V_B Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei. Fikk varsel om planlagt innkalling idag og det står at jeg skal ha førstegangstjeneste i luftforsvaret ved sjøforsvarets skole. Personelig hørtes det litt rart ut i mine ører, men kan noen forklare meg hvor dette er og hva i all verden man kan gjøre der ? takk =) Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Luft og Sjø har felles rekruttskole (ca. 7 uker) på Madla utenfor Stavanger. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 aha, men da betyr det at jeg skal i luftforsvaret da utifra det brevet sier ? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Det er ofte grener krysser slik. Oftest så samarbeider kanskje luftforsvaret og hæren mest? Det er f.eks også mange rekruttet fra marinen som overflyttes til f.eks luftforsvaret på en flystasjon. Den personen vil vel også skille seg litt ut pga annen uniform. Personen forblir uansett en marinesoldat. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Men jeg vil gjerne spørre om noen spørsmål. -Jeg har hørt at marinen ikke får kjøre båtene noe spesielt, og dem ligger mest til havn pga pengemangel. Er dette reelt eller bare oppspinn ? -Fetteren min var i luftforsvaret og han satt bare å kuket i en hall og overvåket luftrommet. Havner alle på slike kjipe plasser og supplerer billig arbeidskraft, eller kan du faktisk havne på noe morro noe utenom å være med i fallskjermjeger/marinejeger tropper ? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Men jeg vil gjerne spørre om noen spørsmål. -Jeg har hørt at marinen ikke får kjøre båtene noe spesielt, og dem ligger mest til havn pga pengemangel. Er dette reelt eller bare oppspinn? Kommer an på båten. Kystvakten er ihvertfall ute mye siden de patruljerer hele norskekysten. KNM Ula er vel i Middelhavet nå, og for ikke så lenge siden var Roald Amundsen i Nord-Norge. (holder til i Bergen) -Fetteren min var i luftforsvaret og han satt bare å kuket i en hall og overvåket luftrommet. Havner alle på slike kjipe plasser og supplerer billig arbeidskraft, eller kan du faktisk havne på noe morro noe utenom å være med i fallskjermjeger/marinejeger tropper? Vel, jeg trives i sjø uten å være marinejeger, og min type stilling finnes i alle grener. Men det kommer vel an på hva du anser som morro. Var jeg deg ville jeg blitt ops.ass på FOHK. Tror det kan være en interessant stilling. Eller kanskje F-16 crew chief assistent. Endret 28. februar 2008 av T.F.T Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Ubåtvåpenet er knall og kanon om du er utdannet mekaniker eller elektriker, eller har maritim bakgrunn generelt (det er vanskelig å komme inn). Men det behandles alle likt, og ubåtene seiler mye. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Men jeg vil gjerne spørre om noen spørsmål. -Jeg har hørt at marinen ikke får kjøre båtene noe spesielt, og dem ligger mest til havn pga pengemangel. Er dette reelt eller bare oppspinn? Kommer an på båten. Kystvakten er ihvertfall ute mye siden de patruljerer hele norskekysten. KNM Ula er vel i Middelhavet nå, og for ikke så lenge siden var Roald Amundsen i Nord-Norge. (holder til i Bergen) -Fetteren min var i luftforsvaret og han satt bare å kuket i en hall og overvåket luftrommet. Havner alle på slike kjipe plasser og supplerer billig arbeidskraft, eller kan du faktisk havne på noe morro noe utenom å være med i fallskjermjeger/marinejeger tropper? Vel, jeg trives i sjø uten å være marinejeger, og min type stilling finnes i alle grener. Men det kommer vel an på hva du anser som morro. Var jeg deg ville jeg blitt ops.ass på FOHK. Tror det kan være en interessant stilling. Eller kanskje F-16 crew chief assistent. Hva er Ops.ass på FOHK og F-16 crew chief assisten ? Jeg lurte også på om man kan gjøre noe morro vist man har fagutdannelse i militæret ? For min del har jeg fagbrev i elektro og automatikk vist jeg evt skal inn da jeg er ferdig om noen år. Noe man kan gjøre her, som ikke ender med å trekke kabel på finnmarksvidda ? Endret 1. mars 2008 av Vbrattla Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg vet at man trenger elektrikere og maskinister på båtene, spesielt ubåtvåpenet da ^^ Men ja, absolutt mange muligheter hvis du har faglig bakgrunn som maskinist/maritim/elektriker Da er du garantert å slippe å sitte bak en skranke og leke resepsjonist og se i taket et år, i det minste. Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 F-16 Crew Chief asssitent er sammen med Crew Chief den som har det daglige, tekniske ansvaret for F-16 jagerfly. Dette innbefatter inspeksjoner, vedlikehold, sende flyet ut på tur og ta det imot når det kommer tilbake. Er den tjenesten der en har mest med F-16 å gjøre. I tillegg, om en vil jobbe med F-16, så er Våpensystemassistent også en linje en kan velge. Der jobber en også veldig mye med F-16, samt også endel med F-16 utstyr på verksted. Har en teknisk bakgrunn kan dette være en tjeneste der en kan få god nytte av sin tekniske bakgrunn. Men det er ingen betingelse, da kurs blir gitt. Dersom en er kalt inn i år, kan jo å søke befalsskolen nå til sommeren også ett alternativ, så kan en få en befalsutdannelse. Den teller som førstegangstjeneste. For å bli Crew Chief, så rekrutteres det fra allmenne fag, og en får en europeisk godkjent utdannelse (EASA) i andre enden For våpensystem rekrutteres det fra Automasjonsmekaniker VK2. Dersom en allerede har ett relevant teknisk fagbrev, så kan en også søke. Søkere med yrkesfaglig bakgrunn vil uansett få allmennfag i løpet av første skoleår. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Dersom en er kalt inn i år, kan jo å søke befalsskolen nå til sommeren også ett alternativ, så kan en få en befalsutdannelse. Den teller som førstegangstjeneste. For å utdype bittelitt: det finnes to typer befalsutdanninger i forsvaret dersom du ikke kombinerer dette med faglig utdannelse: BS og UB. UB varer totalt ett år, der man har korporalslønn, og etter ett år kan du dimme og du sitter igjen med en grei lederutdannelse. På BS har man flere valg ang hva slags linje man vil gå, men denne varer i to år, der man har korporalslønn første året, og sersjantlønn neste. I tillegg er det ansett for å være noe tyngre enn UB, men utdannelsen har nok større anseelse enn UB, selv om begge kvalifiserer til videre tjeneste i forsvaret, og evt utenlandstjeneste. Første 12 mnd av begge utdannelsene teller som førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Trodde man måtte gå avionikk for å kunne jobbe med våpensystemene på f-16 fly ? Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Slipper jeg ikke førstegangstjenesten grunnet rygget så skal jeg også møte i luftforsvaret ved sjøforsvarets skolen i januar 2009. Er det noe man skal se fram til? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Slipper jeg ikke førstegangstjenesten grunnet rygget så skal jeg også møte i luftforsvaret ved sjøforsvarets skolen i januar 2009. Er det noe man skal se fram til? Det var iskaldt i September-kontigenten, så gru deg til Januar! Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Trodde man måtte gå avionikk for å kunne jobbe med våpensystemene på f-16 fly ? Nope, for å være Våpensystemassistent kreves det i prinsippet ikke noe, annet enn at en ønsker seg dette på rekruttskolen, og er motivert. For å gå våpensystem som befalsskole, kreves det vk2 Automasjonsmekaniker i 2008, eller VG3 Automasjon fra 2009. Utdanningen består av 1 år kombinert befalsskole og allmennfag, og deretter fagutdanning ca 8 mnd. Disse 8 mnd inngår i lærlingetiden frem mot fagprøve i faget Automasjonsmekaniker, som er på slutten av de totalt 3 årene. Bemerk at en går med full lønn fra 2. år, så kun førstegangstjenesten en ikke har lønn, kun dagpenger, fri kost/losji og helsetjenester osv. Så på 3 år får en plass til: Befalsskole (vanligvis minst ett år dersom UB), Allmenne fag (Vanligvis ett år) og 2 år læretid. Deretter er en søknadsberettiget forvidere utdanning enten i Forsvaret eller på sivil høyskole, eller en kan jobbe som fagarbeider om en vil, både i og utenfor Forsvaret. Samme løp gjelder også for de som har vk2 Flysystem eller Avionikk, men da andre fagbrev og utdanninger. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg har også fått denne. Står at jeg er planlagt innkalt i September, men det står ikke mer enn det. Om jeg da blir innkalt i september slipper jeg vel ikke ut før september neste år? Eller er det noen folk i det elendige forsvaret som har såpass inteligens å la folk gå av i august så de kan komme seg inn på studier? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg har også fått denne. Står at jeg er planlagt innkalt i September, men det står ikke mer enn det. Om jeg da blir innkalt i september slipper jeg vel ikke ut før september neste år? Eller er det noen folk i det elendige forsvaret som har såpass inteligens å la folk gå av i august så de kan komme seg inn på studier? Ja, mange får førtidsdimmitere pga. skoleplass eller jobb. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 ...men likevel kan det være et sjakktrekk å kontakte VPV og få endret innrykksdato slik at du er garantert å rekke skolestart neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå