GLN Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Har fått litt interessen for studiofotografering. Men uten jobb, og som 16åring er det ikke lett. Så jeg har samlet sammen litt ide`er fra DIY homemade studios rundt forbi. Har kjøpt inn noen hvite laken, samt lagd en softbox til blitsen min. Men jeg har sett at mange bruker halogen lamper til belysning, men jeg føler at de utvikler for mye varme, særlig på 500W og i en litt mindre grad på 250W lamper, noe som er brannfarlig vis du skal ha en hvit overflate nærme lampen. Noen som har noen tips til lamper(som er kraftig med hvit lys) som er å anbefale? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvordan lagde du softboksen din? Hvor stor ble den? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Hvordan lagde du softboksen din? Hvor stor ble den? Jeg brukte ideer fra denne. Tok stoff som er i drager, leketelt til barn o.l(husker ikke navnet på stoffet) i hvit og svart. Klipte ut en firkant i 40x30 med hvit stoff, og fikk en bekjent av meg til å sveise en ramme i tynt aluminium som jeg festet stoffet til med kraftig lim. Funker, men ikke helt optimalt vil jeg si. Skal legge noe aluminiumspapir eller noe annet sølv lysreflekterende inni softboxen, der den svarte duken er. Noen av det samme opplegget jeg planlegger til å feste en slags lampe istedet for blits. Bruker en silkestoff som stoff rundt rammen, men føler det tar for mye lys, hva er anbefalt til å bruke som hvitt stoff? Endret 28. februar 2008 av Pirja Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Jeg leka litt med en lampe beregnet for videokamera, den ga i alle fall helt korrekte farver. Men om det kan brukes i ditt prosjekt vet jeg ikke . EDIT, denne er viftekjølt og blir svært varm så da er den nok uaktuell. Endret 28. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Pirmin Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Har selv akkurat begynt med litt lys og blits.. Har en 430ex som deg som jeg har kjøpt ledning til(billig på ebay).. Fant en gammel blits av ukjent merke som jeg bruker til å blende ut bakgrunnen da jeg bare bruker veggen som bakgrunn foreløpig, denne løser jeg ut ved hjelp av en hotshoedings kjøpt på ebay og jeg har to paraplyer.. Du får kjøpt spesielle dagslyspærer, det er fargetemperaturen som er viktig å få riktig da blits og lamper fort kan rote til med fargene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå