Gå til innhold

Slippe å lage CSS stylesheet på nytt hver gang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke problemet. Et rammeverk til css er sjelden nødvendig.

Har du flere sider i ett prosjekt, eller forskjellige sider i forskjellige prosjekter? Ett stilark pr. prosjekt holder som oftest.

Har du flere sider i flere prosjekter, hjelper ikke et rammeverk; du må lage nytt stilark uansett (til hvert prosjekt).

Endret av semafor
Lenke til kommentar
Jeg lager flere sider, men hvordan kan jeg slippe å lage nytt stylesheet hele tiden? Er det der framework skal brukes?

Du trenger på ingen måte å lage et stilark for hver webside. Det er nettop det du ikke skal gjøre.

Men det er vanskelig å skjønne hva du spesefikt gjør feil uten å se noe kode du har skrevet. Kom med det først, så er det mye enklere å gi tilbakemelding på hva du gjør galt.

Lenke til kommentar

Tenk deg youtube. Det er en webside med mange sider, for å si det sånn. I prinsippet kunne de godt a klart seg med kun et stilark, altså noe sånt som layout.css som de linka til på alle sidene. Om en side er HELT forskjellig fra alle andre er det inget problem, du kan bare f.eks. gi body en egen id, og så lage en stil for denne i stilarket. Eksempel:

<body id="spesiellSide">
</body>

CSS:

body {background: #000}
#spesiellSide {background: #FFF}

Da vil kun den siden med body id="spesiellSide" få hvit bakgrunn. Bare for å gi et eksempel altså.

Endret av pedervl
Lenke til kommentar

Du har CSS innlagt i siden din, ikke sant?

Kopier stilinformasjonen til et eget ark med filendelse .css og bruk koden under for å bruke den på alle sidene du vil:

<link rel="stylesheet" href="LINK TIL CSS-ARKET.css" type="text/css" />

Legg den inn i head-taggen.

Endret av Landmark
Lenke til kommentar

Ikke det jeg mente Landmark.

Hvis jeg lager en side f.eks. motorsport.no og dataservice.no og toalettpapir.no. Så er jeg nødt til å lage tre stilark. Jeg lurer på om det er mulig å finne en på nette som er en standard stil som skal/kan brukes på alle sider. Og at man bare endrer verdiene.

Da kan jeg ha en stil som har:

body

h1

a

a:hover

osv osv

og denne stilen lagrer jeg som.. stylesheet.css og legger i motortsport.no

orginalen av denne stilens verdier endrer jeg igjen for å tilpasse til dataservice.no

og lagrer den som stylesheet.css og legger i dataservice.no.

osv.

Lenke til kommentar

Om jeg forstår deg rett, så trenger du et stilark som har alle vanlige elementer skrevet inn, men ikke stylet:

Noe sånnt som dette:

h1 {

}

h2 {

}

p{

}

osv..

Så kan du bare kopiere denne når du lager et nytt prosjekt, og deretter fylle inn stylingen.

Jeg vet ikke om en slik template, og vet heller ikke om det kommer til å spare deg så masse tid. Fordelen med det kan jo være at du fyller ut alt og ikke glemmer noe. Men det er også downsides: Med mindre du har et CMS i bakgrunnen, så er det ofte ikke nødvendig å style alle elementer. Da er det bedre å style bare de elementer som brukes på siden, og dermed holde størrelsen på css fila nede.

Kanskje litt off-topic, men er related:

Inkluder CSS-reset fila fra Eric Meyer, http://meyerweb.com/eric/thoughts/2007/05/01/reset-reloaded/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...