Gå til innhold

Slingbox Tuner - se tv der det passer deg!

B4stian

Anbefalte innlegg

Slingbox Tuner

Kunne du tenke deg å ha tilgang til tv-kanalene dine overalt?

Da er nok Slingbox løsningen som kan passe deg!

slingbox.jpg

Jeg har kjøpt ”Tuner”, men det finnes også en "Classic", ”Solo” og ”Pro”. Classic er vel den varianten Viasat har solgt i en periode. "Solo" og "Pro" har i tillegg muligheten for HD.

Minstekrav for Slingbox Solo:

- Microsoft Windows Vista, Windows XP SP 2 eller Mac OS X v.10.3.9 (eller nyere)

- Intel® Pentium 4 1.3 GHz prosessor eller PowerPC G4/G5 800 MHz

- 512 MB ram for XP og MAC, 1 GB ram for Vista

- 150 MB diskplass

- Nettverkstilgang (minimum 256 Kbps opplastningshastighet)

Innhold i esken:

- 1 Slingbox

- 1 AC adapter (100-240V 50-60Hz) (må kjøpe overgang til norsk plug)

- 1 Ethernet kabel

- 1 Quick Start Guide

- 2 antenneledninger med f-plugger

slingbox4.th.jpg - slingbox2.th.jpg - slingbox3.th.jpg

Selve prosessen med å kople den opp var forholdsvis enkel. Jeg måtte som sagt kjøpe en overgang fra engelsk til norsk kontakt. I tillegg måtte jeg kutte av den ene enden på antenneledningene og bytte de ut med en vanlig antenneplugg da den som skal inn i tv’en og veggen ikke er av ”skru-typen”.

Så var det egentlig bare å kople til alle kablene og så var den på nett med en gang.

Neste steg var å installere programvaren på pcen som heller ikke var noen sak. Før jeg kunne begynne å se tv live så kreves det en litt konfigurering av bilde, lyd og såklart et kanalsøk. Når det var gjort var det bare å nyte boksen. Man kan enkelt åpne og sperre for internettdeling.

Jeg har testet boksen ut på lokalt nettverk her i huset, trådløst nettverk utenifra og via 3G/HSDPA på en HTC med Windows Mobile 6. Under vil dere finne bilder som sier noe om kvaliteten på de ulike versjonene. Internettlinjen boksen er koplet til har 500 Kbps i opplastningshastighet, så det er for så vidt det som setter begrensningen hvis jeg skal se på tv langveisfra.

Hvis du vil bruke en telefon til å se tv må du ha en med Windows Mobile (f.eks. HTC) eller Symbian (f.eks. Nokia N95).

Hastightene jeg oppnådde i følge programvare var ca. 3000 Kbps på kablet lokalt nettverk, 1200 Kbps på trådløst lokalt nettverk, 500 Kbps eksternt trådløst nettverk, 300-500 Kbps på 3G/HSDPA.

Hva koster vidunderet?

Jeg kjøpte det via Ebay og med alle skatter og avgifter kom det på rundt 800 kr. Programvare for pc er gratis, men vil du benytte telefonsoftwaren i over 30 dager må du punge ut £19,99.

Hvis du ikke vil handle fra Ebay og ikke klarer å vente til noen norske forhandlere begynner med salg kan du ta turen innom Amazon.

Lokalt i huset:

228.th.jpg - lan_fullscreen4.th.jpg - lan_fullscreen2.th.jpg - lan_fullscreen.th.jpg - lan_fullscreen3.th.jpg - 227.th.jpg

Via eksternt trådløst nettverk:

wan_fullscreen.th.jpg - wan_fullscreen2.th.jpg

HSDPA/WLAN på en HTC TyTn II:

pda4.th.jpg - pda6.th.jpg - pda9.th.jpg - pda2.th.jpg - pda.th.jpg - pda8.th.jpg - pda3.th.jpg

Video

Se filmen hos Youtube

NB! Et eller annet er ikke optimalt med opptaksverkstøyet slik at det ble noe hakkete og dårlige farger. Det er bedre i virkeligheten. Faktisk hakket bedre enn tv-kortet mitt...

Endret av datating
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra initiativ! Er ikke voldsomt mye informasjon å oppdrive om Slinging i Norge.. Jeg venter selv på en Slingbox AV, men tror posten har rota den bort. Fikk lapp om at pakken var for stor for postkassa og at den skulle ligge på postkontoret.. men neida, ingen pakke der. :/

Fyren på eBay sendte visst med brevpost så er jo ingen sporing eller forsikring..

Hvilken utspeed har du der Slingboxen står?

Lenke til kommentar
Bra initiativ! Er ikke voldsomt mye informasjon å oppdrive om Slinging i Norge.. Jeg venter selv på en Slingbox AV, men tror posten har rota den bort. Fikk lapp om at pakken var for stor for postkassa og at den skulle ligge på postkontoret.. men neida, ingen pakke der. :/

Fyren på eBay sendte visst med brevpost så er jo ingen sporing eller forsikring..

Hvilken utspeed har du der Slingboxen står?

Hvis du har fått hentelapp på den må vel Posten stå ansvarlig for den!?

Hastigheten ut på internettlinja mi ligger på rundt 500 Kbps. dessverre så er det den som ødelegger for den gode kvaliteten hvis jeg er ute og reiser. Forhåpentligvis blir det mer av fiber etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke posten er ansvarlig siden den ble sendt som brev.. triste greier..

Har også ca 500 kbps ut der jeg tenker å ha Slingboxen, men vurderer å oppgradere til ADSL2 og få 1200 ut hvis jeg finner ut at 500 kbps ikke er nok til å se fotball. :)

Har du prøvd å se fotball eksternt?

Lenke til kommentar

sikkert ett Uberteit spørsmål..men, hvordan er det man egentlig kobler denna saken til? skal den gå via Tv-tuneren på noen form, eller er det trådløs overføring?

og krever det noen spesielle inganger for at den skal virke på pc? og hvilke kanaler får man inn på en slik? grunnkanalene? eller de man abbonerer på?

enda teitere spørsmål følger:

Koster det noe å ha den i bruk?

:blush:

på forhånd takk :D

Lenke til kommentar

Hehe, man kobler den til satelitt-tunern man har og i tillegg til nettverket i huset via en vanlig nettverkskabel.

Når den så er tilkoblet nettverket i huset trenger du bare et program på PC for å se kanalene på PC.

Den kanalen som tuneren viser er det man vil se på PC.,

Og det koster ingenting i bruk.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe, man kobler den til satelitt-tunern man har og i tillegg til nettverket i huset via en vanlig nettverkskabel.

Når den så er tilkoblet nettverket i huset trenger du bare et program på PC for å se kanalene på PC.

Den kanalen som tuneren viser er det man vil se på PC.,

Og det koster ingenting i bruk.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Har akkurat bestilt en Slingbox Solo fra Amazon.com for $142 kr :) Med ekle $60 i frakt.

Skal skrive test etter å ha koblet den med dekoderen imellom :) Liten ir-sender som kobles til som gjør at du kan kontrollere dekoderen, nice som fy

Edit: datating, fixer du overskriften på tråden også :)

Endret av Largie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil dette si at Slingbox tuner fra amazon støtter PAL ??

Ser på specs at det står NTSC og PAL ikke nemnt.

Jeg kjøpte min fra statene og jeg har ikke hatt noe problemer.

Uansett så har vel ikke det så mye å si vel? Du kopler jo kun den til coax-kabelen, ikke fra en tv, men før. ;)

Lenke til kommentar
Mn jeg kan altså få opp tv kanalen på MCE og/eller i med følgene prgramvare .. og da er det ikke noe problem å ta opp? Jeg kan kun se på kanalen tuneren er på? Må jeg skifte kanal med tuneren også da?

Så vidt meg bekjent kan du ikke ta opp med Slingbox. Dette er gjort med vilje for å ha opphavsmennene på sin side ifølge en artikkel.

Går du for Solo, Classic eller Pro som har mulighet for å ta inn fra en dekoder kan du kun se på samme kanal som dekoderen står på, ja. Det følger med utstyr i pakken som gjør at du kan bytte kanal med softwaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...