Gå til innhold

Tilbakemeldinger - Bilder tatt av en amatør

Rexbatov

Anbefalte innlegg

Jeg er en amatør som tok noen bilder imens jeg var på ferie i forskjellige steder. Hvilke syntes dere er finest og hva er dårlig osv. Selv liker jeg den røde himmelen.

Håper du gidd å kommentere alle bildene. Det øverste bilde kaller du for Bilde 1: Den var stygg bla bla bla..., Bilde 2: Den var fin bla bla bla - Bilde 8: Bla bla bla.

Takk på forhånd. :thumbup:

post-152215-1204229154_thumb.jpg

post-152215-1204229252_thumb.jpg

post-152215-1204229269_thumb.jpg

post-152215-1204229286_thumb.jpg

post-152215-1204229294_thumb.jpg

post-152215-1204229303_thumb.jpg

post-152215-1204229326_thumb.jpg

post-152215-1204229341_thumb.jpg

post-152215-1204229769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ice Fox: Jeg vet ikke hva du mener med spesiel, derfor er jeg en amatør og tok bilder bare for å ha et lite minne.

Donnieakalefty: Takk. Jeg likte de bildene mest selv, spesielt 1'eren og 5'eren.

Jeg vet som sagt ikke hva spesielt er, så jeg prøver meg på et froskeperspektivt bilde av domkirken i Wien. Grunnen til at det ble sånn er at kirken var for stor. :p (Evig skitten og)

Som sagt så er jeg en amatør og vil bare se hva folk syntes om disse bildene. :)

Skriveleif.

post-152215-1204230748_thumb.jpg

Endret av Chauz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Syns det var stilige bilder jeg :)

ja du skulle vært ganske høy for og ikke ende opp med froskeperspektiv når du står på bakken, eller ha en giga zoom :D eller høyt opp hehe.

Vurderte faktisk i dag og kjøpe meg et digital kamera og et HD video kamera

Lenke til kommentar
Dårlige bilder som mest sannsynlig har affeksjonsverdi kun for deg.

Du er høflig. Nå er det vel best at jeg holder meg langt vekke fra denne tråden / forumet før jeg blir drept.

Når du poster bildene her får du kritikk fra en rekke meget kompetente fotografer som har vært i faget i mange år. De er veldig fine bilder, og du har sikkert mye glede av dem. Men det er ingenting spesielt med dem. Det blir som å se på feriealbum fra noen du ikke kjenner. Man blir ikke veldig engasjert.

Til poenget. Bildekritikk slår ofte tilbake som dårlig kritikk. Og det er jo du som har ønsket bildekritikk, så synes ikke du skal angripe de som faktisk gir kritikk. Selv om tomtomtom sitt inlegg ikke var av den mest konstruktive art.

Jeg er ny i faget jeg og, og bruker mye tid på å se på andres bilder og lese BK. Da lærer man mye og ser hvor bra det virkelig kan gjøres. Ta en titt her for inspirasjon for eksempel

Lenke til kommentar

Nr 1 var et fint solnedgangbilde. Bra det ikke er sentrert!

Er det tatt i Thailand? Synes jeg ser noen blekksprut-fiskere som nettopp har skrudd på lyset der ute på havet..

De andre var vel greie feriebilder, men ga meg ellers lite. De forteller liksom ikke en historie, og ei heller er de veldig godt gjennomførte i komposisjon og eksponering.

Lenke til kommentar
Nr 1 var et fint solnedgangbilde. Bra det ikke er sentrert!

Er det tatt i Thailand? Synes jeg ser noen blekksprut-fiskere som nettopp har skrudd på lyset der ute på havet..

De andre var vel greie feriebilder, men ga meg ellers lite. De forteller liksom ikke en historie, og ei heller er de veldig godt gjennomførte i komposisjon og eksponering.

Takk for god svar. Det med "Det forteller ikke en historie" hjalp meg veldig. Det ser ut som det er noe av det viktige med bilder, så takk.

Bilde er tatt i Thailand ja. :p

Endret av Chauz
Lenke til kommentar

Generell tilbakemelding om hva jeg tror du trenger mer arbeid på:

- Komposisjon (her finnes det mange bøker) man blir aldri utlært her

- Kameraets basiske funksjoner (hva gjør de forskjellige valgene man kan ta)

dybdeskarphet og blenderåpning

- Eksponering: forstå og lær deg å bruke eksponerings verdiene (linjen med -2 -1 0 +1 +2)

Hvis du bruker Canon kan jeg foreslå å lese bruksanvisningen på kameraet. Der står det en masse om hvilke funksjoner kameraet har, og hvordan det påvirker bildet du tar. Jeg vet ikke hvordan bruksanvisningen er med andre produsenter.

Lenke til kommentar
Generell tilbakemelding om hva jeg tror du trenger mer arbeid på:

- Komposisjon (her finnes det mange bøker) man blir aldri utlært her

- Kameraets basiske funksjoner (hva gjør de forskjellige valgene man kan ta)

dybdeskarphet og blenderåpning

- Eksponering: forstå og lær deg å bruke eksponerings verdiene (linjen med -2 -1 0 +1 +2)

Hvis du bruker Canon kan jeg foreslå å lese bruksanvisningen på kameraet. Der står det en masse om hvilke funksjoner kameraet har, og hvordan det påvirker bildet du tar. Jeg vet ikke hvordan bruksanvisningen er med andre produsenter.

Det er en Canon som var best i test på TV2 for cirka 6 mnd siden ja, så jeg har ikke et proft kamera. Det er heller ikke faget / yrket mitt, Men takk for gode tips. ;)

Lenke til kommentar
Dårlige bilder som mest sannsynlig har affeksjonsverdi kun for deg.

Du er høflig. Nå er det vel best at jeg holder meg langt vekke fra denne tråden / forumet før jeg blir drept.

Når du poster bildene her får du kritikk fra en rekke meget kompetente fotografer som har vært i faget i mange år. De er veldig fine bilder, og du har sikkert mye glede av dem. Men det er ingenting spesielt med dem. Det blir som å se på feriealbum fra noen du ikke kjenner. Man blir ikke veldig engasjert.

Til poenget. Bildekritikk slår ofte tilbake som dårlig kritikk. Og det er jo du som har ønsket bildekritikk, så synes ikke du skal angripe de som faktisk gir kritikk. Selv om tomtomtom sitt inlegg ikke var av den mest konstruktive art.

Jeg er ny i faget jeg og, og bruker mye tid på å se på andres bilder og lese BK. Da lærer man mye og ser hvor bra det virkelig kan gjøres. Ta en titt her for inspirasjon for eksempel

Du har helt rett, magnuje2. Det var ikke særlig konstruktivt og jeg ønsker å be om unskylding til TS. Det var ikke mening å fremstå som en bølle i denne tråden. Jeg mener dog fortsatt det samme, men det er IKKE for å være slem. Du ba om kritikk a la "Denne er fin" etc. Og det var det jeg ga.

Lenke til kommentar

Ynskjer du kritikk på motivene eller den fototekniske delen? Det som er mykje av greia når amatører skal ha kritikk på sine bilete (for min del og), dei har tatt nokre bilete dei meiner har fine motiv, vil ha kritikk, og får det, ofte litt negativ sidan bileta verken er tatt av ein god fotograf eller med eit godt kamera, gjerne tatt med automatiske innstillinger. I denne kategorien er det mest den tekniske delen som blir vurdert, komposisjonen og for så vidt, men som det nevnes over, dette er heilt standard feriebilete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...