjerne støtte til religion. (jeg mener å huske at deler av statsbudsjette blir satt av til sånt). Og de pengene kan vi bruke på utdanning.

Norge har en fin tradisjon i form av dugnadsarbeid. Det kan være en fin løsning for diverse kirker som føler for å formidle sine budskap.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...