Gå til innhold

Trenger Hjelp til RTS/ Strategi


Anbefalte innlegg

Jeg er da i gang med et nytt spillprosjekt, men skal nå bevege meg fra 2D til 3D. Jeg har da ett spørsmål angående det.

 

Programvare:

 

Hva er det beste (Pris er irrelevant) 3D-programmet for produksjon av 3D spill.

 

EDIT: Er det noen programmer der jeg kan utforme en bane, på samme måte som Google SketchUp 6 eller noe lignende

Endret av Big_Mac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er da i gang med et nytt spillprosjekt, men skal nå bevege meg fra 2D til 3D. Jeg har da ett spørsmål angående det.

 

Programvare:

 

Hva er det beste (Pris er irrelevant) 3D-programmet for produksjon av 3D spill.

 

Tja, mener du kan gjøre ganske mye uten å programmere for mye i Unreal Engine ;)

 

Litt mer seriøst (siden Unreal koster flere 100k USD), er Ogre3D ganske grei. Den tar seg av det meste av renderingen, slik at du kan fokusere på resten av motoren.

 

Men hvis du ikke kan programmere fra før av vil det enkleste være å starte med XNA, Game Studio Express og Visual C# Express fra Microsoft. Det er meget gode tutorials på nettet, og flere fora hvor du kan spørre om hjelp. Men du vil måtte lære deg noe 3d matte, og evt. noe fysikk hvis du ikke bruker eksisterende biblioteker (som byr på andre utfordringer).

 

En annen mulighet er å bruke Game Maker som er point 'n' click, men også mulig å programmere i et enkelt skripts språk (og evt. i .dll'er). Dette er vel kanskje det enkleste utgangspunktet om du ikke vil lære deg å programmere...

Lenke til kommentar

Nope, den koden koster mye penger, og er ikke tilgjengelig for alle.

We generally only do business with groups that have a registered corporation and physical business address. If you're not an industry heavyweight with a commercial development history, we will additionally ask you some questions prior to licensee discussions

 

Hvordan kan man kombinere alle disse programmene inn i ett program, og hvilke funksjoner har hver av programmene XNA, Game Studio Express og Visual C# Express?
.

Visual C# Express er et gratis IDE (Integrated Development Environment) som støttes av Game Studio Express (GSE). GSE er tja.. Les selv... XNA er ett rammeverk som gir deg tilgang til en forenklet utgave av DirectX, hvor du kan utvikle spill både for Xbox360 og PC.

 

Alt i alt kan du si at de tre tilsammen blir en enhet for å utvikle spill. Det inneholder en pipeline som takler modeller, lyd og teksturer, noe som ellers kan være irriterende å lage selv. Den har også full støtte for shadere om du ønsker å bruke det.

 

Men det krever at du kan programmere (eller er villig til å lære deg).

Game Maker gjør det hele mye enklere, uten at jeg vet helt hvordan du lager 3d spill i det (har bare brukt det til 2D).

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

I siste utgave virker det som de har droppet støtten for .X filer (som er DX modeller, og dermed veldig pussig at ikke støttes), så du bør satse på .fbx (filmbox) filer. (Som dessverre ikke er verdens beste.....)

 

Du finner en kjapp guide til hvordan laste inn 3d-modeller her. Lykke til :)

 

3ds Max har støtte for å eksportere til .fbx (er faktisk fil-formatet som anbefales for å overføre filer mellom maya og max), så du kan konvertere fra .max, .obj etc...

Lenke til kommentar
I siste utgave virker det som de har droppet støtten for .X filer (som er DX modeller, og dermed veldig pussig at ikke støttes), så du bør satse på .fbx (filmbox) filer. (Som dessverre ikke er verdens beste.....)

 

Hva med Collada (se signatur for link) det brukes i ca 50% av spill som er under utvilkling og google Sketchup bruker det (zippet med teksturer). Av programmer som støtter det nevnes FX composer, Maya, 3ds max , blender, bullet , newton, PhysX, Havok (trenger jeg nevne flere så si fra).

 

.x ble droppet siden.. vel det støtte ikke veldig mye av ting og tang.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Hva med Collada (se signatur for link) det brukes i ca 50% av spill som er under utvilkling og google Sketchup bruker det (zippet med teksturer). Av programmer som støtter det nevnes FX composer, Maya, 3ds max , blender, bullet , newton, PhysX, Havok (trenger jeg nevne flere så si fra).

 

Jeg vet godt hva Collada er, men kan du vise meg hvor den offisielle støtten for Collada i XNA er?

Nærmeste du kommer, som jeg vet om, er remi's kode, som ikke er helt det samme.

 

.x ble droppet siden.. vel det støtte ikke veldig mye av ting og tang.

Det samme kan jo nesten sies om Collada, i tillegg til at det ikke helt vet hvordan det skal støtte ting det støtter ;)

Grunnen til at jeg nevnte .X er at det er/var ett satsningsområde til MS, og de hadde god støtte for det i XNA, men at denne nå er droppet uten at jeg har funnet noen begrunnelse.

 

 

 

Big_Mac, da må du enten finne en "plugin"/komponent som kan laste inn filen i motoren, eller skrive en selv.

Vil anbefale deg å søke på forumet til OGRE3D og se hva andre har gjort, så du slipper å finne opp hjulet igjen (selv om det er god trening å skrive en importer)...

Lenke til kommentar

Støtter XNA Collada uten videre da? tror ikke det...

Uansett så er det forholdsvis enkelt å implementere i og med at System.Xml skal ha alt du trenger for å implementere Collada.

 

Skjønner godt hvorfor de sluttet med .X:Ingen brukte det.

De fleste er uansett interessert i å ha et eget filformat for objekter og modeller, siden det sjeldent finnes et format som er bra nok i alle tilfeller.

 

Nå skal det sier at jeg synes det er litt tåpelig å ha 3D modeller i ren tekst også, siden det er ganske bortkastet CPU (for behandling) og diskplass, men XML er jo så veldig i vinden for tiden. Men man kan jo fint bare skrive et konverteringsverktøy for å kompilere modeller og data til sitt eget binærformat utifra Collada.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...