Gå til innhold

Hvilket template og hvilket format? Sony vegas

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Sony HDR-SR5 kamera, kjøpt i USA.

Filene blir spilt inn i avchd (selvfølgelig) /m2ts.

Lurer på hva template som er best når jeg legger det inn i vegas? (Når jeg skal starte prosjektet) (SE BILDE)

j8p72s.jpg

Og så lurer jeg på hva som er best når jeg skal "render as" (dvs lagre filmen) (SE BILDE)

2qdolnc.jpg

Er litt skeptisk til hva som er best av PAL og NTSC... har testet en del og sliter egentlig mest med å få det til å bli 100% widescreen (ikke mye fra, men likevel...). Har en viss teori om at det er best å kjøre NTSC fra start til slutt...eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Import: Den malen som tilsvarer opptaka vil eg tru er fornuftig. HDR-SR5 tek opp i AVCHD, 1080i, og sidan kamera er kjøpt i USA, reknar eg med frameraten er 29,97fps (for å matche NTSC). Det vil seie den som heiter HD 1080-60i - (1920x1080 - 29,970fps).

Eksport (rendring): Kva skal du med videoen? Brenne til DVD, brenne til Blu-ray, leggje ut på nett, eller noko heilt anna?

Lenke til kommentar
Import: Den malen som tilsvarer opptaka vil eg tru er fornuftig. HDR-SR5 tek opp i AVCHD, 1080i, og sidan kamera er kjøpt i USA, reknar eg med frameraten er 29,97fps (for å matche NTSC). Det vil seie den som heiter HD 1080-60i - (1920x1080 - 29,970fps).

Eksport (rendring): Kva skal du med videoen? Brenne til DVD, brenne til Blu-ray, leggje ut på nett, eller noko heilt anna?

IMPORT: Som det står i brukerhåndboken: "Videokameraet er kompatibelt med "1440 x 1080/50i" standard for avchd-format." Men jeg skal altså velge HD 1080-50i/(60i?) i input altså?

Output: Her kommer litt av problemet fordi jeg får ikke lagret den ut i HD (jeg får men det blir umulig å se filmen...), derfor er jeg litt nysgerrig på hva som er best å velge når jeg skal lage den. NTSC (hvilken versjon?), PAL? (Jeg vil ha widescreen)

I hovedsak er det snakk om å lagre det ut i .avi pga det er enklest for folk flest. Filmen er i hovedsak ment å bli vist på pc, men ønsker å vise den på tv om mulig.

Kort spørsmål: Hvilket format er best for facebook? (Lagres det i .avi så blir det enormt stort. Kansje .mpeg er greit?

Lenke til kommentar
IMPORT: Som det står i brukerhåndboken: "Videokameraet er kompatibelt med "1440 x 1080/50i" standard for avchd-format." Men jeg skal altså velge HD 1080-50i/(60i?) i input altså?
Kameraet tek opp i 1440x1080, men pikslane er ikkje kvadratiske. I kvadratiske pikslar tilsvarer det 1920x1080. Sidan kamera tydelegvis bruker 50i, vel du 50i.
Output: Her kommer litt av problemet fordi jeg får ikke lagret den ut i HD (jeg får men det blir umulig å se filmen...),
HD-eksport har eg ikkje peiling på, men det må no vere mogeleg å eksportere i eit visbart HD-format -- veit ikkje kva det kan vere du gjer feil.
derfor er jeg litt nysgerrig på hva som er best å velge når jeg skal lage den. NTSC (hvilken versjon?), PAL? (Jeg vil ha widescreen.)
Sidan du har 50i – PAL.
I hovedsak er det snakk om å lagre det ut i .avi pga det er enklest for folk flest.
AVI er berre eit kontainerformat, det seier ingenting om korleis videoen er komprimert. Det kan vere alt frå ukomprimert video til video som er komprimert til døde med ein sær kodek som «ingen» normale folk har installert på maskina.
Filmen er i hovedsak ment å bli vist på pc, men ønsker å vise den på tv om mulig.
Vise TV via PC, eller på DVD? Skal den på DVD, eksporter til MPEG2, det er vel ein mal for DVD der meiner eg. Du kan bruke MPEG2-fila til vising ogso, om du vil, men det er jo andre mogelegheiter.
Kort spørsmål: Hvilket format er best for facebook? (Lagres det i .avi så blir det enormt stort. Kansje .mpeg er greit?
Trur videoar ein laster opp til Facebook vert konvertert uansett. Eg ville prøvd med Windows Media, der kan du få ganske greie resultat med relativt små filer. Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Ok, da blir det HD 1080/50i inn og PAL DV Widescreen ut/ mpeg2. Litt skeptisk til PAL Widescreen da jeg tror jeg mister en del av skjermbildet med den mener jeg å huske sist gang. (Evt HDV 1080-50i intermediate, men dette har jeg problemer å få spilt av - avspilleren ser ut til å ikke henge med, og man får knapt sett et eneste bilde).

@facebook fant ut at de ikke tillot filer over 300mb så sånt må lagres i et dårligere format, windows media hørtews fint ut hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...